اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
در ونزوئلا یک ساعت برای هر خانه ؛ در اهواز 250 سال برای یک مترو
این سخنان کیسون در سال 2013 باز هم باعث گنگی بیشتر در توانایی این شرکت برای تامین مالی پروژه قطار شهری می شود و فرضیه کیسون نخواست یا نتوانست مترو اهواز را اجرا کند؟ را قوت می بخشد.
شوشان : نوید احمدپور - قسمت اول :
سفر در زمان و مرور تاریخ همیشه حقایقی را برای ما آشکار می سازد که برای باور کردن یک حقیقتی که در آینده با آن مواجه می شویم دیگر نیاز به هیچ سند ومدرکی نیست چرا که تاریخ همیشه در حال تکرار است.اول سری به روز یکشنبه 22  اکتبر 2006 مطابق با 30 مهرماه 1385 که قرارداد مترو اهواز فی ما بین شهرداری اهواز و کنسرسیوم کیسون نورینکو به امضا رسید می زنیم و از اینجا داستان را آغاز می کنیم ، خط سیری 15 ساله که در چند خط خلاصه شده و نتیجه گیری اخر با شما خواننده محترم می باشد.لازم به یادآوری است که ارزش کل پروژه به مبلغ ۷۹۰ میلیون دلار آمریکا بود که به نرخ آن زمان معادل ۷۴۰ میلیارد تومان می شد و مقرر شده بود تا قرارداد بصورت EPCF (تأمین منابع مالی و..) ودر مدت زمانی چهار ساله به اتمام  برسد.
اما قبل از هرچیز باید به معرفی شرکت نورینکو بپردازیم که در این سالها بسیاری از روزنامه نگاران در گزارشات و اخبار خود از آن غافل بوده و صرفا به ذکر نام آن بسنده می کردند.
 
نورینکو  شریک کیسون در مترو اهواز کیست و چیست؟
شرکت نورینکو در سال ۱۹۸۰ توسط حزب کمونیست چین (ساساک) راه‌اندازی شد و در حال حاضر به عنوان بزرگترین شرکت تجهیزات دفاعی جمهوری خلق چین، شناخته می‌شود.(چیزی شبیه به قرارگاه خاتم النبیاء خودمان در ابعاد چینی) و رابطه ای 40 وچند ساله با ایران در زمینه های مختلف نظامی ، صنعتی و تاسیساتی  و... دارد و ارتباط این شرکت به پروژه قطار شهری اولین تجربه آن در ایران نبوده و نیست. در تاریخ 8 خرداد 1395  و 28 می 2016 یعنی 10 سال پس از امضای قرارداد مترو اهواز خبری در سایت ایرنا با تیتر زیر درج گردید:
شركت چيني نورينكو  شش ميليارد دلار با ايران قرارداد امضا كرده است
شان جیان مدیر عامل نورینکو در ایران در همان روز عنوان کرد: 2 میلیارد دلار از این مبلغ محقق و انجام شده است و قراردادهای 4 میلیارد دلار دیگر نیز عقد گردیده ولی در آینده نزدیک اجرا خواهند شد. جای سوال است که چگونه کیسون در اوایل پروژه عنوان کرد که شرکت نورینکو که ارتباطی بسیار دیرین با کشور ایران و نه شرکت کیسون دارد به دلیل تحریم ها نمی تواند فاینانس پروژه قطار شهری را انجام دهد؟
چه ارتباطی میان کیسون ونورینکو وجود داشته و دارد که تاکنون از فاینانس این پروژه جلوگیری به عمل امده است؟
حال از ایران هم خارج می شویم و گشتی در چند کشور دنیا می زنیم،کشورهایی که در آنها ردپای کیسون به عنوان هفتمین پیمانکار بزرگ ساخت وساز جهان در سال 2013 و 99  امین پیمانکار بزرگ جهان در سال 2014 وجود دارد. مقام هایی که 7 و 8 سال پس از امضا قرارداد مترو اهواز بدست آمد و از بزرگ وبزرگ تر شدن شرکت کیسون در ابعاد جهانی حکایت دارد.
به سال 2013 در ونزوئلا می رویم ، در آن تاریخ انصاری مدیرعامل کیسون در مصاحبه ای از تجربه مسکن سازی در ونزوئلا وکار با آقای چاوز و ساخت 10 هزار واحد مسکونی در حاشیه کاراکاس سخن به میان می آورد و آن را جزو افتخارات خود قلمداد می کند. وی در این باره می گوید :
"در کمال تعجب همگان سریعترین رکورد ساخت و ساز مسکن جهان در ونزوئلا توسط شرکت کیسون به ثبت رسید. ما به سرعت ساخت تقریبا یک  ساعت برای هر واحد رسیدیم و 600 واحد را در یک ماه ساختیم و در پروژه جدید می خواهیم با روش جدیدمان در پروژه 17000 واحدی ونزوئلا به سرعت هر 20 دقیقه یک واحد برسیم."
این سخنان توام با شادمانی انصاری در حالی مطرح می شد که همچنان مترو اهواز پس از 7 سال در رکود بسر برده و با 3 سال تاخیر در تحویل پروژه با پیشرفت فیزیکی بسیار پایین و سرعتی پایین تر از لاک پشت در حال ایستادن بود. این در حالی است که انصاری در مصاحبه ای دیگر با ایسنا و با لحنی پر از ناراحتی گفته مترو اهواز 250 سال به طول خواهد انجامید.
این سخنان کیسون در سال 2013 باز هم باعث گنگی بیشتر در توانایی این شرکت برای تامین مالی پروژه قطار شهری می شود و فرضیه کیسون نخواست یا نتوانست مترو اهواز را اجرا کند؟ را قوت می بخشد. 
اما چیزی که باید باز هم تکرار شود این است که شاید کیسون برای 15 سال نتوانست یا نخواست یا .... که قرارداد مترو اهواز به سرانجامی برساند، اما شاعری خواست و توانست قرارداد مترو اهواز را فسخ نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار