اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
سرپرست معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ضمن تشویق به گسترش کار خیر و نذر سلامت در ماه محرم بیان کرد: به طور قطع بهبود وضعیت سلامتی مردم با سلامت معنوی آنها ارتباط مستقیم دارد.
امین رفیعی‌پور با بیان اینکه در حال حاضر شیوع ویروس کرونا همه جهان را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده کشور نیز از نظر اقتصادی با مشکلاتی مواجه شود، افزود: با بروز کرونا افراد جامعه به ویژه افرادی مانند کارگران فصلی و نیروهای خدماتی و.... از نظر اقتصادی آسیب دیده‌اند و از نظر معیشتی و تامین اقلام بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری دچار مشکل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص جلوگیری از انتقال ویروس کرونا باید سه کار اساسی «رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و شستن مداوم دست‌ها» را جدی گرفت، گفت: در عین حال باید برای رعایت نکات بهداشتی مذکور زیرساخت‌هایی هم وجود داشته باشد، به طور مثال به کارگران توصیه کنیم که به طور مرتب دست‌هایشان را بشویند و از ماسک استفاده کنند، اما سوال این است که این افراد این اقلام را چطور تهیه کنند؟.

این متخصص روانشناسی سلامت ادامه داد: امروز مفهوم سلامت، بودن یا نبودن بیماری نیست، بلکه سلامت شامل سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت معنوی است و اگر تمامی این ابعاد سلامت را در نظر بگیریم، در آن زمان تمامی مشکلات ساختاری جامعه در بعد سلامت اجتماعی و پیشگیری برطرف می‌شود، اما ساختار دولت نیز باید به این موضوع نیز کمک کند که مردم جامعه به این اقلام بهداشتی نیز دسترسی داشته باشند.

رفیعی‌پور ضمن تشویق به گسترش کار خیر، به موضوع نذر سلامت در ماه محرم اشاره کرد و یادآور شد: باتوجه به اینکه یکی از ابعاد سلامت، سلامت معنوی است؛ پخش نذری‌ها (غذا) چه هنگام پخت و چه هنگام توزیع و چه در زمانی که صف‌های طولانی تشکیل می‌شود می‌تواند موجب انتقال بیماری کرونا شود. از طرفی دیگر نیز افرادی که نذری پخش می‌کنند هم نیت‌شان خیر است و می‌خواهند برای مردم کاری کنند، لذا باتوجه به شرایط، می‌توان کارهایی انجام داد، البته به طور حتم مراجع و متخصصان در این حیطه نکاتی را ارائه داده‌اند.

سرپرست معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور افزود: اما باتوجه به بعد معنویت سلامت و همچنین شرایط موجود، می‌توان نذری‌ها را به شکل‌های دیگری مانند بسته‌بندی مواد غذایی یا خشک و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توزیع کرد. حتی ممکن است برخی افراد جامعه توان خرید مواد غذایی، ماسک و موادضدعفونی‌کننده را نداشته باشند، پس چه بهتر که این نذورات را به سمتی سوق دهیم که مشکل افراد نیازمند برطرف شود. 

این متخصص روانشناسی سلامت معتقد است که به طور قطع بهبود وضعیت سلامتی مردم با سلامت معنوی آنها ارتباط مستقیم دارد، زیرا زمانی که افراد جامعه، به هم‌نوعشان کمک می‌کنند این نوعی سلامت معنوی است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار