اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
درباره پوشش سنگین رسانه‌ای سفر قالیباف به خوزستان:
سال پایانی دولت است، عملکرد روحانی با آنچه انتظار می‌رفت فاصله بسیاری داشت، برخی می‌گویند از نیمه راه روحانی ملاحظات را مقدم بر وعده‌ها کرد! نتیجه آنچه او انجام داد این است که جریان اصلاح‌طلب و به عبارتی میانه رو با شدیدترین افول در دوران خود مواجه شده است! البته شاید برای روحانی و وزرای دولت او چندان اهمیتی نداشته باشد! با این حال این وضعیت انگیزه‌ای مضاعف را ایجاد کرده است! 

در این شرایط و با ادامه شیوع کرونا دولتی‌ها و به ویژه روحانی دورکار شده اند! از پشت مانیتور و با ویدیو کنفرانس بسیاری از امور را انجام می‌دهند از چکش آغاز به کار مدارس تا افتتاح طرح‌ها و حل مشکلات! در حالی که روحانی و تیم او با حداکثر فاصله اجتماعی از پشت مانیتورها تکان نمی‌خورند اوضاع در جریان اصولگرایی متفاوت است! آنها انگیزه‌های بسیاری دارند تا به مردم اثبات کنند مدیر جهادی و انقلابی یعنی چه؟ فارغ از اینکه مردم همه مدل مدیر را در دوره‌های گوناگون تجربه کرده‌اند و یکی بدتر از دیگری! با این حال اصولگرایان تلاش دارند تاکید کنند این بار فرق می‌کند! اقصی نقاط کشور با مشکلات گوناگونی مواجه است، استانی مانند سیستان و بلوچستان به مدد حمایت‌های مسئولین کلکسیونی از مشکلات بوده و هست! حالا به نظر می‌رسد چند ماهی است که خوزستان خود را به عنوان رقیبی برای سیستان و بلوچستان معرفی کرده است! خوزستان یعنی همان استانی که بخش عظیمی از نفت کشور را به خود اختصاص داده است! یعنی همان استانی که در همه این سال‌ها سرمایه کشور را فراهم کرد تا برخی اختلاس کنند، برخی حقوق نجومی بگیرند و برخی املاک نجومی! با این حال مردم در این استان یا آب ندارند یا هوا (ریزگرد)، یا شغل و حقوق (هفت تپه)! در چنین وضعیتی شاهد هستیم که نمایندگان مجلس یازدهم مسیر تهران به خوزستان را از حفظ شده اند! سفرهای پی در پی برای وعده‌های پرشمار! در آخرین مورد رئیس مجلس سفری چهار روزه را برگزار کرد و به اقصی نقاط این استان رفت، با مردم و مسئولین چهره به چهره دیدار کرد، سخنرانی کرد و وعده داد! آنچه شاهد بودیم شبیه کمپین‌های انتخاباتی آمریکا بود که نامزدها بی‌امان از شهری به شهر دیگر می‌روند و سخنرانی می‌کنند و وعده می‌دهند! البته در این شرایط کرونایی اینکه رئیس مجلس یا نمایندگان برخلاف دولتی‌ها از پشت مانیتورها دل کنده‌اند یک قدم مثبت است اما مهمترین موضوع این است که آیا وعده‌ها و سخنان زیبایی که قالیباف در خوزستان ایراد کرده به نتیجه‌ای می‌رسد! واقعیت این است که تجربه می‌گوید چپ یا راست، اصلاح‌طلب یا اصولگرا، هرچه در این سال‌ها گفته اند، خلاف برخی از آن‌ها ثابت شده است!
> لیست بالا بلند وعده
با این حال نمایندگان یازدهم همچنان تاکید دارند باید حساب آن‌ها را جدا کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سفر نمایندگان به استان‌های مختلف کشور برای رصد مشکلات و رفع‌ آن‌ها صورت ‌می‌‌گیرد، گفت: برخی از دولتی‌ها کار نکردن‌‌های خود را در پس انتقادها به رفتارهای نظارتی مجلسی‌ها مخفی می‌کنند.

احمد نادری با اشاره به سفر جمعی از نمایندگان به استان‌های مختلف کشور و سفر قالیباف به استان خوزستان، گفت: انتقاد به اینکه چرا نمایندگان با سفر به استان‌های مختلف کشور در حوزه اجرایی وارد شده‌اند وارد است، زیرا نماینده مجلس کار اجرایی نباید انجام دهد اما یک اما و اگر جدی در این جا وجود دارد آن هم این است که وقتی دولت کاری نمی‌کند مجلس باید وارد میدان شود.

نگاهی به وعده‌های قالیباف شاید بیشترنشان دهد که چرا برخی معتقدند این میزان از وعده چندان در عمل سنخیتی با واقعیت توان مدیران کشور ندارد.

او گفته:« در مجلس یازدهم به مردم قول دادیم که نمایندگی همه آنها را در مجلس برعهده بگیریم، از این رو هر تصمیمی که اتخاذ شود، از هموطنان ساکن در دورترین روستا تا کلانشهرها ذی‌نفع آن هستند؛ البته اولویت رسیدگی به محرومان و مستضعفین سرلوحه کار ما قرار دارد.»

وی تصریح کرد: «کاملا شفاف و روشن عنوان می‌کنیم هر جا محرومیت وجود دارد، وظیفه رسیدگی برای رفع آن در بُعد قانونگذاری و نظارتی انجام خواهد شد.»

قالیباف که در پایان 4 روز نظارت میدانی فشرده بر خوزستان سخن می‌گفت، تاکید کرد:«نظارت ما از نوع نظارتی که در تهران بنشینیم نیست.» در روز نخست این سفر نیز محمدباقر قالیباف در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «به یاری خدا، نظارت میدانی از استان خوزستان برای پیگیری حل مشکلات مردم مقاوم و صبور این منطقه آغاز شد.

امیدوارم با فهم بدون واسطه مشکلات و به کار‌گیری توان نمایندگان محترم استان و همکاری مسئولان اجرائی محلی و ملی، بتوانیم برای حل مشکلات مردم، اقدامات ملموس و موثری به انجام رسانیم.»

درحالی که برخی معتقدند اقدامات مجلسی‌ها و به ویژه قالیباف سنخیتی با ریاست مجلس ندارد وی در پاسخ به سوالی درباره دخالت برخی نمایندگان در امور استان و سیاسی‌کاری و قوم‌گرایی به جای نظارت، گفت: «نمایندگان خودشان قانون وضع می‌کنند و باید اولین اجراکننده آن باشند، از این رو طبق قانون هیچ فردی حق دخالت در امور اجرایی را ندارد.»

قالیباف در این سفر وعده حل مشکل آب روستاها را داد، اشتغال بومی در پتروشیمی ها، حل مشکلات کارگران هفت تپه و لای روبی اروند را مدنظر قرار داد! همه این‌ها که در عرض چهار روز وعده داده شد برخی از آنها مشکلاتی به عمر چند دهه است! معلوم نیست چطور قرار است این میزان از تحول را در ساختار کشور شاهد باشیم که این مشکلات حل شود! البته اگر چنین شود واقعا جای تقدیر دارد.

اما اگر همه این‌ها یک شوی سیاسی باشد، اگر قرار بر عکس‌های پی در پی باشد، اگر اتفاق خاصی در خوزستان نیفتد چه! وجود مشکلات مختلف در خوزستان موجب شده تا برخی تلاش کنند استان سکوهای نفتی را به سکویی برای پرش خود در عرصه سیاسی کشور تبدیل کنند یا به قولی خوزستان را به آتلیه‌ای برای عکس‌های انتخاباتی و سیاسی خود تبدیل کنند.
> انتقادات به این سفر
در خود مجلس هم سفر قالیباف با برداشت‌های انتخاباتی رو به رو بوده است. حجت‌الاسلام حسین میرزایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ به خبرگزاری ایلنا گفته: «رئیس مجلس نباید با سفرهای استانی، سفرهای انتخاباتی ریاست جمهوری را کلید بزند.

سفرهای استانی رئیس مجلس شورای اسلامی را حداقل از دو منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد؛ نگاه اول این است که ایشان فقط برای حل مشکلات خوزستان به این استان سفر کردند و انگیزه دیگری ندارند که این کار قابل تقدیر و تشکر است.

اما نگاه دوم این است که ایشان خدای ناکرده سفرهای انتخاباتی ریاست جمهوری را کلید زده باشند که جای تاسف دارد؛ چرا که مجلس اولویت‌های مهم‌تری دارد که از رئیس آن انتظار می‌رود به آن‌ها بپردازد.

مشکلات معیشتی، ماجراهای بورس و بازگشایی مدارس از اولویت‌های امروز مجلس شورای اسلامی است. اگر ایشان قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشند، صدمات جبران ناپذیری به مجلس خواهند زد.» از سوی دیگر تیم محمدباقر قالیباف سفر استانی او به خوزستان و احتمالا سفرهای استانی دیگر را برای نظارت بر امور ارزیابی می‌کنند.

بابک نگاهداری، مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس به ایسنا گفته: «سفرهای نظارتی ریاست مجلس، ‌در راستای انجام وظیفه نظارت بر اجرا،‌ عواید و فواید گوناگونی می‌تواند داشته باشد که حتما این فواید به مجلس در حل مشکلات مردم کمک شایانی خواهد نمود.

او همچنین گفت: یکی از انتظاراتی که مردم همواره از نمایندگان خود، به خصوص نمایندگان شهرهای کوچک، در مجالس مختلف داشته‌اند پیگیری و حل مشکلات آنها در دستگاه‌های اجرایی و اداری است.»

اما درباره این سفر رئیس مجلس و اینکه چه برداشتی می‌توان از آن داشت با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتگو کردیم.

حمید قزوینی به «آفتاب یزد» گفت:«نفس سفر به دیگر استان‌ها از سوی مقامات عالیرتبه امر پسندیده و اتفاق خوبی است و در واقع دیدار از نقاط دورافتاده موجب می‌شود تا مسئولین از نزدیک در جریان مشکلات مردم و ضعف‌هایی که وجود دارد قرار بگیرند، چنین فرصتی همچنین این شانس را به مدیران می‌دهد که در سیاستگذاری‌ها و اتخاذ تصمیمات بتوانند با دید بهتری موضوعات را در دستور کار قرار دهند.»

او افزود:«با این حال آنچه در سفر اخیر رئیس مجلس شاهد بودیم به دلیل نوع پوشش رسانه‌ای آن و وعده‌هایی که مطرح شد توجهات را به خود جلب کرده است!»

قزوینی ادامه داد:«این سفر با یک پروپاگاندای رسانه‌ای همراه شده بود و پرسش‌هایی را در ذهن افکار عمومی ایجاد کرد که چطور در دوره‌های قبلی وقتی رئیس مجلس برای افتتاح طرحی یا هر موضوعی به استان‌ها سفر می‌کرد این چنین صداوسیما همه جانبه سفر را پوشش نمی‌داد یا سخنان رئیس مجلس با مردم بارها و بارها در تلویزیون تکرار نمی‌شد!» این فعال سیاسی اظهار داشت:«دومین موضوعی که سفر آقای قالیباف را شبه برانگیز می‌کند نوع وعده‌هایی است که می‌دهد، در اصل رئیس مجلس یک نماینده است مانند سایرین و به لحاظ قانونی تنها وظیفه‌ای که او فراتر از دیگران دارد این است که جلسات مجلس را اداره کند اما در این سفر وعده‌های رئیس مجلس با مقامی اجرایی سنخیت داشت و همین نیز موجب تردید افکار عمومی نسبت به انگیزه‌های سفر شد.» 

او گفت:«این سفر و این نوع پوشش خبری نشان می‌دهد هنوز بخشی از ساختار سیاسی و تبلیغاتی جریان محافظه کار خیلی درک روشنی از نحوه تعامل با افکار عمومی و جایگاه‌های مختلف سیاسی ندارد، هنوز گمان می‌کنند نماینده مجلس در مقامی اجرایی قرار گرفته است به همین دلیل است مشاهده می‌شود حتی در دوران وعده‌های انتخاباتی نیز اکثریت وعده‌ها مبنایی اجرایی دارد و بعد از انتخابات نیز شاهد ادامه هیجان زدگی و ذوق زدگی از سوی این جریان بوده‌ایم و در نتیجه با آنچه رقم خورده با واقعیت نمایندگی مجلس فاصله دارد.»

قزوینی در پایان خاطرنشان کرد:«از سوی دیگر در ادوار مختلف هرگاه رئیس مجلس سفری را داشت عموما وزرای مربوطه با آن موضوعی که رئیس مجلس به دلیل آن سفر کرده بود نیز همراه می‌شدند اما در این مورد مشاهده شد آقای قالیباف در واقع تمایلی به حضور وزرای مربوطه نیز ندیده و خود به تنهایی پیگیری را در دستورکار قرار داده است.»

با این حال اگر بدون هیچ پیش داوری سفر قالیباف به خوزستان را بخواهیم خلاصه کنیم باید از عنصر زمان کمک بگیریم تا مشخص شود نهایتا این سفر به کمک مردم خوزستان خواهد آمد یا آنها به کمک قالیباف می‌آیند برای اهداف سیاسی! برای روشن شدن این موضوع ابتدا باید دید وعده‌های او به مردم به کجا خواهد رسید و در نهایت اینکه باید منتظر بهار 1400 باشیم که آیا قالیباف شناسنامه بدست برای چهارمین بار خود را کاندیدای ریاست جمهوری خواهد کرد یا نه! برخی گمان می‌کردند با رسیدن به ریاست مجلس او بالاخره دست از سر پاستور برمی دارد و به بهارستان رضایت می‌دهد با این حال سفر اخیر نشان داد سردار خلبان دکتر محمد باقر قالیباف هنوز بلند پروازی‌های خودش را دارد!

آفتاب یزد/

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار