اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
برخی از والدین دانش ‌آموزان گفته‌اند که از بیم ابتلا به بیماری، تمایلی به حضور فرزندانشان در مدرسه ندارند و آموزش را به ‌صورت غیر حضوری در خانه پیگیری خواهند کرد.
بوی مهربانی ماه مهر، امسال به چشمان نگران دانش آموزان و نگاه مضطرب والدین تبدیل شد و در روزی که کمتر خانواده‌ای تمایل داشت که فرزندش را به مدرسه بفرستد، موجی از انتقادها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. شروع سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ و آغاز آموزش حضوری در مدارس در کنار آغاز آموزش مجازی و تلویزیونی باعث انتقادهای فراوانی شده است.

برخی از والدین دانش‌آموزان گفته‌اند که از بیم ابتلا به بیماری، تمایلی به حضور فرزندانشان در مدرسه ندارند و آموزش را به‌صورت غیرحضوری در خانه پیگیری خواهند کرد.

اما غایبان روز اول مدارس فقط دانش‌آموزان نبودند و رئیس‌جمهور که هر‌ساله با حضور در یکی از مدارس زنگ شروع سال را به‌صورت نمادین می‌نواخت، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت ویدئویی در این مراسم شرکت کرد و محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در یکی از مدارس تهران، این زنگ را به صدا درآورد.

رئیس‌جمهور در سخنرانی خود گفت «ثابت می‌کنیم دوگانه سلامت یا آموزش نادرست است» و خطاب به دانش‌آموزان و کادرهای آموزشی گفت «اگر نظافت مد نظر ما باشد، ضدعفونی کلاس، ضدعفونی یا شستن دست‌ها، استفاده مداوم از ماسک و رعایت فاصله می‌تواند ما را از این بیماری مصون بدارد».

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به مانند دیگر مسئولان معتقد است که مدارس بازگشایی شده اما حضور در کلاس‌ها به تصمیم خانواده‌ها بستگی دارد و اجباری در کار نیست.

با این حال حسن روحانی گفته است «نمی‌خواهیم به کسی دستبند بزنیم و به مدرسه بیاوریم».

محسن حاجي ميرزايي، وزير آموزش و پرورش در مراسم شروع سال تحصيلي گفته است:«آموزش و پرورش انتخاب کرد که به مجموعه بهداشت و درمان کشور اعتماد کند. آنها اجازه دادند ما با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي آموزش‌هاي حضوري را آغاز کنيم.» برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از بازگشايي مدارس انتقاد کرده‌اند و ولي اسماعيلي، نايب رئيس اول کميسيون اجتماعي مجلس اين اقدام را تصميمي شتاب زده توصيف و وزير آموزش و پرورش را به استيضاح تهديد کرده است.

کمرئي، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم شيوه نامه بازگشايي مدارس را اعلام و بنابراين ساعات کلاس درس در شرايط قرمز، ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه مجازي کمتر است.

ساعت عادي حضور دانش‌آموز در يک کلاس 75 تا 90 دقيقه است که در فضاي مجازي در پايه اول ابتدايي 25 دقيقه، در ساير پايه‌هاي ابتدايي 30 دقيقه و ساير مقاطع 35 دقيقه است.

البته اينهم گفته شده که فضاي کلاس و تعداد دانش‌آموز مدرسه در اختيار مدير و شوراي مدرسه است، بنابراين اگر فضا زرد بود بنا به شرايط و تصميم، شوراي مدرسه مي‌توانند کلاس‌ها را به‌صورت نيمه‌حضوري در مدارس داير کنند. در شرايط زرد، در متوسطه اول در مدارس پرجمعيت، دو روز حضوري، دو روز گروه مخالف هستند و يک روز آموزش مجازي است. در متوسطه دوم چون 35 ساعت آموزش دارند، دو روز حضوري، دو روز گروه مخالف حضور دارند و دو روز نيز آموزش مجازي است.

هشدار يک روانشناس

در اين شرايط قرار است براي دسترسي خانواده‌ها به سامانه‌هاي آموزشي آنلاين و اينترنتي، سيم کارت رايگان در بين گروهي از دانش‌آموزان توزيع شود و وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که آموزش در برخي از مناطق که شدت شيوع بيشتر است، غيرحضوري خواهد بود.

يک روانشناس درباره وضعيت رواني خانواده‌هاي دانش‌آموزان به «آرمان ملي» مي‌گويد: در يک ماه گذشته روزي نبوده که والدين دانش آموزان با ما تماس نگريند و بگويند که اگر فرزندمان يک سال درس نخواند چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟ اما من موافق اين موضوع نيستم.

نسرين داوري در ادامه خاطرنشان مي‌کند: والديني که نمي‌خواهند فرزندشان را به مدرسه بفرستند بايد در منزل به او آموزش دهند ولي به هيچ‌عنوان او را حتي براي يک هفته از تحصيل محروم نکنند. محروم کردن کودکان از تحصيل مصداق بارز کودک‌آزاري است، حتي اگر به‌دليل ترس والدين از ابتلاي فرزندشان به کرونا باشد. پس پدر و مادران بايد آموزش‌هاي آنلاين را مهمترين برنامه اين روزهايشان بدانند، چون اگر يک سال فرزند آنها از سواد محروم باشد هم در آينده او و هم در سال‌هاي بعد در شخصيت کودکشان تاثير بسيار منفي خود را خواهد گذاشت، چون او يکسال بزرگتر شده و بايد با دانش‌آموزاني که يک سال از او کوچکتر هستند به سرکلاس درس برود و اين موضوع ادامه تحصيل را براي او سخت‌تر خواهد کرد. بسياري از والدين سواد دارند و مي‌توانند به فرزندشان آموزش دهند، پس نبايد آنها را به بهانه کرونا و در اصل تنبلي و مشغله‌هاي کاري مادران و پدران فرزندشان را از سواد محروم کنند.

چالش خانواده‌ها در دروس تخصصي

در ادامه براي بررسي بيشتر اين موضوع به سراغ يک کارشناس آموزشي رفتيم، عليرضا نيک نژاد نيز صحبت‌هاي اين روانشناس را تاييد مي‌کند و به خانواده‌ها هشدار مي‌دهد که نبايد فرزندان را از سواد محروم کرد.

او در اين رابطه به «آرمان ملي» گفت: يکي از ضرورت‌هاي فضاي آموزشي در اين روزها، بايد آموزش و پرورش به کمک خانواده‌ها در کلانشهرها، برخي از دروس را بر پايه آموزش‌هاي تلويزيوني و مجازي برگزار کند.

دروسي همچون جغرافيا، دين و زندگي، ادبيات و ... که خانواده‌ها مي‌توانند به فرزندانشان در رابطه با مفاهيم آن کمک کنند، اما براي دروس تخصصي‌تر مانند رياضيات، علوم، شيمي و... دانش آموز بايد به مدرسه برود.

البته تهيه امکانات به‌ويژه نيروي انساني براي آموزش و پرورش بسيار دشوار است و آنها، معلم به اندازه کافي ندارند که بتوانند به‌عنوان نيروي ثابت سه روز در هفته به يک مدرس بفرستند.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: بايد به خانواده‌هاي محروم توجه ويژه‌اي شود چون پدر و مادر بسياري از اين دانش‌آموزان سطح سواد کافي را ندارند يا مشغله‌هاي کاري فراواني دارند و نمي‌توانند براي آموزش‌هاي تلويزيوني و مجازي کمک حال فرزندشان باشند.

همچنين در سه پايه اول آموزشي که در زندگي و آينده دانش‌آموز نقش مهم و تاثيرگذار خواهد داشت، تمهيدات ويژه و حضوري در نظر گرفته شود.

مدارس در سه پايه اول- دوم و سوم با رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي حتما بايد حضوري برگزار شوند و در صورتي که اين اتفاق رخ ندهد، آسيب‌هاي جدي به آموزش دانش‌آموزان وارد خواهد شد و در آينده نزديک با نسلي مواجه خواهيم بود که آسيب‌هايي که در زمينه آموزشي به آنها وارد شده، قابل جبران نيست.

طبق آخرين آمار اعلامي در اواسط هفته گذشته، هشت‌ميليون و 336‌هزار و 943 دانش آموز در دوره ابتدايي ثبت‌نام کرده‌اند که 0.71‌درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان مي‌دهد.

آرمان ملی/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار