اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۲۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰


شما کوه نمرود را تا چه حد می‌شناسید؟ آیا می ‌دانید که این میراث جهانی مربوط به سال‌ ها قبل از میلاد مسیح می شود و تقریبا به تازگی به کشف رسیده است؟ در مورد این کوه حقایق جالب دیگری نهفته است که ما قصد داریم که آن‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

مختصری از تاریخچه کوه نمرود در کشور ترکیه

کوه نمرود یک بنای بسیار بزرگ تاریخی به شمار می رود که متعلق به پادشاهان کوماژن (یک پادشاهی کوچک و مستقل، متعلق به ارمنی‌ ها که در سال ۱۶۲ قبل از میلاد مسیح شکل گرفته ) است. این دوره از زمان، دورانی به حساب می آمد که در آن، سلوکیان، که مدتی یک امپراتوری بسیاربزرگ را درست کرده بودند، ازهم پاشیدند، و مناطق مرکزی و اصلی آن مستقل شد و از کنترل سلوکیان بیرون آمد. این بنای تاریخی در قسمت شرقی رشته‌ کوه توروس، در جنوب کشور ترکیه و در نزدیکی استان آدیامان قرار گرفته است.

این کوه تاریخی مجموعه‌ ای بسیار کهن است که در میان سال‌ های ۶۹ تا ۳۴ قبل از میلاد مسیح، به دست چهارمین و معروف ترین پادشاه کوماژن، آنتیخوس اول بنا شده است. این مکان تاریخی بسیار بزرگ آرامگاه همین پادشاه است. کوه نمرود یا نمرود داغ، در دوره ای یک جایگاه مذهبی و دینی به شمار می رفت و تا به امروز نیز شکوه و عظمت خود را از دست نداده است. این بنای تاریخی، ترکیبی خالص و اعلا از فرهنگ یونانی و همچنین ایرانی است. حکاکی‌ های بسیار جذاب، مجسمه‌ های خدایان که بسیار بزرگ‌ تر از اندازه واقعی هستند و مجسمه‌های پادشاهان، جملگی از احترام خیلی زیادی برخوردار بوده اند. سازه‌ های موجود به شکل هرم، احساس بسیار عجیبی به سر تا سر این مکان باستانی و تاریخی بخشیده‌ است. کوه نمرود که به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته می شود، سندی محکم از غرور و تکبر پادشاهان سال های دور است که به بهترین صورت باقی مانده و حفظ شده است.

حقایق جالب درباره کوه نمرود

۱- در سال ۱۹۸۷، سازمان جهانی یونسکو، کوه نمرود را به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رساند. گردشگران و توریست ها به صورت معمول در طول ماه‌ های آوریل تا اکتبر از این مکان تاریخی بازدید می‌کنند. افراد معمولا از استان آدیامان، که در نزدیکی کوه نمرود واقع شده است، با اتومبیل شخصی، اتوبوس و حتی هلیکوپتر به این کوه تاریخی سفر می‌ کنند. همینطور تورهای یک شبه نیز وجود دارند که از ملطیه یا کاختا، به سوی این منطقه حرکت می‌کنند.

۲- معبد بی ‌نظیری که در قله کوه نمرود قرار گرفته است، تا سال ۱۸۸۱ به صورت کامل ناشناخته بود. حفاری‌ های باستان‌ شناسی برای نخستین بار در سال ۱۹۵۳ شروع شد و مدرسه آمریکایی تحقیقات شرقی، رهبری این بررسی‌ های کاملا دقیق را به عهده گرفته است.

۳- کوه نمرود از نخستین باری که به کشف رسیده است تا به امروز، مورد حفاری‌ های بسیارزیادی قرار گرفته و در اثر گردشگری و قرار گرفتن درمعرض گرما و سرمای بسیار شدید آسیب فراوانی دیده است.

۴- هنگامی که از کوه نمرود بازدید می‌کنید، به قرن‌ها پیش برخواهید گشت. این مکان نه فقط نمای بی‌ همتایی از طلوع خورشید را به نمایش می‌ گذارد، بلکه خود گواهی بر اوج هنر عصر هلنیستی نیز هست. گردشگران و توریست های بسیار زیادی، برای کشف و تحسین این میراث عظیم تاریخی، به قسمت جنوب‌ شرقی کشور ترکیه سفر می کنند.

۵- جهت ساختن مجسمه‌ ها و سنگ یادبود های بزرگ، از تکنولوژی بسیار پیشرفته ای استفاده کرده اند که مثل آن را در آن دوران، در هیچ کجای جهان نمی شود پیدا کرد. تلفیق‌ گرایی معبد ها و سلسله‌ پادشاهان آن که تاریخ آن به دو اسطوره جهان، یعنی یونان و ایران بر می گردد، خود شاهدی بر منشا دوگانه فرهنگ این پادشاهی عظیم است.

۶- بر روی تراس این مکان، شیر نگهبان را مشاهده می کنید که نشانگر حاکمیت پادشاهی کوماژن بر روی زمین است.

۷- چشم اندازی که در وقت غروب از مجسمه‌ های عقاب‌ های نگهبان، آپولو، زئوس، هرکول و آنتیوخوس مشاهده می کنید، بسیار زیبا و بی‌ همتا است.

۸- بلندی گورپشته‌ ها، بر اثر آب‌ و هوا، حفاری‌ های ناشیانه قبلی و بالا رفتن بازدید گردشگرانو توریست ها از آن‌ها، از ارتفاع اصلی خود، یعنی همان شصت متر، خیلی کمتر شده است. خوب است که به خاطر داشته باشید که مجسمه‌ های بزرگ نمرود، در یک مکان زلزله‌ خیز درجه یک و بسیار نزدیک به گسل شرقی آناتولی که هنوزهم فعالیت می کند، واقع شده است. پس بنابراین کل این منطقه و سازه‌ های موجود در داخل آن از زمین‌ لرزه حفاظت نخواهد شد.

۹- پشته‌ سنگی و یا همان قسمتی که مربوط به تدفین است، با قطر ۱۴۵ و ارتفاع ۵۰ متر، از شرق، غرب و همینطور شمال، 3 تراس دارد. هر کدام از تراس های غربی و شرقی دارای دو راه تفکیک شده از یکدیگر است.

شما می توانید جهت اخذ شهروندی کشور ترکیه با مشاورین ما در شرکت مهاجرتی شایان تماس بگیرید.


منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار