اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز:
رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب از لحاظ امکانات و تجهیزات به سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد تومانی نیاز داریم.
ابراهیم قنبری اظهار داشت: سازمان آتش‌نشانی اهواز با توجه به وسعت و جمعیت بالای شهر اهواز در طول شبانه روز عملیات‌های مختلفی را انجام می‌دهد. گاهی تعداد عملیات‌های سازمان در طول دو شیفت کاری 12 ساعته به بیش از از 60 عملیات می‌رسد.

60 عملیات در طول شبانه روز از سوی سازمان آتش‌نشانی اهواز صورت می‌گیرد

وی افزود: جنس و نوع عملیات‌ها در طول شبانه روز متفاوت بوده و قابل پیش‌بینی نیست. بر اساس آمار حوادث سالیانه می‌توان گفت که در بخش عملیات‌های اطفا حریق بیشترین آمار به ترتیب مربوط به حریق‌های مسکونی، حریق‌های علفزار و جنگل و علوفه، حریق‌های خودرویی و حریق‌های تجاری است

رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز ادامه داد: در بخش عملیات‌های امداد و نجات نیز بیشترین حوادث مربوط به حوادث آسانسور، امداد و نجات مربوط به جانوران، امداد و نجات افراد محبوس شده در اماکن و در نهایت امداد و نجات در حوادث رانندگی است.

تنها نردبان خودرویی اهواز بیش از 26 سال عمر دارد

قنبری درباره تجهیزات و امکانات سازمان بیان داشت: در مورد تجهیزات آتش نشانی مثل نردبان خودرویی، متاسفانه اهواز تنها کلانشهری است که خودروی نردبانی ندارد. تنها خودرو نردبانی فعلی اهواز بالای 26 سال عمر دارد که تقریبا فاقد کارکرد لازم است.

وی ادامه داد: سازمان برای تامین این وسیله تلاش‌ها و رایزنی‌های زیادی انجام داده و بخشی از هزینه را نیز تامین کرده بود ولی نواسانات ارزی تهیه این نردبان را با مشکل روبرو ساخته است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز ادامه داد: هزینه این خودروی نردبانی بالغ بر 40 میلیارد تومان است که تامین این هزینه از توان و عهده شهرداری خارج است. برای همین لازم است صنایع و سازمان‌های درآمدزای استان در قبال تکالیف اجتماعی خود برای تهیه این نردبان که یک وسیله حیاتی برای شهر است اعتبار تخصیص دهند.

10 ایستگاه اتش نشانی در اهواز کم داریم

وی افزود: ایستگاه و ماشین آتش‌نشانی طبق استاندار، برای هر 50 هزار نفر جمعیت باید یک ایستگاه وجود داشته باشد. براساس این شاخص در اهواز باید 24 ایستگاه داشته باشیم که تنها 14 ایستگاه است. بخشی از این ایستگاه‌ها هم تک خودرویی است.

این مقام مسئول درباره کمبودهای موجود در بخش تامین لباس پرسنل سازمان اظهار داشت: این کمبودها را ‌می‌پذیرم و متاسفانه این لباس‌ها وارداتی هستند و تقریبا هر دست لباس استاندارد آتش نشانی قیمتی بالای 20 میلیون تومان دارد.

لباس‌های ضد حریق آتش نشانان در داخل تامین می‌شود

رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز ادامه داد: برای تامین این لباس‌ها بیکار ننشسته و با هماهنگی صورت گرفته دنبال تامین این لباس‌ها در خرمشهر از طریق یک تهیه کننده بومی هستیم. البته تدوین و طراحی در داخل است و پارچه این لباس از خارج تهیه می‎شود.

وی گفت: نگاه مثبتی از سوی مجموعه شهرداری به این سازمان وجود دارد و امیدواریم با کمک شهرداری و حمایت بخش خصوصی کاستی‌ها برطرف شود. برای رسیدن به وضع مطلوب نیاز به سرمایه گذاری 70 میلیارد تومانی در این سازمان است.

قنبری تصریح کرد: برای داشتن شهری ایمن و بدون حادثه لازم است نگاه و فرهنگ ایمنی در بین شهروندان تقویت شود. دستگاه ها باید هزینه در بخش ایمنی را سرمایه گذاری بدانند و دنبال ارتقا ایمنی در مجموعه‌های خود باشند.

وی به مساله ایمنی در خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: بهترین راه کمک به این سازمان، ارتقای فرهنگ ایمنی در داخل خانواده‌ها است. به طور مثال پریزهایی برق را باید چک کرد، اگر کمی شل هستند و دوشاخه درون آنها خوب قرار نمی‌گیرد، باید تعویض شوند زیرا می‌توانند بر اثر حرارت زیاد آتش بگیرند. شل بودن دوشاخه در پریز می‌تواند باعث ایجاد حرارت و حریق شود.

نیازمند ارتقای فرهنگ ایمنی در زندگی شهروندی هستیم

قنبری همچنین به هشدارهای ایمنی اشاره و ادامه داد: مطمئن شوید که سیم‌ها در وضعیت خوبی قرار دارند و ترک خورده و یا ریش ریش نیستند. همین‌طور اطمینان حاصل کنید که آنها در راه‌های پر رفت و آمد نباشند.

وی تصریح کرد: هیچ وقت نباید سیم‌ها را با میخ یا منگنه به دیوار یا قرنیز یا جای دیگری کوبید. سیم‌ها را زیر فرش، قالیچه یا زیر مبلمان قرار ندهید. این نکات موجب آسیب دیدن سیم و اتصال و ایجاد حرارت و در نهایت ایجاد حریق می شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز گفت: مطمئن شوید که بر روی سیم‌های برق بار الکتریکی بیش از حد قرار نگرفته است. علاوه بر آن سیم‌های رابط باید فقط بطور موقت استفاده شود. چون آنها سیم‌های دائمی خانگی محسوب نمی‌شوند. آتش سوزی های زیادی به دلیل استفاده بیش از حد بار مجاز سیم های رابط بوده اند.

وی ادامه داد: اگر دستگاهی به‌طور مکرر فیوز را می‌پراند، یا در مدار نوسان ایجاد می‌کند یا باعث برق گرفتگی جزئی می‌شود؛ سریعاً آن‌را از برق کشیده، تعمیر یا جایگزین کنید. نسبت به برق کولرها در فصل تابستان توجه بیشتری شود؛ چرا که از بیشترین عوامل آتش‌سوزی‌های منازل در فصل تابستان همین برق کولر است.

کرونا تاثیری در فعالیت این سازمان نداشته است

وی در بخش پایانی درباره حضور فداکارانه تیم آتش نشانی در شرایط کرونا برای کمک به مردم اشاره و بیان داشت: با وجود شرایط سخت کرونا حضور و فعالیت این سازمان هیچ تغییری نکرده است.

قنبری بیان داشت: تاکنون 81 نفر از پرسنل سازمان آتش نشانی اهواز درگیر کرونا شده‌اند که باید توجه داشت شرایط‌کاری آتش نشانان و درگیر بودن آنها با محیط‌ها و افراد مختلف در حوادث متنوعی که داشته‌ایم در ابتلای این نیروها به این بیماری تاثیر مستقیم داشته است.

نخستین سازمان اقدام کننده بر علیه کرونا بودیم

وی درباره فعالیت های این سازمان در مبارزه با کرونا، اظهار داشت: سازمان آتش نشانی اهواز به عنوان نخستین سازمان اقدام‌کننده برای ضد عفونی معابر شهری در کشور بوده که این کار بزرگ را از 8 اسفند 98 آغاز کرد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز درباره اقدمات ضدکرونایی این سازمان ادامه داد: در بخش ضدعفونی عمومی به صورت گسترده و شبانه روزی با استفاده بیش از 2 میلیون و 889 هزار لیتر مواد ضد عفونی و 273 هزار و 600 نفرساعت کار مفید، کلیه مناطق مختلف شهر اعم از معابر و محله ها، اماکن عمومی، ادارت، سازمان‌ها، مراکز آموزشی، بهداشتی، درمانی، تجاری و ... را ضد عفونی کرد.

کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در سازمان برای مقابله با کرونا تشکیل شد

وی اظهار داشت: این سازمان برای حفاظت از پرسنل خود در مقابله با این ویروس از هیچ اقدامی دریغ نکرده است.

قنبری ادامه داد: این سازمان جزء معدود دستگاه‌هایی است که در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در بین پرسنل خود، بیش از 10 هزار لیتر الکل، 180 هزار عدد ماسک، 100 هزار عدد لیوان یکبار مصرف، 4 هزار لیتر مایع ضد عفونی توزیع کرد. همچنین پمپ‌های برقی و دستی ضدعفونی بین ایستگاه‌های عملیاتی توزیع شد.

وی ادامه داد: همچنین این سازمان با تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار، بر روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی در محیط اداری و عملیاتی، نظارت مستقیم دارد.

شهید یونس حمیدی زاده، شهید مدافع سلامت سازمان جز افتخارات مجموعه است

رئیس سازمان آتش‌نشانی اهواز درباره شهدای مدافع سلامت این سازمان، گفت: شهید یونس حمیدی زاده از شهدای بزرگوار این سازمان است که جز افتخارات آتش نشانی اهواز است. از همان ابتدای وقوع این حادثه با همدلی و همکاری پرسنل سازمان توانستیم خانواده این شهید را مورد حمایت قرار دهیم. بنیاد شهید نیز در این زمینه همکاری مناسبی داشته است.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار