اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
به باور ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت روزانه حدود یک‌هزار و ۵۰ نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند که بیش از ۲۰۰ تن از آنها بیماران کرونایی هستند.
شمار مبتلایان و جان باختگان بر اثر پاندمی کرونا در ۱۰ روز گذشته افزایش قابل توجهی داشته و کشورهای دنیا را دوباره به تکاپو انداخته که موج جدیدی از محدودیت‌ها را در کشورشان اعمال کنند. 

در پی ابتلای ۱۳‌میلیون و ۲۴۰‌هزار نفر از مردم جهان و جان باختن ۵۷۵‌هزار و ۶۰۰ نفر، سازمان جهانی بهداشت (WHO) با اعلام شناسایی حدود یک‌میلیون مبتلا به بیماری کووید-۹۱طی پنج روز اخیر زنگ خطر همه‌گیری این بیماری را به صدا درآورد. 

از این‌رو تدروس آدنوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد که «در شرایط فعلی، چشم‌اندازی از بازگشت به وضعیت پیش از کرونا دیده نمی‌شود، به‌ویژه اگر تدابیر پیشگیرانه نادیده گرفته شوند». 

در ۱۰ روز اخیر، شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور ما نیز به نوعی رکورد زده و تاکنون ۲۶۲‌هزار و ۱۷۳ نفر به این ویروس مبتلا و ۱۳‌هزار و ۲۱۱ نفر جانشان را از دست داده‌‌اند. 

در آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت از دوشنبه (۲۳ تیر) تا سه شنبه (۲۴ تیر ۹۹) دوهزار و ۵۲۱ مورد جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۱۷۹ بیمار نیز فوت کردند. 

به باور ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت روزانه حدود یک‌هزار و ۵۰ نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند که بیش از ۲۰۰ تن از آنها بیماران کرونایی هستند. 

همچنین استان‌های آذربایجان های شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز وضعیت هشدار را سپری می‌کنند. 

در این شرایط ما به نوعی پیک دوم موج کرونا را تجربه می‌کنیم و به باور کارشناسان وزارت بهداشت سه عامل مراسم عزا و عروسی، مسافرت و شرکت در جمع های خانوادگی باعث شیوع بیشتر کرونا در ایران شده است.

همین‌طور برخی دیگر معتقدند که بازگشایی زودهنگام کسب و کارها و ادارات از اواسط فروردین دلیل دیگر افزایش ابتلا به کرونا بود و به نوعی ترس مردم را کاهش داد و هزاران نفر ناقل بدون علامت را به خیابان‌ها و محیط‌های کاری فرستاد، هرچند که این موضوع با انتقادهای تندی از سوی برخی از مسئولین مواجه شد و برخی به صراحت مسئول شیوع کرونا را بازگشت کشور به روال عادی می‌دانستند، اما سعید نمکی، وزیر بهداشت چندی پیش دلیل توقف محدودیت‌ها از اواخر فروردین‌ماه را اینگونه بازگو کرد: «برداشتن محدودیت‌ها به‌دلیل جهل ما نبود بلکه ضعف ما و زانو زدن در مقابل مشکلات اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت ادامه محدودیت‌ها را نداشت».

در شرايطي که برخي از استان‌ها همچون فارس، خراسان رضوي و خوزستان از چند هفته قبل با اجراي محدوديت‌ها قصد دارند که بار ديگر کنترل شيوع کرونا را در دست بگيرند، بالاخره مسئولان تهران نيز به اين نتيجه رسيدند که با وجود شرايط فعلي تهران به‌زودي وضعيت قرمز را تجربه خواهد کرد، روز گذشته استانداري تهران اعلام کرد براي کنترل روند رو به رشد شيوع کرونا در تهران، برخي محدوديت‌هاي اجتماعي به مدت يک هفته به اين شهر باز مي‌گردد. 

انوشيروان محسني بندپي همچنين به افزايش محسوس آمار در 10 روز گذشته نيز اشاره مي‌کند و معتقد است چاره‌اي جز افزايش نظارت‌ها بر بازگشايي‌ها نداريم. 

بنابر اعلام استاندار، فعاليت شماري از مشاغل و همچنين برگزاري هرگونه مراسم اجتماعي، فرهنگي، مذهبي ممنوع است. 

همچنين استانداري تهران هشدار داده که بر اجراي اين محدوديت‌ها نظارتي جدي خواهد داشت. 

بنابر اعلام سايت شهر وابسته به شهرداري تهران، کتابخانه‌ها، سينما، تئاتر، موزه، تالارهاي پذيرايي، آرايشگاه هاي زنانه و مساجد در اين مدت تعطيل خواهد بود، همچنين علاوه بر اين، باشگاه هاي ورزشي پر برخورد، کافه‌ها و شهربازي‌ها و استخرهاي سرپوشيده اجازه فعاليت ندارند .

اما آموزش و پرورش تهران از عدم تعطيلي فعاليت‌هاي اداري مدارس نظير ثبت نام، هدايت تحصيلي و سنجش سلامت نوآموزان خبر داد. همچنين طبق اعلام استانداري فعاليت اداري دانشگاه‌ها نيز تعطيل نخواهد بود.

برگزاري مراسمات محرم؟

يکي از اتفاقات مهم پيش‌روي کشور که نقش تعيين کننده‌اي در وضعيت فعلي کشور دارد، برگزاري مراسمات محرم است. 

کمتر از 40 روز به ماه محرم مانده و هنوز تصميمي در اين رابطه گرفته نشده، مراسماتي که با حضور ميليون‌ها نفر برگزار مي‌شود و بنا به گفته مديرکل تبليغات اسلامي استان تهران به‌دنبال برگزاري مناسبت‌هاي مذهبي مانند شرايط قبل کرونا نيسيتم. 

حجت‌الاسلام علي‌اصغر سهرابي در شرايطي برپايي مراسم محرم به تصميمات را به ستاد ملي مقابله با کرونا واگذار کرده که در 19 تير امسال رئيس جمهور به کميته‌هاي امنيتي و اجتماعي ستاد ملي مبارزه با کرونا دستور داد با رايزني و مشورت دستگاه‌هاي مرتبط دستورالعمل‌هاي دقيق و شفاف براي برگزاري مراسم عزاداري و سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) در ماه محرم را طراحي و تدوين کنند، همچنين حسن روحاني برگزاري مراسمات شب‌هاي قدر را در اين تجربه مثال زد که به باور بسياري برگزاري مراسمات محروم با شب‌هاي قدر در روزهايي که شيوع کرونا در کشور روزانه جان 200 نفر را مي‌گيرد، متفاوت است. 

از سوي ديگر مديرکل تبليغات اسلامي استان تهران درباره برگزاري مراسم عرفه خاطرنشان کرد: دعاي عرفه در شرايط غيرکرونايي نيز در فضاي باز برگزار مي‌شده است و از استحبات اين دعا نيز قرائت آن در فضاي باز است طبيعتا اگر ستاد کرونا اين اجازه را به ما بدهد ما در ارتباط با هيات‌ها و نظارت بر آنها سعي مي‌کنيم اين پروتکل‌ها رعايت شود، البته ما در خصوص برگزاري مراسم عرفه با توجه به اينکه در فضاي باز معمولا برگزار مي‌شود، مشکل خاصي نداريم و با فاصله‌گذاري و رعايت پروتکل‌ها و در محيط‌هاي باز مي‌توان اين برنامه را اجرا کرد، اما بازهم مي‌گويم ما براي برگزاري اين مراسم تابع تصميم ستاد ملي مقابله با کرونا هستيم.

آرمان‌ملی/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار