اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
شوشان - نوید قائدی:

شاید بپرسید کشاورزی شهری چیست؟ساده ترین جواب ایجاد مزارعی کوچک و پربازده در حریم شهر است که می تواند برای ساکنان شهر مزایای فراوان زیست محیطی،اقتصادی و اجتماعی به همراه داشته باشد.

در نقشه جامع شهر اهواز قطعا بلوک های زیادی به کاربری فضای سبز اختصاص داده شده اند که شهرداری به دلیل کمبود منابع و امکانات تا کنون نتوانسته آن ها را احیا و رونق بخشد و به صورت زمین های بایر رها شده اند،گاهی زمین هایی به شکل فضای سبز درامده اند اما کارایی مطلوبی ندارند و نحوه نگهداری آن ها مطلوب نیست.

طرح کشاورزی شهری که در اکثر کشورهای دنیا از آن بهره می برند الگویی است که به دلیل گستردگی افقی شهر اهواز در کنار رود کارون و وجود زمین های حاصلخیز و امکان کشت های متنوع باغی می توان از آن بهره فراوان برد.

در کشور امریکا طی ۳۰ سال گذشته کشاورزی شهری حدود ۳۰ درصد رشد داشته است و در کشور کوبا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز غذایی کشور از طریق کشاوری شهری تامین می شود.

شروع کار نیاز به انجام مطالعات دقیق تخصصی و تلفیقی دارد،تا ازطریق امکان سنجی دقیق صرفه و صلاح انجام کار مشخص و نحوه اجرای آن که همکاری بین بخشی است ترسیم شود.

در این طرح که قطعا مسکن و شهرسازی ارکان اصلی انجام پایش و مطالعات هستند نهادهای دیگری مانند بهزیستی و سازمان های مردم نهاد و دانشگاه ها می توانند همکاری نمایند،شروع کار با انجام مطالعات استعداد یابی زمین های قابل واگذاری،تهیه الگوی کشت،نحوه تامین آب مورد با روش های نوین و مفید و نحوه واگذاری زمین به افراد و خانوارهای نیازمند و نظارت دقیق اجرا و پایش طرح همراه است.

در این روش تلفیقی قطعا در سطح اختصاص داده شده که کاربری فضای سبز شهری را دارد باید توسط بهره بردار فضایی جهت استفاده عمومی با کاشت گونه های مناسب و ایجاد فضای نشیمن و ... همراه باشد.

در این روش شهرداری با همکاری مردم و دیگر نهادها فضاهای بایر را احیا،اقتصاد شهری حداقل برای افراد نیازمند را فعال و تولید مایحتاج روز مروم را رونق و ایجاد شور و شعف می نماید.

شرط موفقیت در پله اول ترسیم روش دقیق اجرا از شروع مطالعات تا تصویب قوانین مورد نیاز در شورای شهر و دیگر ارگان های ذیربط و انتخاب روش صحیح واگذاری تا نظارت و پایش است.

از مزایای زیست محیطی یعنی کاهش آلودگی و تلطیف هوا تا رونق اقتصاد شهری و کاهش فقر تا ایجاد نشاط اجتماعی و... می توان فراوان گفت،شرط اول پذیرش ایده است و در پله دوم جهت پخته تر کردن می توان در قالب یک نشست علمی نظر اساتید و کارشناسان حوزه شهری و کشاورزی را جویا شد و کار را بر روال انداخت.

البته جز اهواز در دیگر شهرهای استان هم می توان از این ایده بهره برد و کارهای زیبا و ماندگاری را خلق کرد،چون توجه به بخش انسانی شهر و ایجاد برنامه هایی جهت پویایی و مشارکت بیشتر شهروندان در اداره امور شهر مبحثی است که متاسفانه سالهاست به آن بی توجهی شده است.
من ا... التوفیق
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار