اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:۱۲۱هزار هکتار معادل ۹۰درصد برنامه کشت شلتوک در خوزستان انجام شده‌است و ۱۰درصد باقی مانده نیز تا پایان ماه جاری زیر کشت این محصول راهبردی قرار می۲گیرد.
شورای کشاورزی خوزستان در سال زراعی ۱۳۹۹ - ۱۳۸۸ سطحی معادل ۱۳۰هزار هکتار اززمین های کشاورزی خوزستان برای کشت شلتوک را تصویب کرد.  

سیدعبدالرضا سیداحمدی افزود: در زمان حاضر بیشترین سطح زیر کشت شلتوک در مناطق شوش، شوشتر، اهواز و دشت آزادگان انجام شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۱ هزار هکتار شلتوک به صورت خشکه کاری کشت شده اظهار داشت: در این روش حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به کشت معمول در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه اظهار داشت: افزایش بهره‌وری آب یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی بوده و روش خشکه کاری یکی از روش‌های غالب کشت برنج استان در سال‌های آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال جاری علاوه بر ارقام عنبربو ،نجفی و محلی چمپا ارقام جدید فجروشمیم نیز در استان کشت شده است عنوان کرد: ۲ رقم جدید از نظر عملکرد و تحمل شرایط شوری و گرما در حال بررسی است.

سیداحمدی یکی دیگراز روش‌های کشت برنج در استان خوزستان را با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری ازجمله آبیاری کم فشار عنوان و بیان کرد: این روش در شهرهای با دمای پایین‌تر نتایج مطلوب‌تری را به دنبال خواهد داشت.

هیات دولت امسال برای نخستین بار کشت برنج در سال زراعی جاری در خوزستان به همراه استان‌های گیلان ومازندران را مجاز اعلام و پرداخت یارانه‌ای حق بیمه این محصول را تقبل کرد.

پارسال به برکت بارش‌های بی سابقه بهاری و پرشدن ذخایر آب سدهای خوزستان ، حدود ۲۰۰هزار هکتار به کشت برنج اختصاص یافت و در نهایت ۵۵۰هزار تن برنج محلی و عنبر بو به ارزش ۵۰هزار میلیارد ریال تولید شد که در تاریخ کشاورزی خوزستان بی‌سابقه بود.

این حجم تولید برنج در خوزستان که نیاز ۱۳میلیون ایرانی به این محصول بود از سوی رییس جمهوری مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال وعمل آوری ۱۲۸ نوع محصول ، از نظر کمیت و تنوع تولید جایگاه نخست کشوری را دارد.

گندم ، جو ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، نیشکر ، گل ، محصولات جالیزی و صیفی ، خرما ، مرکبات ، برنج ، کنجد ، کلزا و چغندرقند از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان هستند.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار