اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
یک متخصص جراحی لثه و ایمپلنت گفت: بیماری لثه یکی از عوامل مهم خطر برای بیماری‌های قلبی ،عروقی و ریوی است که خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش می‌دهد ولی عامل اصل آن نیست.
دکتر ندا رسایی با این توضیح که بیماری لثه یک بیماری التهابی نسوج اطراف دندان است گفت: این التهاب از میکروارگانیزم‌های موجود دردهان که همان باکتری‌ها و قارچ‌ها هستندتشکیل می‌شود که به آن عامل بیماری‌زا می‌گویند. این میکروب‌ها برروی سطوح دندان و مخاط دهان جای می‌گیرند و درصورتی که بهداشت دندان رعایت نشود تعداد آن‌ها زیاد می‌شود.

وی افزود: با قرار گرفتن باکتری‌های خطرناک‌تر روی میکروب‌ها پلاک میکروبی تشکیل شده و این پلاک‌ها با رسوب و املاح معدنی دردهان ترکیب و تبدیل به جرم می‌شود، همچنین جرم موجود دردهان فضا را برای رشد میکروب فراهم می‌کند، تاجایی که التهاب ناشی از میکروب‌ها، باعث جداشدن لثه از سطح دندان می‌شود و بین دندان و لثه فاصله می اندازد.

دکتر رسایی با اشاره به التهاب ،دردناک و خونین شدن لثه گفت‌: در این مرحله پاکت لثه ایی (جداشدگی ) اتفاق می افتد و با مهاجرت به سمت ریشه دندان، بیماری لثه که در اصطلاح به آن پریودنتیت می‌گویندبه وجود می‌آید.

جراح و متخصص ایمپلنت گفت: هر گاه جایی از بدن دچار تجمع میکروب شود بدن به عنوان یک جسم خارجی واکنش نشان داده و به صورت التهاب بروز می‌کند، در این بیماران میزان زیادی سایتوکین‌ها که به آن‌ها عوامل التهابی می‌گویند ایجاد شده و در واقع با افزایش ترشح این عوامل  التهابی در بافت لثه، مقداری از آن ‌ها وارد جریان خون سیستمیک بدن می‌شود.

وی ادامه داد: در این مسیر ممکن است میکروب‌ها که همان باکتری‌های اصلی هستندبه همراه عوامل التهابی  وارد جریان خون شوند که به اصطلاح به آن باکتری می‌گویند.از آنجا به عروق کرونر قلبی واردشده و تجمع میکروب اتفاق می افتد.

رسایی با اشاره به ارتباط بین بیماری‌های لثه و بیماری‌های قلبی و عروقی افزود: محققان ثابت کردند باکتری‌های ناشی از بیماری‌های التهاب لثه جز شایعترین باکتری‌هایی هستندکه درشریان‌های عروق کرونر قلبی دیده شده اند، و افرادی که آنژیوگرافی قلبی انجام داده‌اند دچارپلاک‌های آترواسکلروزیس بوده اند و وجود همین پلاک‌ها درون عروق کرونر باعث سکته قلبی می‌شود .

 متخصص جراحی لثه وایمپلنت گفت: همه افرادی که به بیماری های قلبی وعروقی مبتلا هستند، لزوما بیماری لثه ندارند و اشخاص مبتلا به این  بیماری، لزوما مبتلا به بیماری قلبی نیستند،این موضوع فقط یک ارتباط معنادار بین این دو بیماری ایجاد کرده است.

رسایی گفت: این ارتباط معنادار بین بیماری‌های لثه و بیماری‌های مزمن ریوی نیز وجود دارد، افرادی که به دلیل انسداد ریه در بخش‌های اینتوبه (لوله گذاری) بستری و تحت تنفس مصنوعی قرار دارند، به دلیل فراهم نبودن بهداشت دهان ودندان، محتویات معده از طریق مری وارد ریه و سیستم تنفسی می شود که به آن آسپیره کردن می‌گویند.

وی ادامه داد: مقداری از باکتری‌های گوارشی وارد ریه فرد بیمار شده و فرد بستری دچار پنومونی (ذات الریه ) بیمارستانی می‌شود. همچنین رشد میکروب‌های لثه درسیستم تنفسی، باعث بیماری‌های مزمن انسداد ریه می‌شود.

ارتباط بین بیماری لثه و کرونا 

رسایی اضافه کرد : بیماری لثه قابل کنترل، پیشگیری و درمان  است و به راحتی با جراحی لثه و درمان‌های لثه برطرف می‌شود لذا نباید نگران بیماری ‌های مرتبط با لثه باشیم. بیماری لثه ریسک فاکتور برای بیماریهای قلبی و عروقی است و عامل بیماری محسوب نمی‌شود، فاکتوری که خطر این بیماریها را افزایش می دهد ولی عامل تعیین کننده نیست.

جراح لثه و ایمپلنت درادامه با توجه به ارتباط بیماری لثه با بیماری های قلبی و ریوی و تاثیر آن در افراد مبتلا به  ویروس کرونا گفت: در این بیماران نیز مانند بیماران سیستماتیک، روند عوامل التهابی لثه مانند: افزایش اینترلوکین‌ها و سایتوکین‌ها دیده می‌شود ولی باید تحقیقات کامل تری در این زمینه انجام و تعداد بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند.

وی با توصیه نسبت به درمان بیماری های لثه قبل ازدرگیر شدن با بیماری‌های زمینه‌ای گفت :محیط دهان بیشترین حجم باکتری را دارد ویک منبع تجمع برای کل بدن محسوب می شود لذا بهداشت دهان و دندان و به خصوص مسواک زدن  امری ضروری برای سلامتی بدن است .

 استان خوزستان  پس از ۲ ماه وضعیت قرمز کرونایی بیش از یک هفته گذشته که از وضعیت هشدار خارج شده است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار