اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
چوب حراج به نام تعديل به تن روزنامه‌نگاران خورده است و حال در آخرين ماجرا، روزنامه ‌شهروند قربانی ديگری است كه به نام توقف انتشار كاغذی قرار است دست به تعديل گسترده‌ای بزند.
امنيت شغلي خبرنگاران پيش از اين نيز به عنوان يك وعده مطرح شده بود، حالا در آستانه روز خبرنگار، وزير كار بار ديگر پيشنهاد تدوين لايحه‌اي را براي امنيت شغلي خبرنگاران با كمك تشكل‌هاي خبرنگاري ارايه كرد و گفت: بايد افشاگران فساد را تشويق كنيم. 

روز خبرنگار در سال جاري، در حالي جشن گرفته مي‌شود كه از ابتداي شيوع كرونا و مشكلات اقتصادي متعاقب آن، شغل بسياري از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در رسانه‌هاي مكتوب و اينترنتي به خطر افتاده است، چوب حراج به نام تعديل به تن روزنامه‌نگاران خورده است و حال در آخرين ماجرا، روزنامه ‌شهروند قرباني ديگري است كه به نام توقف انتشار كاغذي قرار است دست به تعديل گسترده‌اي از نيروهايش بزند. 

مراسم روز خبرنگار در چنين فضاي تلخي برگزار شد، اما همين فرصت، مغتنم بود تا با مساعدت روابط عمومي وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فرصتي براي بيان مشكلات‌شان به وزير كار داشته باشند، اين مراسم عصر روز سه‌شنبه با حضور محمد شريعتمداري، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، معاونان وزير و برخي اساتيد و پيشكسوتان روزنامه‌نگاري در مجتمع فرهنگي و ورزشي تلاش برگزار شد. 

«من از زندگي دشوار چريك ‌بودن رسيدم به گفت‌وگو»، هادي خانيكي، استاد دانشگاه و مدرس ارتباطات در اين نشست با گفتن اين جمله تاكيدي دوچندان بر اهميت گفت‌وگو كرد و گفت: «اين روزنامه‌نگاران و خبرنگاران هستند كه مي‌توانند ارتباطات در جامعه را روان كنند.» 

اين مدرس دانشگاه گرچه به اهميت ارتباطات و گفت‌وگو براي حل مشكلات و معضلات اجتماعي در جامعه اشاره كرد، اما افزود كه شايد به‌زعم برخي، بين اين حرف‌ها و واقعيت زندگي ما فاصله بسياري باشد. 

با اين حال، مي‌توان اميدوار بود كه با گفت‌وگو بتوان تهديدها را به فرصت تبديل كرد و براي اين امر، به ابزارهاي ارتباطي نياز است. 

اين مدرس دانشگاه نيز در صحبت‌هايش به مسائل صنفي روزنامه‌نگاران اشاره كرد و از ناامني اين شغل و تهديدهاي بي‌شمار سر راه روزنامه‌نگاران انتقاد كرد. «فريدون صديقي»، روزنامه‌نگار پيشكسوت نيز در اين مراسم از دشواري‌هاي صنفي روزنامه‌نگاري گفت و اين پرسش را مطرح كرد كه با وضع فعلي روزنامه‌نگاري در ايران، دانشكده‌هاي روزنامه‌نگاري با چه اميدي مشغول تربيت روزنامه‌نگاران هستند؟ 

در حالي كه بيكاري غم‌افزا سرنوشت بسياري از روزنامه‌نگاران كشور شده است. به‌زعم اين روزنامه‌نگار، تنگ‌نظري‌هاي تحميل ‌شده بر رسانه‌ها طي ساليان عرصه شغلي را بر روزنامه‌نگاران كشور تنگ كرده، تا جايي كه حالا مسافركشي گزينه دوم كاري روزنامه‌نگاران شده است و چاره‌اي جز آن ندارند. 

در ادامه اين مراسم، مينا شهني، بازرس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران با اشاره به مشكلات صنفي روزنامه‌نگاران گفت: «سال‌هاست كه كار روزنامه‌نگاري مي‌كنيم و هر سال مي‌گوييم كه امسال، سال آخر است، مي‌گوييم كه ديگر كسي روزنامه كاغذي نمي‌خواند و عمر روزنامه‌ها سر آمده است، ما مي‌بينيم كه گزارش‌هاي موثر در مورد زمين‌خواري، كوه‌خواري و درياخواري از دل همين گزارش‌هاي روزنامه‌ها منتشر مي‌شود و بيرون مي‌آيد.» 

شهني تاكيد كرد كه شايد از منظر سرعت، روزنامه‌ها از رسانه‌هاي آنلاين عقب‌تر باشند، اما همچنان روزنامه‌ها در كشور ما سازوكار مستحكم‌تري دارند.

 بازرس انجمن صنفي روزنامه‌نگاران تاكيد كرد كه به‌رغم اينكه روزنامه‌ها و رسانه‌ها، با اطلاع‌رساني و خبررساني توانسته‌اند از فساد جلوگيري كنند، كمك كرده‌اند تا فرصت‌ها به درستي در كشور توزيع شوند، اما حال خود روزنامه‌نگاران هرگز خوب نبوده است، زيرا «عدم اطمينان شغلي هميشه با ماست و ما هميشه بايد غصه شغل‌مان را بخوريم.» 

شهني با اشاره به اينكه حالا رسم و روال زمانه تغيير كرده است و نه تنها مديران، بلكه وزيران و سران كشورهاي مختلف در فضاي مجازي با يكدير گفت‌وگو مي‌كنند، از مانع‌تراشي‌هاي برخي روابط‌عمومي‌ها انتقاد كرد. 

با اين حال او گفت كه برخي روابط‌ عمومي‌ها، به‌رغم بروكراسي توانسته‌اند در سال‌هاي اخير روابط مناسبي را با روزنامه‌نگاران شكل و آنها را در نوشتن گزارش‌هاي‌شان ياري دهند. 

شهني در انتها خطاب به وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي نسبت به حداقل حقوق روزنامه‌نگاران انتقاد و تاكيد كرد كه اين حداقل حقوق بايد ترميم شود و براي يك خبرنگار، حداقل حقوق 1.6 حقوق پايه كارگري باشد.

در ادامه اين برنامه، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از افشاي فساد حمايت كرد و گفت: افشاي فساد بايد تبديل به رويه شود و از افشاگران فساد هم حمايت كنيم و هم جايزه براي افشاگران فساد در نظر بگيريم. 

او در مورد پرداخت تسهيلات كرونا به كسب و كارهاي آسيب‌ديده نيز اظهار كرد: در راستاي حمايت از كسب‌وكارهاي آسيب‌ديده از كرونا ۷۸ ميليارد تومان تسهيلات براي ۴۷۸ بنگاه خبري تاثير گرفته از كرونا در قالب ۴۵۹۹ شغل با موضوع كرونا پرداخت شد. 

او افزود: همچنين اگر منابع دولتي تامين شود قرار است وام ۱۰ ميليون توماني براي خبرنگاران به خاطر ايام كرونا و مشكلات ناشي از آن پرداخت شود. 

در انتها نيز وزير كار، با اتكا به مسائل صنفي روزنامه‌نگاري كه در اين مراسم برگزار شده بود، از ارايه لايحه‌اي براي حمايت از خبرنگاران به مجلس خبر داد؛ لايحه‌اي كه بتواند ابعاد مختلف امنيت شغلي خبرنگاران را تامين كند.
منبع: اعتماد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار