اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
شوشان - جواد الهايی‌سحر:


خرما یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشور است، بطوري که بر اساس آمار سازمان جهانی خواربار و کشاورزي )2013 ,FAO( ایران با سطح زیر کشت بارور 163 هزار هکتار و تولید حدود 1/1 میلیون تن خرما در سال، به ترتیب رتبه سوم و دوم را در دنیا به خود اختصاص داده است.

متاسفانه جوامع محلي استان از اين درخت مقدس كه پيشنه اي ٦٠٠٠ ساله در استان دارد خوب استقبال نكرده و با مختصر امتيازاتي از طرف جهاد كشاورزي مي توان استان و كشور را به يك قطب بلامنازع توليد خرما تبديل كرد.

كم توجهي و كم لطفي جهاد كشاورزي در خصوص ترويج خدمات  جانبي خرما باعث شده كه جوامع روستايي ما به اهميت محصول راهبردي خرما كم توجه باشند در صورتي كه اين جوامع تنها فقط با كاشت درخت نخل به صورت بادشكن مي توانند استان را در توليدات خرما به صدر توليدكننده خرما در كشور برسانند.

از محصول خرما در كشورهاي عربي ٥٠ نوع فرآورده به دست مي آيد در صورتي كه در استان محروم خوزستان به چند محصول سنتي بسنده كرده ايم كاشت نخل امتياز ويژه اي براي كشاورز دارد و آن كشاورزي در بين نخلستان است كه كارونشينان ما تاكستان در نخلستان شان معروف و موجود است.

اما چنانچه كشاورز خوزستاني را به كشت الوئه ورا در نخلستان ترقيب و تشويق كنيم يك درآمد سرشاري دارد كه متاسفانه كمتر كسي به آن توجه كرده است كاشت اين دو محصول در يك هكتار يك تا دو ميليارد تومان سودهي ساليانه دارد.

گياه معجزه يا الوئه ورا ( صبّار) فراورده هاي هم چون؛ عرق الوئه ورا- كمپوت- مربا- شربت - پودر سفيد - پودر زرد و سبز كه مصارف دارويي دارند-ترشي و از ژل داخل برگ ها ٤٠٠ نمونه لوازم آرايشي تهيه مي شود هركيلو برگ الوئه ورا صادراتي ٢٧٠٠٠٠ ريال به فروش مي رود.

راهكارهاي پيشنهادي 

ترويج الوئه ورا توسط اداره ترويج جهادكشاورزي استان و معرفي منافع اقتصادی آن به كشاورزان 

تشكيل كارگروه صادرات الوئه ورا با كمك جهاد كشاورزي و اتاق بازرگاني استان و تسهيل در صادرات گياه معجزه الوئه ورا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار