اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
شوشان / نوید قائدی:

استان خوزستان از جمله تمثیل های ناموفق واگذاری و خصوصی سازی دولت در چند سال اخیر است.نمونه بارز آن گروه ملی فولاد خوزستان و کشت و صنعت نیشکر هفته است،دو مورد از قدیمی ترین صنایع تولیدی و کشاورزی کشور که اتفاقا در طی دوران فعالیت در دهه های گذشته جز موفق ترین صنایع کشور بوده اند و با درصد اشتغالزایی زیاد سهم بالایی در رونق تولید و اقتصاد منطقه داشته اند.

اما چگونه شد که شرایط و نحوه مدیریت های قبل از واگذاری و شرایط اجتماعی و اقتصادی پرسنل به گونه ای پیش رفت که سبب بروز مشکلات اقتصادی و تا حدودی امنیتی برای استان و حتی کشور شدند، بررسی عوامل نیاز به واکاوی های دقیق علمی و تخصصی دارد،نحوه مدیریت صنایع تولیدی فولادی و کشت و صنعت ها موضوعی کاملا تخصصی و علمی است و جهت مدیریت مجموعه ها و رونق تولید نیاز به انجام برنامه ریزی های دقیق علمی است.

به عنوان مثال در زمان واگذاری غیر کارشناسی کشت و صنعت هفت تپه، توسط مدیر سازمان خصوصی در سال ۹۴ بیان شد این شرکت حدود ۳۴۵ میلیارد زیان انباشه دارد و تنها حدود ۱۵۰ میلیارد به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.سوال این است که دولت چگونه می خواسته شرکتی این چنین مشکل دار و بدهکار با تعداد بالای پنج هزار پرسنل را با شرایطی که به نظر نامعقول می رسیده واگذار نماید؟دو مقوله به ذهن می رسد یکی قصد دولت جهت کاهش مشکلات خود فارغ از نتیجه و آینده این کشت و صنعت بوده است. دوم واگذاری شرکتی قدمت دار با حدود ۲۴ هزار هکتار زمین تحت مالکیت و حجم بالای دارای های دیگر مجموعه به دو شرکت نوپا و دو فرد جوان بی تجربه و فاقد اهلیت لازم است.

اما مبحث مورد نظر در این نوشتار مجمع نمایندگان وقت استان است، که چرا رصد و بررسی لازم در زمینه مشکلات،تولید و پرسنل صنایع و کشت و صنعت های استان را نداشته اند؟در زمینه واگذاری ها چرا نمایندگان حساسیت لازم را نداشته تا جزئیات طرح واگذاری را رصد و حداقل نظر کارشناسان بومی را جویا شوند؟

اما مسایل قبل گذشته و شاید برای طرح آن ها دیرباشد اما منبعد باید چه کرد؟

پیشنهاد می شود مجمع نمایندگان یک تیم دقیق کارشناسی یا دبیرخانه جهت رصد مسایل این چنینی تشکیل دهند همچنین برای واگذاری های آینده یا حتی مشکل دار گذشته طرح های اصلاحی(با توجه به شرایط بومی منطقه) تهیه نمایند.

مثلا با وجود دانشگاه های بزرگ و معروف کشاورزی و مراکز تحقیقی بخش کشاورزی و وجود نازنین اساتید بنام کشور در این دانشگاهها، چرا از این مراکز برای بررسی مشکل زیان ده بودن کشت و صنعت و کسب راهکارهای علمی اقدام و استعلام نشده است.

نمایندگان جدید استان باید به فکر تهیه طرح هایی کارشناسی و علمی برای واگذاری های قبل و منبعد باشند تا شاید بتوانند الگویی موفق برای کشور ترسیم نمایند و دولت را موضف نمایند تا از واگذاری های مشکل دار مجدد پرهیز کند، یا حداقل در کمیسیون های تصمیم گیر و تصمیم ساز از کارشناسان بومی و دانشگاههای استان بهره بگیرند نه اینکه آقایان دولتی در تهران ببرند و بدوزند اما نتیجه و عاقبت غلط آن گریبان مردم استان را بگیرد.

در واگذاری ها باید موضوع مهم تعاونی و سهام دار شدن پرسنل باید مورد توجه قرار گیرد،این مجوعه های بزرگ که قدمتی باچند دهه فعالیت داشته اند دارای پرسنل کارشناس و علمی و مجرب می باشند که در صورت تصویب راهکارهای صحیح واگذاری با سهام دار کردن پرسنل به راحتی می توانند بهتر از هر فرد دیگری این مجموعه ها را مدیریت و سود ده نمایند.

در واگذاری هایی که پرسنل سهامدار شوند، با میل و رغبت بیشتری به کار و فعالیت خواهند پرداخت و جهت موفقیت مجموعه تلاش خواهند کرد،اگر بحث اهلیت در واگذاری ها مطرح است که متاسفانه تا کنون هم رعایت نشده بیشترین اهلیت مربوط به خود پرسنل و مجموعه نیروی انسانی بومی است.

لذا لازم است نمایندگان از موضع ضعف و انفعال خارج و برای حل مشکلات قبل و احتمالا واگذاری های آینده و نحوه مدیریت این مجموعه طرح و برنامه هایی با همکاری مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهی استان تهیه نمایند و با دست پر در جلسات دولت و مجلس حاضر شوند،زیرا تنها استمداد طلبیدن از نمایندگان دیگر استان ها و کمیسیون ها گرچه تا حدودی کارگشاست اما دایم و همیشگی نیست و مشکل باید ریشه ای و سیستماتیک حل شود و الگو سازی لازم صورت گیرد.

من ا... التوفیق
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار