اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
مدیرعامل شرکت آب ‌و فاضلاب خوزستان:
صادق حقیقی‌پور گفت: با بسیج امکانات مشکل آب شرب ۴۰ روستای دیگر غیزانیه تا ابتدای شهریورماه حل می‌شود.
صادق حقیقی‌پور درخصوص آخرین وضعیت پروژه آبرسانی به غیزانیه بیان کرد: فاز دوم پروژه آبرسانی به غیزانیه ۲ بخش دارد، قسمت نخست فاز دوم طرح آبرسانی به غیزانیه لوله‌گذاری خط انتقال آب از ایستگاه پمپاژ صفیره به سمت ایستگاه پمپاز تقویت فشار نزهه به طول ۲۸ کیلومتر است.

وی ادامه داد: همزمان با بهره‌برداری از فاز نخست پروژه آبرسانی به غیزانیه فاز دوم این طرح نیز آغاز شد، هشت کیلومتر از خط لوله فاز دوم با جنس پلی‌اتیلن پیش از این کار شده بود.

حقیقی پور توضیح داد: ۲۰ کیلومتر باقی مانده از فازدوم این طرح از جنس جی‌آرپی (لوله‌ای از بستر رزینی و تقویت شده با الیاف شیشه‌ای) است که تاکنون سه و نیم کیلومتر آن نیز انجام شده‌است.

وی با اشاره به تهیه لوله‌های آب مورد نیاز فاز دوم طرح آبرسانی به غیزانیه گفت: پیمانکار این پروژه در چهار جبهه با سرعت خوبی مشغول به کار است و مطابق وعده‌ای که دادیم تا ابتدای شهریورماه تکمیل می‌شود.

حقیقی پور اظهار داشت:  بخشی دیگر از فازدوم طرح آبرسانی به غیزانیه شامل تعمیر و بازسازی بخش‌های سیویل(سازه و مهندسی)، مکانیکال و برق ایستگاه تقویت فشار نزهه و ایستگاه تقویت فشار صفیره است.

وی با بیان اینکه ایستگاه تقویت فشار نزهه نیاز به بازسازی اساسی دارد ادامه داد: اجرای فازدوم طرح آبرسانی به غیزانیه نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که ۱۰۰ میلیارد ریال آن توسط وزارت نفت و مابقی توسط شرکت آب و فاضلاب استان تامین می‌شود.

مدیرعامل آبفای خوزستان درخصوص فاز سوم این طرح بیان کرد: فاز سوم این طرح به طول ۲۵ کیلومتر با خط لوله ۳۱۵ میلیمتر از ایستگاه تقویت فشاز نزهه به سمت دهلایه خواهد بود.

وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان پذیرفته که ۲۰۰ میلیارد لوله برای اجرای فاز سوم طرح آبرسانی خریداری کند و قرارگاه خاتم الانبیاء نیز آن را اجرا خواهد کرد، درحال حاضر منتظر هستیم تا قرارگاه خاتم الانبیاء اعتبار را جذب و پروژه را آغاز کند.

حقیقی پور بیان کرد: از لحظه شروع فاز سوم پروژه حدود ۲ الی سه ماه زمان برای تکمیل این طرح نیاز است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از مشکل آب شرب روستاهای بخش غیزانیه با تکمیل فاز دوم طرح آبرسانی حل می شود زیرا ایستگاه تقویت فشار نزهه نقطه ثقل بیشتر روستاها است البته تکمیل فاز سوم این طرح نیز در پایدارسازی آب شرب روستاهای شرق غیزانیه تاثیرگذار است.

حل ۸۰درصد مشکل آب غیزانیه با اجرای فازدوم طرح آبرسانی

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به حل مشکل ۸۰درصدی آب شرب غیزانیه با وارد مدار شدن فاز دوم طرح آبرسانی گفت: آب شرب بخش غیزانیه از محل رودخانه کارون و تصفیه خانه شیبان تامین می‌شود.

وی درخصوص اعتبار مورد نیاز برای طرح آبرسانی به غیزانیه افزود: در فاز اول این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده‌است همچنین برای فاز دوم نیز ۶۰۰ میلیارد ریال و فاز سوم ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرعامل آبفای خوزستان توضیح داد: تاسیسات کمتوله از منابع آب زیرزمینی رامهرمز دیگر منبع تامین کننده آب این بخش است که به وسیله یک خط انتقال، به قسمت شرق غیزانیه و تعدادی از روستاهای رامشیر آبرسانی می‌شود؛ با تکمیل آبرسانی به روستاهای رامشیر از رودخانه جراحی و سد رامشیر می‌توانیم در آینده نزدیک بار برداشت آب را از این روستاها برداریم تا تمام آب برداشت شده را به روستاهای شرقی غیزانیه بدهیم.

حقیقی پور افزود: برای حل مشکل آب دام روستاییان این بخش نیز باید در ابتدا تعداد دام ها مشخص شود؛ اگر جهادکشاورزی به عنوان متولی اصلی آب مورد نیاز دام ها را تامین نکرد شرکت آبفا باید این مشکل را به طریقی مانند اشتراک دامداری و آبرسانی با تانکر حل کند تا بار آنها از شبکه آب شرب خانگی برداشته شود؛ راه حل دیگر آنست که نیاز این دام ها به آب در شبکه خانگی دیده شود.

وجود ۲۰۰هزار دام در غیزانیه

وی ادامه داد: طبق اطلاعات داده شده بخش غیزانیه با ۲۷هزار نفر جمعیت حدود ۲۰۰هزار راس دام دارد که هیچ شبکه آب شربی توانایی این تنش را نخواهد داشت.

همچنین به گفته بخشدار غیزانیه درحال حاضر ۴۰ تانکر به روستاهای غیزانیه آبرسانی می‌کنند، مشکل اصلی آب در روستاهای این بخش به تامین آب مورد نیاز دام‌ها باز می‌گردد و بخش عمده‌ای از آبرسانی با تانکر برای دام روستاییان است.

به گفته استاندار خوزستان در فاز نخست طرح آبرسانی به غیزانیه ۵۹ کیلومتر لوله گذاری و امکان انتقال حداقل ۱۷هزار مترمکعب آب به سمت ایستگاه نزهه فراهم شده است. پیش از این سه هزار مترمکعب آب در شبانه روز به صفیره منتقل می شد اما در حال حاضر امکان انتقال تمام ۱۷هزار مترمکعب وجود دارد.درحال حاضر ۱۲ روستا به صورت شبانه روز و ۱۸ روستا به صورت ۱۰ ساعت در روز آب خواهند داشت.

به گفته غلامرضا شریعتی تکمیل طرح آبرسانی به بخش غیزانیه از توبع شهرستان اهواز سبب می‌شود که آب شرب ساکنان روستاهای این بخش تا ۲۰ سال آینده تامین شود و مشکلی برای آب‌شرب نداشته ‌باشند.

در فاز دوم این طرح نیز قرار است آب شرب روستاهای رامشیر که از چاه‌های کمتوله آب دریافت می‌کنند، از شرق اهواز جدا شوند تا تاسیسات کمتوله به روستاهای شرق اهواز آبرسانی کنند.

آب شرب بخش غیزانیه شامل دهستان مشرحات و دهستان غیزانیه از سه منبع تامین آب شامل تاسیسات آب شیبان، تاسیسات یادگار امام خمینی (ره) منشعب شده از کانال کوت‌امیر و تاسیسات کمتوله‌ آب زیرزمینی شهرستان رامهرمز تامین می‌شود.

مردم بخش غیزانیه سوم خرداد جاری در اعتراض به مشکل آب آشامیدنی این بخش و نیز اجرا نشدن طرح آبرسانی به این منطقه پرجمعیت تجمع کردند.

بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از آنها خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

رییس جمهوری نهم خرداد امسال به وزیر نیرو دستور داد حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را به صورت مستمر پیگیری کند.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار