اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
برملا شدن این رسوایی در سال ۲۰۱۷، برنامه انتخاباتی فیون برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را نابود کرد.

"فرانسوا فیون" نخست‌وزیر سابق فرانسه که در دوران ریاست جمهوری "نیکولاس سارکوزی" برای ۵ سال در این سمت بود در دادگاه به علت پرداخت دستمزد بالا به همسرش آن هم به بهانه شغلی که هرگز وجود نداشته مجرم شناخته و به ۵ سال زندان محکوم شده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از بی‌بی‌سی، سه سال از ۵ سال حبس تعیین شده به صورت تعلیقی است اما دو سال آن لازم الاجرا است که فعلا به علت درخواست تجدیدنظر  فیون متوقف شده است.

همسر این سیاست‌مدار محافظه‌کار هم به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

فرانسوا فیون که از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۲ نخست وزیر فرانسه بود متهم شده بود که همسرش مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای شغلی دروغین حقوق دریافت کرده بود و تحت عنوان دستیار پارلمانی برای سال‌ها دستمزد گرفته بود.

برملا شدن این رسوایی در سال ۲۰۱۷، برنامه انتخاباتی فیون برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را نابود کرد.

او که ۶۶ سال دارد ارشدترین مقام تاریخ فرانسه است که از زمان آغاز جمهوری پنجم در این کشور، یعنی سال ۱۹۵۸، تاکنون به تحمل حبس محکوم می‌شود.

در دادگاه روز 29 ژوئن دوربین‌ها نتوانستند واکنش فیون و همسرش را در دادگاه ثبت کنند چرا که هر دو آنها برای پیشگیری از کرونا ماسک به صورت داشتند.

قاضی به هنگام قرائت حکم گفت: حقوق پرداخت شده با کاری که تعریف شده همخوانی ندارد. فیون برای سمتی استخدام شده که در حقیقت وجود نداشته است.

همسر نخست‌وزیر  به علت اختلاس، همدستی و پنهان‌کاری در دادگاه مجرم شناخته شده است.

 "فرانسوا فیون" (سمت راست) نخست وزیر دولت "نیکولاس سارکوزی" سمت چپ /عکس: GETTY IMAGES

فرانسوا فین

فیون و همسرش در مجموع به پرداخت ۴۲۳ هزار دلار جریمه و همچنین بازگرداندن ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به صندوق پارلمان فرانسه محکوم شده‌اند؛ جایی که به "پنلوپه فیون" از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۱۳ حقوق پرداخت کرده بود.

فرانسوا فیون همچنین به ۱۰ سال انفصال از هرگونه سمت دولتی محکوم شده است.

"پنلوپه فیون" همسر فرانسوا فیون نخست‌وزیر سابق فرانسه در سال 2012/ عکس: GETTY IMAGES

فرانسوا فیون

فرانسوا فیون کیست؟

فرانسوا فیون یک سیاستمدار کهنه کار در فرانسه است. او سابقه نمایندگی پارلمان، سناتوری، وزارت و بالاخره نخست‌وزیری از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ را دارد.

رسوایی فساد مالی فیون، ضربه بدی هم برای نیکولاس سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه بود که او را در راس هیات وزیران خود داشت.

در جریان کارزارهای مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷، فیون موفق شد که خود را به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه راست میانه معرفی کند و در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ او پیشتاز نظرسنجی‌ها بود.

در دادگاه روز 29 ژوئن دوربین‌ها نتوانستند واکنش فیون‌ها در دادگاه را به تصویر بکشند زیرا هر دوی آنها ماسک زده بودند/ عکس: رویترز

فرانسوا فیون و همسرش

اما تنها یک ماه بعد رویای ریاست‌جمهوری او از هم پاشید.

یک مجله فکاهی و طنز در گزارشی همسر  فیون را به دریافت دستمزد بابت منصبی غیرواقعی متهم کرد و با وجود انکار و تکذیب فرانسوا فیون، این اتهام به نقطه پرگار حملات علیه او تبدیل شد و با پیش رفتن تحقیقات و برملا شدن اطلاعات جدید او ناچار به عذرخواهی شد.

با این حال، محبوبیت او به حدی کاهش یافت که در جریان انتخابات به رتبه‌ای بهتر از سوم نرسید و شانس راه یافتن به مرحله دوم را از دست داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار