اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
شوشان - رجبعلی کرد :
یکی از مهم ترین ارکان دموکراسی و پارلمان و به زبان فارسی همان مجلس است. نمایندگان مجلس در هرکشور به نمایندگی از آحاد ملت وظایف خود که قانون گذاری و نظارت است را انجام می ئهند. نمایندگان و رویکرد و عملکردشان نماد ملت است. برهمین اساس این سخن که مجلس عصاره فضائل ملت و همچنین خانه ی ملت است سخنی دقیق و صحیح می باشد چراکه مردم از میان انبوه کاندیداها کسانی را انتخاب می کنند که به دیدگاههیشان نزدیکتر و آنان را از هرجهت توانا تر ، فاضل تر و در یک کلام اصلح بدانند. 
زمانی که بستری فراهم شودتا همه ی جناح ها و جریان های سیاسی و فکری بتوانند کاندیدا شوند و مورد تایید قرار گیرند و احزاب و مطبوعات و سایر رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی آزادانه و بدون دغدغه از جریان های همسوی خود حمایت و دیگر گروه ها را مورد نقد و بررسی قرار دهند و با این تضارب افکار و روشنگری ها ، انتخاب را به مردم واگذار کنند و مردم نیز برای روز رای گیری لحظه شماری کنند و با مشارکت حداکثری و فعال و پرشور پای صندوق های رای حاضر شوند. 
در این صورت هر چه از صندوق های رای درآمد عصاره رویکرد کلی مردم و عصاره فضائل ملت خواهد بود و میتوان گفت معدل مجموع نطقها و بیانیه های نمایندگان و همچنین مصوبات و شیوه ی نظارت و موضع گیری های نمایندگان برآند نظر ، دیدگاه و خواست ملت است. تمام تلاش و همت حاکمیت و نظام در هرکشوری که ایران اسلامی نیز یکی از آن کشورهاست باید معطوف به این باشد که نمایندگان مجلس ، نماینده واقعی مردم باشد که هرچه احزاب و گروه های فعال تر و زمینه ی نقد و بررسیها و تعدد کاندیداها از نظر فکری، سلیقه ای ، مذهبی و  ... بیشتر باشد مردم هم آگاهانه تر و هم با شور و شعور بیشتر انتخاب می کنند و آنگاه رویکرد و عملکرد چهارساله این مجلس منطبق با خواست و نظر مردم است و بر اساس قانون اساسی وآموزه های دینی چون کسی حق ندارد بجای مردم تصمیم بگیرد لذا هرکس باهر گرایشی چنانچه طبق قانون صفات سلبی و ایجابی را داشته باشد حق کاندیدا شدن را دارد و باید تایید شود و چنانچه یکی از آن کاندیداها انتخاب شد نماینده واقعی مردم است و کارنامه آن مجلس و آن نمایندگان به نحوی با کارنامه ملت گره خورده است و آن مجلس با همه ی ضعف و قوت نتیجه رای ملت و مورد احترام است و مردم نیز در ادوار بعدی باز هم حق انتخاب دارند. 
بر همین اساس است که انتخابات دوره ای و دوره نمایندگی جهار سال می باشد. تاجگردون یکی از این نمایندگان است که از حوزه گچساران  رای مردم را کسب و توسط آنان انتخاب وراهی مجلس شد ولی اعتبار نامه اش از سوی مجلس یازدهم رد شد. 
آقای تاجگردون یکی از نمایندگان صاحبنظر، صاحب سخن و فعال و همیشه در صحنه بود. وی نزد افکار عمومی از محبوبیت خاصی برخورداربود. معمولا" مردم و حتی فعالین عرصه سیاست و اجتماع کمتر نمایندگان استان های دیگر را می شناسند اما نطق های آتشین و در صحن و صحنه بودن ایشان وی را تبدیل به یک چهره ملی کرد که علیرغم مسایل و مشکلات و حاشیه های انتخابات، در حوزه ی انتخابیه گچساران شایسته بود نمایندگان مجلس اعتبار ایشان را تایید میکردند. بنظر نگارنده تایید اعتبار نامبرده پشتوان و اعتباری برای آنان بود. در مجلسی که اکثریت قاطع آن را اصلاح طلبان تشکیل میدادند در مورد نفر آخر نماینده تهران نیز بحثها بالا گرفت و موضوع به صحن مجلس کشیده شد و در آخر آن نمایندگان با سعه ی صدر اعتبارنامه  آقای دکتر غلامعلی حداد عادل را تایید کردند. آن دوران گذشت و نه آن نمایندگان و نه حدادعادل در پارلمان نیستند و طبع چرخ گردون و دنیای زودگذر و فانی این چنین است اما گفتار و عملکردها در ذهن و ضمیر می ماند و تصمیمات و اقدامات مایه درس ویا عبرت قرار میگیرند و چه خوب است شیوه رفتار ما در همه ابعاد به ویژه در مباحث سیاسی و اجتماعی درس و سرمشق و الگو باشد تاعبرت و مایه ی حیرت.این دوران نیز بگذرد اما مردم قضاوت خواهند کرد.
در این مدت کوتاهی که از عمر این مجلس میگذرد و امیدوارم مایه برکت و خیر برای ملت ایران باشد. دو اتفاق ناخوشایند افتاد. یکی رد اعتبار تاجگردون و دیگری برخورد بد و غیر اخلاقی تعدادی از نمایندگان با دکتر ظریف وزیر امور خارجه که برخی باصدای بلند او را ترسو ودروغگو خطاب کردند و مقام معظم رهبری را وادار به واکنش کردند و معظم له مجلس را از نسبت ناروا دادن به افراد برحذر داشتند.در این مجلس رقابت و به تبع آن مشارکت، نسبت به ادوار قبلی پایین تر بود و از دل این نوع رقابت و این میزان مشارکت این مجلس شکل گرفت.
نگرش ها و جریان فکری این مجلس اظهر من الشمس است و خط سیاسی این مجلس بر همگان آشکار است و تبعا" موضعگیریها و بیانیه ها و مصوبات آن رنگ و بوی خطوط سیاسی و فکری آنان دارد و پس از چهار سال می توان بررسی و تحلیلهای عمیقی از مصوبات و عملکرد و نتایج اقدامات مجلس انجام داد و آن را با مجالس دیگر نیز مقایسه کرد. و قضاوت در مورد آن هنوز زود است اما تجزیه و تحلیل مصوبات و اقدامات مجلس در طول این مدت نیز لازم و ضروری وحنی نقد خیر خواهانه نیز لازم و مفید است. نقد رد اعتبار نامه تاجگردون با آن سوابق و پیشینه نیز در راستای کارآمدی مجلس است. سخن آخر اینکه پیروزیها و شکستها، فراز و فرودها، کامیابه ها و ناکامی ها دایمی و پایدار نیستند. 
پس نه غرور زیبنده انسان مسلمان است و نه احساس ضعف و شکست و نامیدی. دین اسلام دین اعتدال وهمه جانبه نگر و جامع است. این کاملیت و جامعیت باید درون ما نهادینه شود و آیه شرح صدر را فقط برای آغاز سخن بر زبان نرانیم بلکه به آن عمل کنیم چراکه از آغاز تا پایان به آن محتاجیم و آنان که گستره عمل و مسؤلیت بیشتری دارند، محتاج تر.
دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت     
عاقبت یکسان نباشد حال دوران غم مخور 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار