اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: چهارکارخانه تولیدی بخش خصوصی در شوشتر و دزفول به طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی پیوستند تا میزان جذب این محصول پرمصرف افزایش یابد.
جمشید بنی‌فری با بیان اینکه تاکنون در راستای طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی حدود هشت هزار تن از کشاورزان خریداری و به کارخانه‌های رب گوجه حمل شده است افزود: هیچ‌گونه محدودیتی درخرید حمایتی گوجه فرنگی نیست.

طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی برای نخستین بار از اواخر تیرماه امسال به قرار هرکیلوگرم ۱۰هزار ریال در شهرهای شوشتر ، دزفول ، شوش ، گتوند ، دشت آزادگان ، اندیمشک ، رامهرمز و  اهواز با هدف جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و تنظیم بار این محصول شروع شده و در روزهای اخیر به اوج خود نزدیک شده است.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان با بیان اینکه روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰تن گوجه فرنگی از کشاورزان خوزستانی خریداری می شود پیش بینی کرد حدود ۱۵هزار تن گونه فرنگی به صورت حمایتی خریداری و به کارخانه های تولیدی حمل شود.

بنی‌فری با بیان اینکه طرح حمایتی گوجه‌فرنگی بدون محدودیت زمانی همچنان ادامه دارد افزود: این طرح در کمک به تنظیم بازار موثر بوده از این رو یکی از دلایل عمده ایجاد طرح حمایتی گوجه توسط تعاون روستایی از کشاورزان، کمبود تقاضا در بازار بود و تعاون روستایی طبق رسالت خود که حمایت از کشاورزان است به پرداخت یارانه دولتی گوجه فرنگی به صورت حمایتی پرداخت تا کشاورزان بیش از این متضرر نشوند.

امسال حدود ۱۰هزار هکتار زمین های کشاورزی خوزستان به کشت گوجه فرنگی رفت و پیش بینی شده حدود ۷۰هزار تن محصول برداشت شود.

در یک ماه اخیر بسیاری از کشاورزان گوجه کار خوزستانی به علت کاهش شدید قیمت گوجه فرنگی، حتی تمایلی به برداشت محصول خود نداشتند.

با این حال قیمت نهایی این محصول پرمصرف در بازارخرده فروشی اهواز به علت دخالت دلالان و دست به دست گشتن این محصول ، کمتر از ۳۰هزار ریال نبود.

پارسال نیز با افزایش تولید بی سابقه برنج در خوزستان تعاون روستایی خوزستان موظف شد شلتوک تولیدی استان به با قیمت توافقی - حمایتی خریداری کند و در این میان شبکه‌های تعاون روستایی با دستور نماینده عالی دولت تدبیر و امید در خوزستان ، حدود ۸۶هزار تن شلتوک از شالی‌کاران خریداری کردند تا از سقوط قیمت این محصول در بازار جلوگیری کنند.

در سال‌های اخیر افت و خیز محصولات کشاورزی بخصوص صیفی‌ها و جالیزی خوزستان به یک تراژدی تلخ تبدیل شده است به گونه ای که بسیاری از کشاورزان به علت افت قیمت محصول خود متحمل ضررو زیان زیادی شدند.

بستن بودن مرزهای صادراتی چذابه و شلمچه نیز در کاهش قابل توجه قیمت گوجه فرنگی در استان موثر بود.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال ، در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

هم اکنون کمبود کارخانه‌های فراوری ، بسته‌بندی و تبدیلی (واحدهای پایین دستی بخش کشاورزی ) و فقدان زنجیره تولید تا مصرف ، مهمترین چالش بخش کشاورزی استان است.

نمونه بارز این نقیصه و چالش ، ارسال بیش از ۸۰درصد تولید چغندرقندپاییزی خوزستان به هفت کارخانه قند خارج از استان است که این مساله هزینه‌های زیادی را بر کشاورزان چغندرکار خوزستانی تحمیل کرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار