اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
مدیرکل اوقاف استان عنوان کرد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه به منظور برگزاری عزاداری حسینی در سال جاری با رعایت همه آیین‌نامه‌های بهداشتی در همه بقاع اعلام آمادگی کرده‌ایم، گفت: با همت مجموعه اوقاف و حمایت دستگاه قضایی، صدها هزار هکتار از موقوفات خوزستان احیا شدند.

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز در نشست خبری با موضوع اجرای نیت واقفین در راستای طرح بصیرت عاشورایی که امروز ۲۷ مردادماه برگزار شد، با بیان اینکه اوقاف خوزستان دارای ۴۱۷ امامزاده و حرم یک پیغمبر است، اظهار کرد: نزدیک به ۵۵۰ موقوفه منفعتی، ۱۵ هزار رقبه انتفاعی و منفعتی، با حدود ۱۳ نیت شامل کمک به ایتام، دانش‌آموزان بی‌بضاعت، خرید آب، عزاداری امام حسین(ع)، ساخت پل و ... در خوزستان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه وقف، نهادی صد درصد دینی و مردمی به شمار می‌رود، گفت: ارتباط مستقیم مردم با امامزادگان و بالعکس همواره ارتباطی تنگاتنگ بوده است. نذورات و موقوفات در بقاع از طرف مردم است و منفعت آن هم به مردم بازمی‌گردد و به همین دلیل هیچ فردی حق دخل و تصرف چه از نظر شرعی و چه از نظر قانونی را در موقوفات ندارد.

خاکباز با اشاره به راه‌اندازی مرکز افق در بقاع متبرکه استان خوزستان، گفت: این مرکز به موضوعاتی همچون اجرای نیات واقفان در ارتباط اجتماعی با مردم و اجرای نیات واقف در زمینه مسائل اجتماعی مردم، مسائل فرهنگی روز و برنامه‌های قرآنی می‌پردازد. اعتقاد ما این است که موقوفات در استان خوزستان باید به بهره‌وری برسند و از این باب است که ما فعالیت‌های اقتصادی خودمان را در موقوفات استان خوزستان آغاز کرده‌ایم که برای مثال ۸ هزار و ۹۰۰ هکتار از موقوفه توکل احیا شده و دارای سند تک‌برگ است. همچنین با تلاش مجموعه اوقاف خوزستان قریب به ۴۱۸ رأی به نفع موقوفات استان از سوی دستگاه قضایی صادر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه استان با برخورداری از موقوفه نظام‌ مافی با ۲۲۷ هزار هکتار وسعت بزرگترین‌ موقوفه جهان اسلام بعد از ربع رشیدی را دارا است، گفت: این موقوفه نیاتی همچون کمک به بیماران و دانش‌آموزان بی‌بضاعت و روضه امام حسین(ع) دارد. خواست ما از عموم مردم و مسئولانی که موقوفات را در اختیار دارند این است که اگر قرارداد تمدید نشده دارند هر چه سریع‌تر برای تمدید آن اقدام کنند و بدهی خود را به موقوفات پرداخت کنند. در غیر این صورت اوقاف با هیچ دستگاه دولتی، غیردولتی، نهاد مردمی  و غیرمردمی تعارف ندارد و حتماً در این موضوع از دستگاه قضایی استمداد می‌طلبد.


وی به اقدامات اوقاف در زمینه بهره‌وری از موقوفات در بخش‌های زراعی، صنعتی، اداری و ... اشاره کرد و گفت: بر این باور هستیم که نباید تمرکز ما بر نذورات امامزادگان باشد بنابراین باید موقوفات به‌روز شده و بر آنها سرمایه‌گذاری صورت گیرد. به همین دلیل سرمایه‌گذاری بر موقوفات شهرهای دزفول، رامهرمز، رامشیر، شوشتر و آبادان انجام گرفته است. در این جا باید از همکاری‌های استاندار خوزستان قدردانی کنم چرا که هر جا ما با مسئولی یا فردی در ارتباط با موقوفات به مشکل برخوردیم به کمک ما آمد و به نفع ما رایزنی کرد.

خاکباز، با تأکید بر اینکه بهره‌برداری از پروژه‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد، گفت: طی یک سال گذشته اقداماتی همچون تولید دام سبک و کاشت گیاهان دارویی انجام شده که اکنون به بهره‌وری رسیده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان با اشاره به اینکه استان خوزستان دارای ۱۲ بقعه شاخص است و بهره‌وری از بقاع و پیشرفت در مسائل عمرانی امامزادگان باید درخور شأن ذریه حضرت زهرا(س) باشند، گفت: بقاع در زمینه کمک به سیل‌زدگان و همچنین مبارزه با ویروس کرونا به همراه همه کارکنان مجموعه پیش‌قدم بوده‌اند و عقیده ما هم بر این است که با احیای موقوفات خدمات خوبی را به مردم استان ارائه دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان درباره اقدامات عمرانی بقاع خوزستان گفت: اجرای پروژه‌های سنگین عمرانی زمان‌بر هستند اما به شما قول می‌دهم تا پایان سال ۱۴۰۰ هیچ داربستی در حرم علی بن‌مهزیار اهوازی دیده نشود. همچنین در رامشیر علی‌رغم میل باطنی موقوفه این شهر تبدیل به احسن شده بود که اصلاً اتفاق خوبی نبود و تبدیل به افسد بود. ما از این اقدام جلوگیری کردیم و موقوفه به وقفیت خود همچنان ادامه می‌دهد. همچنین در ایام عزاداری نیت موقوفه تغییر نمی‌کند ولی ما می‌توانیم برای ثبت موقوفات جدید واقفان را به سمت نیاتی همچون درمان، دانش‌آموزان بی‌بضاعت و مسائل قرآنی راهنمایی کنیم.

وی بیان کرد: ما همواره از علوم نوین برای سرمایه‌گذاری در وقف استفاده کرده‌ایم و از شرکت‌های دانش‌بنیان خواسته‌ایم که در این راستا به ما کمک کنند. چرا که اگر نتوانیم اقتصاد را در موقوفات پویا کنیم نمی‌توانیم به موقوف‌علیهم سود برسانیم.

خاکباز با اشاره به برگزاری عزاداری حسینی در بقاع و امامزادگان گفت: ما برای برگزاری مراسم محرم در سال جاری با قوت، دقت کامل و نظارت بر رعایت همه آیین‌نامه‌های بهداشتی در همه بقاع اعلام آمادگی کرده‌ایم. بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با بیماری کرونا با رعایت همه مسائل بهداشتی، مراسم عزاداری هیات‌ها و سخنرانی مذهبی را در بقاع متبرکه برگزار خواهیم کرد و صحن امامزادگان برای برگزاری عزاداری امام حسین(ع) آماده هستند. 

وی ادامه داد: تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم عزاداری حسینی را تعطیل کنیم. عزاداری در اماکن سرباز و همچنین مکان‌هایی که سقف آنها به ۶ متر برسد، بلامانع است و آمادگی برگزاری مراسم عزاداری را داریم. همچنین در راستای اجرای امینانه نیات واقفان در قالب طرح شمیم حسینی به هیات‌های عزاداری کمک‌هایی را ارائه خواهیم داد و سبد معیشتی به عزاداران می‌دهیم.

خاکباز گفت: مراسم بیرق‌زنان شوشتر، راهپیمایی از سبزقبا تا محمدبن جعفر طیار و همچینن راهپیمایی به سمت حرم دانیال نبی در اربعین حسینی برگزار می‌شود اما با تعداد کمتر و در محیط باز. همچنین امسال مواکب ما در دو مرز شلمچه و چذابه تعطیل خواهند بود و سعی ما بر این است که هر خانه را یک حسینیه کنیم و به مردم برای برپایی عزای خانوادگی کمک برسانیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در پایان به طرح تربیت حافظان قرآن کریم اشاره کرد و گفت: حجت‌الاسلام محمدی رئیس وقت سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۹۰ که مقام معظم رهبری تربیت ۱۰ میلیون حافظ را مطالبه کردند، قول تربیت یک میلیون حافظ را داد که تا سال ۹۷ این تعداد از یک میلیون فراتر رفت. اکنون تمرکز ما بر مباحثی همچون تربیت حافظان، مفاهیم تخصصی و تربیت قاری، هم به صورت مجازی و هم حضوری است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام فائز فائزی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات این اداره‌کل همزمان با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: تولید و توزیع ۴۸۰ هزار ماسک در بقاع متبرکه با استفاده از ۲۴۵ چرخ خیاطی، تهیه ۱۵۳ هزار لیتر الکل و مواد ضدعفونی کننده، تولید ۱۰ هزار جفت دستکش، تولید ۴ هزار لباس مخصوص کادر درمان، ۱۳ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی، ۳ هزار وعده پذیرایی از کادر درمان، توزیع ۲۰ هزار غذای گرم میان نیازمندان و توزیع ۵۰۰ پرس غذا به بیماران کرونایی، در این مدت انجام شده است. اقدامات ما توسط ۶۳۰ نفر از خادمان افتخاری و ثابت و اعضای هیات امنا صورت گرفته است.

فائزی با اشاره به حضور طلاب مبلغ در مناطق روستایی استان خوزستان، اظهار کرد: ۸۰ مبلغ در مناطق روستایی با کمک حوزه علمیه استان مستقر شدند که در نتیجه آن ۱۵ هزار بسته معیشتی، ۱۰ هزار پرس غذا، ۴ هزار بسته بهداشتی، ۱۰ هزار ماسک، ۱۰۰ کیسه آرد، مشارکت در ۱۳۴ مورد ازدواج و کمک به ایجاد اشتغال پایدار صورت گرفته است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار