اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
شوشان - نويد قائدی: 

بررسی‌ کارشناسان حوزه راه‌سازی نشان می‌دهد استفاده از رویه‌های بتنی در معابر شهری و برون‌شهری نسبت به رویه‌های آسفالتی ارجحيت دارد. 

با توجه به مزیت‌های استفاده از رویه‌های بتنی ، طی چند دهه گذشته استفاده از رویه‌های بتني در اکثر کشورهای دنيا به‌صورت الزام درآمده است. در کشور ايران هم طی يک دهه گذشته تلاش‌هایی توسط سازمان مديريت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت راه و شهرسازی جهت استفاده از بتن‌های غلتکی در معابر به‌عمل‌آمده ،که متأسفانه با جديت پيگيری و اجرايی نشده‌ است، اما با سرعتی آهسته در حال انجام است.

در شبکه معابر درون‌شهری اجراي بتن‌های غلتکی در معابر اصلی بايد در دستور کار مديران شهری قرار گيرد که در تعدادی از شهرها روند انجام آن شروع‌شده است، اما در معابر فرعی و دسترسی‌های محلی و محله‌ای اجرای کف‌پوش‌های بتنی گزینه‌ای بسيار مناسب با  توجيه کامل فنی،فنی و زیست‌محیطی است.

از مشکلات عمده معابر محلی در شهری مانند اهواز می‌توان به حفاری مداوم رویه‌های آسفالتی برای انجام امور خدماتی اشاره کرد که متأسفانه در اکثر موارد ترميم آن‌ها به‌سختی يا باکیفیت پايين انجام می‌شود و آثار خرابی آن تا سال‌ها نمايان و مشهود است.ايجاد خرابی‌های معمول در رویه‌ راه در اثر شرايط اقليمی و گرماي هوا يکی ديگر از مشکلات مهم در شبکه معابر شهر اهواز است که در محل تقاطع‌ها، میدان‌ها، محل‌های دور زدن‌ها و معابر پرتردد سطح شهر نمايان هستند.

طی سال‌های اخير به دليل گرانی قيمت قير تهيه و اجرای آسفالت معابر يکی از مشکلات شهرداری‌ها کشور شده است، لذا در تعدادی از شهرها حتی در مناطق سردسير که مشکلات رویه‌های آسفالتی آن‌ها کمتر از شهر اهواز است تهيه و اجرای کف‌پوش‌های بتنی در معابر را جايگزين رویه‌های آسفالتی کرده‌اند، در شهر تبريز و کيش، اصفهان، تهران اين موضوع قابل‌بررسی و تحقيق است.در شهر تهران طي برنامه‌های گسترده‌ای محله‌های قديمی هسته مرکز شهر مانند پامنار،سنگلج،عود لاجان،گلوبندک و بازار بزرگ و خ ناصرخسرو و باب همايون و.. که در حال انجام طرح‌های بازآفرينی و بازسازی شهری هستند، ترميم اکثر معابر با کف‌پوش گذاری مناسب و متناسب انجام‌شده است.

استفاده از کف‌پوش‌های بتنی در معابر شهر اهواز گزینه‌ای کاملاً فنی و اقتصادی است که برای اجرای آن بايد برنامه‌ریزی کرد، مزیت‌هایی همچون زيبايی سازی معابر، دوام بالا در برابر گرما و خرابی، امکان ترميم نوارهای حفاری با ساده‌ترین وجه ممکن از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از آن است.

در اکثر معابر محلی و محله‌ای با عرض کمتر از ۱۲ متر به‌راحتی قابليت اجرا دارد. کافی است شهرداری و شوراي شهر اهواز همت و برنامه‌ریزی کنند تا اجرای اين پيشنهاد مهم محقق شود. با توجه به سهولت روش توليد کف‌پوش‌های بتنی، شهرداری اهواز می‌تواند جهت کاهش هزینه‌ها و حذف هزینه‌های بالاسری به‌راحتی کارگاه توليد کف‌پوش راه‌اندازی کند،شهرداری می‌تواند جهت ايجاد دو کارگاه در شرق و غرب اهواز برنامه‌ریزی کند، هزینه‌ تهيه ماشین‌آلات توليد و برنامه‌ریزی برای توليد قطعات متناسب معابر به‌گونه‌ای که وحدت رويه در سطح معابر شهر برقرار شود کار بسيار ساده‌ای است. از پتانسيل کارشناسان شهرداری و نيروهای کارگری موجود می‌توان براي اجرايی نمودن حداقل بخش‌های از معبر محله‌ها به‌صورت آزمونه استفاده کرد.

لذا پيشنهاد می‌شود شهرداری اهواز در اين زمينه سمیناری برقرار و نظر کارشناسان و نحوه اجرايی آن را جويا و برای اقدام آن برنامه‌ریزی نمايد، زيرا انجام رویه‌های آسفالتی با روش‌ گذشته به‌نوعی هدر دادن سرمایه‌ و بودجه شهر تلقی می‌شود که بايد به‌فوریت با روش‌های بهتر و مناسب‌تر و اقتصادی‌تر جايگزين شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار