اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی:
مجتبی یوسفی: به هر حال شهرداری باید ۵۰ پروژه‌ای را که به عنوان نقاط بحرانی پیش‌بینی کرده است زودتر تمام کند زیرا مردم دیگر از ما نمی‌پذیرند باران بزند و یک و نیم متر فاضلاب وارد خانه‌های‌شان شود و بعد برویم عکس بگیریم و بگوییم کار جهادی و انقلابی انجام می‌دهیم.

مجتبی یوسفی در نشست خبری که امروز (پنجم مهرماه) در اهواز برگزار شد، با بیان این‌که ۸۰ تا ۸۵ درصد بودجه عمومی کشور در دست دولت است و عملا نیز تصمیم‌گیری و اجرا با دولت است، اظهارکرد: اگر زیرساخت در موضوعات اجرایی کشور درست نشود عملا هر چه بگوییم شعار و نطق‌هایی است که خیلی ثمری نخواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری مردم در بورس، گفت: ۶۲ درصد از کسانی که اکنون در بورس هستند، سرمایه‌گذاری‌شان حدود ۱۰ میلیون تومان است. یعنی اکثر افراد حاضر در بورس، مردمی هستند که مال‌شان را فروخته‌اند و وارد بورس شده‌اند.

به نظر من یک بی‌برنامگی اتفاق افتاده است و قبلا هم گفته‌ام بورس یعنی بازار سرمایه؛ یعنی در یک فضای شفاف منابع مالی را جمع کنیم و تحویل کسی بدهیم که در حوزه تولید کار می‌کند و بتوانیم بحث مالی آن را حل کنیم و برای این‌که عرضه نیز در فضای شفاف باشد، در بورس عرضه می‌شود. اما حالا نه بورس ما در سرمایه‌گذاری درست است و نه در عرضه که بورس کالا است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی شاخصه‌های بورس چندهزار واحد افزایش پیدا می‌کند، یعنی اکنون اقتصاد ما آن‌قدر رشد کرده است که توانسته‌ایم در این وضع بد اقتصادی دنیا این گونه کار کنیم. سوال این است که چه اتفاقی افتاده است که اینگونه شده است؟ این یعنی مقداری سفته‌بازی کاغذی انجام شده است زیرا بسیاری از این شرکت‌ها اصلا ورشکسته هستند ولی آمدند با یک بازی کشف قیمت‌ها، سرمایه مردم را جمع کردند.

بنای اصل ۴۴ این بود که اقتصاد را به مردم واگذار کنیم و یکی از واگذاری‌هایی که قرار بود در بورس اتفاق بیافتد، این است که سرمایه در گردش شرکت‌های جدید شود اما اکنون دولت می‌گوید نزدیک به ۵۰ درصد ارزهای من جدید است.

قرار بر این شد بخش خصوصی که در تامین گردش مالی و هزینه جاری و همچنین موضوعات مواد اولیه دچار مشکل است، این بورس‌ها منابع مالی را برای این شرکت‌های جدید ببرند نه این‌که شرکت شستا که یک شرکت مادر تخصصی و واگذار شده است، مجددا واگذار شوند و نگرانی ما این بود که ممکن است این رشد بیشتر اتفاق بیافتد.

همچنین به دلیل عدم تصمیم‌گیری مناسب دو وزیر در بحث واگذاری برخی صندوق‌های پتروشیمی، بورس زمین خورد و در عین حال که این موضوع بد شد و سرمایه‌های مردم از دست رفت، زنگ هشدار هم شد. بازار بورس یک بازار تخصصی است. این را هم باید بگویم در بازار بورس برخی که لیدری می‌کنند، قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و این یعنی همان بازار غیرشفافی که در خصوصی‌سازی بود را این دفعه به بورس بردیم.

به هر حال من خیلی مصاحبه کردم که ملت شریف با دید باز به بحث بورس ورود کنید و وقتی می‌بینید یک جایی حبابی رشد می‌کند، حواستان باشد زیرا اقتصاد ما آن‌قدر گنجایش ندارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که باعث شده در بودجه توازن و شفافیت نداشته باشیم، این است که شرکت‌های دولتی نزدیک به ۱۷۰۰، ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه دارند که خصولتی هستند ولی بودجه‌شان در مجلسی که قرار است نمایندگان مردم باشند، بررسی نمی‌شود و می‌شود همین اتفاقاتی که هر از چندگاهی در برخی شرکت‌های خصولتی می‌افتد.

یوسفی با اشاره به تصویب چند طرح دو فوریتی، خاطرنشان کرد: طرح دو فوریتی گرفتن مالیات از خانه‌های خالی مصوب و مقرار شد وارد مرحله اجرا شود.

همچنین طرح جهش مسکن، طرح دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی که آرزوی چندین ساله کشاورزان بود که چرا دولت گندم وارد کند و جریانات سیاسی پشت سر دولت‌ها قرار بگیرد و بعد هم تسویه حساب‌ها از جیب مردم صورت بگیرد، مصوب شد. به هر حال اگر در مجلس نمایندگان را با خودمان همراه نکنیم، هیچ توفیقی نخواهیم داشت.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه با بیان این‌که اکنون مشکل ما، مشکل زیرساختی است نه اشتغال، ادامه داد: البته نه این‌که مشکل اشتغال نداریم ولی وقتی زیرساخت نداریم کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

خیلی حرف پرغصه‌ای است که در دولت گذشته، نفت با ۱۴۰ هزار دلار بالاتر یا پایین‌تر منابع مالی بود که همه استان‌ها مشکلات زیرساختی‌شان را حل کردند اما خوزستان نه.

البته پول‌هایی آمد؛ اواخر سال ۸۴، ۸۵ نیز مبلغ ۱۴۹میلیون دلار برای فاضلاب اهواز قرارداد بانک جهانی بسته شد که همین قرارداد در شیراز با مبلغ ۱۲۷ میلیون دلار بسته شد که در شیراز برای همیشه تمام شد اما اهواز هیچ. البته بعد یکی از آقایان دچار مشکلات قضایی شد ولی مردم چی؟ اکنون باید با دلار ۳۰ هزار تومانی فاضلاب را پیگیری کنیم.

در حالی که کل اعتبارات سال گذشته استان خوزستان ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بود. خوزستان بیشترین منابع اعتباری را در کشور با یک فاصله ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد از دیگر استان‌ها دارد ولی در خوزستان انباشت مشکلات داریم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم مشکلات مردم خوزستان را به صورت ملی پیگیری کنیم زیرا منابع‌مان نیز ملی هستند، عنوان کرد: در اهواز بعد از انقلاب تاکنون نیروگاه برق احداث نکرده بودیم و در استان خوزستان نیز طی سال گذشته یک مگاوات برق نیز اضافه نشده بود، در حالی که برای احداث یک کارگاه به برق نیاز است ولی می‌گویند توسعه نداریم.

شش، هفت سد بزرگ در استان خوزستان داریم و بیشتر منابع برق‌آبی که از نیروگاه‌های برق‌آبی تولید می‌شود، متعلق به خوزستان است. در هر صورت با پیگیری‌هایی که داشتیم، مدیرعامل برق حرارتی کشور را به استان آوردیم و تا سال ۱۴۰۱، ۹۵۰ مگاوات برق به نیروگاه رامین می‌رسد و این قول را هم گرفتم که ماهانه ۱۰ میلیارد تومان به این نیروگاه تزریق شود تا به افت برق کمک شود. آخرین فاز برق نیروگاه رامین متعلق به ۲۵ سال پیش است و معلوم است که هر از چند گاهی از مدار خارج می‌شود.

یوسفی همچنین با اشاره به تخصیص ۵۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی برای رفع مشکل آب و فاضلاب اهواز با موافقت مقام معظم رهبری، گفت:‌ باتوجه به این‌که مقام معظم رهبری همیشه حامی مستضعفان بوده‌اند و نگاه مثبتی به استان خوزستان داشته‌اند، این مبلغ مصوب شد و ما نیز برای این مبلغ نیز دستور گرفتیم.

همچنین در بحث خصوصی‌سازی ملی‌حفاری ورود کردیم و خدا را شکر این کار تاکنون متوقف شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که خیلی از تصمیم‌گیری‌ها در شهرداری اهواز پر از حرف و حدیث است، افزود:‌ ۱۴۰ قطعه زمین ۲۵۰ متری در منطقه مهرشهر به صورت یکپارچه به مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان واگذار شد و سوال من این است که کجای اهواز اکنون زمین متری ۸۰۰ هزار تومان است؟ اگر به این صورت است بگویند تا ما هم بگیریم.

ممکن است توجیه کنند و بگویند در حاشیه شهر است یا این‌که بگویند زمین‌ها خام نبوده و معبرکشی نکردیم و سوال من این است که چرا این کار را انجام ندادید؟ زمین‌ها را قطعه‌بندی کنید و صدتا صدتا بفروشید. این‌ها منابع مالی مردم هستند. من با جدیت جلوی این موضوع ایستاده‌ام.

نماینده مردم اهواز بیان کرد: شهرداری برای این‌که بخواهد تعاونی‌های مهرشهر را واگذار کند باید بر اساس قانون، ۴ درصد حق سهم بدهد که ۳۲ میلیارد تومان می‌شود که البته آقای شاعری در نامه‌ای نوشته است با ۲ درصد موافقت می‌شود.

سوال این است که چه زمانی شهرداری اهواز به مردم ۱۶ میلیارد تومان تخفیف داده است که برای زمین‌های میلیاردی کیانشهر این تخفیف را می‌دهد؟ شهرداری اهواز اگر وضع‌اش خوب است که برای مردم کار کند و اگر هم وضعیت آن بد است، پس چرا ۱۶ میلیارد تومان تخفیف داده است؟ همچنین برگه چکی را هم که گرفته‌اند، غیرقانونی بوده و پاس نشده است. ضمن این‌که این چک اکنون وجود ندارد.

وی افزود: چرا اکنون در پروژه‌های شهری، پروژه‌هایی که در کنار مردم بودند، تعطیل شده‌اند؟ مردم به تقاطع غیرهم‌سطح احتیاج دارند اما شهری که آسفالت ندارد چند تقاطع غیرهم‌سطح نیاز دارد؟ آن هم وقتی که ۲۰ سال است یک زمین کنار خانه‌های مردم باقی مانده و تبدیل به یک پارک هم نشده است.

مدیریت شهری یک علم است و چرا باید برای بازسازی میدان پنج نخل، سه و نیم میلیارد تومان پول بدهیم و اکنون نیز قرارداد آن ۵ میلیارد تومان شده باشد؟ در شورای شهر قبلی قرارداد نخل‌ها ۷۰۰ میلیون تومان بود که آن‌ها تا ۲۰۰،۲۵۰ میلیون تومان پایین آوردیم. آیا نمی‌توانستیم این سه و نیم میلیارد تومان را در پروژه‌های زیرساختی مناطق حاشیه‌ای که درگیر آسفالت و جوی جدول هستند، هزینه کنیم؟ پس اولویت‌بندی این شهر کجاست؟ آیا نخل‌هایی که در شهر اهواز کاشته شدند، لازم بودند؟ باید شفاف‌سازی کنند که این نخل‌ها را چقدر خریداری کردند و چرا برخی از این نخل‌ها از بین رفتند؟

یوسفی عنوان کرد: پروژه‌های غیرضروری وجود دارد اما از آن طرف مناطق حاشیه‌ای ما مثل عین‌دو، حصیرآباد، منبع آب و آل‌صافی چشم انتظار یک آسفالت هستند.

مردم حق دارند از اهواز بیرون بروند و سرمایه‌گذار حق دارد که این‌جا سرمایه‌گذاری نکند. اکنون نیز در این زمینه اخطار می‌دهم. همچنین برای مترو تفاهم‌نامه‌ای بسته و گفته شد که کیسون خلع ید شد.

یعنی اکنون کارگاه تحویل داده شده است، پس آقایان شهرداری در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند که از چه زمانی کار با پیمانکار جدید شروع می‌شود و این‌که ۵۰۰ میلیارد تومان را چه زمانی می‌خواهند جذب کنند؟ قطعا نظارت خواهیم کرد.

وی افزود:‌ اکنون هم می‌گویم آمادگی این را داریم که بحث پروژه آب‌های سطحی شهر اهواز را پیگیری کنیم و کمک ما این بوده است که در حال گرفتن اعتباراتی هستیم و افتخار می‌کنم برای مردم این اعتبار را بگیرم. همچنین برای لایروبی سنگینِ شهر اهواز اعتبار گرفته‌ایم که این کار در حال انجام است.

به هر حال شهرداری باید ۵۰ پروژه‌ای را که به عنوان نقاط بحرانی پیش‌بینی کرده است زودتر تمام کند زیرا مردم دیگر از ما نمی‌پذیرند باران بزند و یک و نیم متر فاضلاب وارد خانه‌هایشان شود و بعد برویم عکس بگیریم و بگوییم کار جهادی و انقلابی انجام می‌دهیم. این کارها دیگر بس است.

به گزارش ایسنا، نماینده اهواز همچنین درباره ارتقای امنیت عمومی در اهواز باتوجه به سرقت‌ها و ناامنی های اخیر، گفت: متاسفانه در بحث امنیت، احساس خوبی در استان نداریم. البته از قبل نیز احساس امنیت نداشتیم و وضع اقتصادی هم بد شده است و به تبع آن سرقت‌ها بیشتر می‌شوند.

در بحث امنیت نیز نمایندگان نامه‌ای نوشتند و در نهایت با تشکر از تلاش‌های مدیر قبلی نیروی انتظامی، جابجایی در دستگاه نیروی انتظامی صورت گرفت.

این را هم باید بگویم از وقتی به عنوان نمایندگان خوزستان شروع به کاری کردیم، هر روز یک داستان داشتیم و در این سه ماه کار را به جایی رساندیم که رییس مجلس را به استان آوردیم، یعنی توانستیم پیگیری مشکلات‌مان را کشوری کنیم. به هر حال اگر در بُعد ملی توفیقی نداشته باشیم و در تصمیم‌سازی‌های کشور و در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها فردی را نداشته باشیم، توفیقی نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر این‌که با جدیت به تمام مسائل ورود می‌کنیم و من نیز بدون لکنت زبان مشکلات مردم‌ را می‌گویم، ادامه داد: به کشور و استان خوزستان اخطار می‌دهم که اگر یکی دو نفر را خطاکار ببینیم، خواهیم گفت؛ در همین استان خوزستان برخی مدیران کارهایی انجام می‌دهند که کار خوبی نیست.

آن موقع این موارد را با مردم به عنوان امین‌های‌مان در میان خواهیم گذاشت. رانت گندم به یکی از وزیران دولت برگشت که این موضوع را هم گفتیم. پس ما می‌گوییم و پای موضوع هم می‌ایستیم. زیرا قرار نیست چند میلیون نفر کشاورز ضرر کنند تا یک نفر سود کند. اجازه نمی‌دهیم اعتبار میلیاردی به استان بیاید و بعد کاری صورت نگیرد.

یوسفی با بیان این‌که اجازه نمی‌دهم زمین‌های شهرداری به فروش برسند، افزود: اول باید قیمت آن با آن‌چه ارزش افزوده دارد، کارشناسی شود و دوم این‌که از همین الان پروژه را به مردم بگوییم. اگر این کار صورت گرفت ما هم به شهرداری کمک‌ می‌کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین در جلسه‌ای که با آقای نوبخت داشتیم، سه دستور از وی گرفتیم که اولین دستور گرفتن ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای کمک به همکاران‌مان در مجموعه شورای شهر برای مترو و کمک به منتخبین مردم در شورا و شهرداری بود که امسال می‌توانند آن را وصول کنند.

همچنین دستوری برای آب و فاضلاب مبنی بر ۵۰ میلیون یورور با یوروی نیمایی گرفتیم. ضمن این‌که تاکید می‌کنم کسانی که قرار است پروژه آب و فاضلاب اهواز را انجام دهند، مکلف می‌کنم که مناقصه باید در فضایی کاملا شفاف برگزار شود و برنده به مردم معرفی شود و اگر این کارها انجام نشود، خود من آن‌ها را خواهم گفت زیرا پول متعلق به مردم بوده و حق آن‌ها است.

دستور دیگری که گرفته شد برای خرید توافقی شلتوک بود، چراکه سال گذشته در این زمینه مشکل داشتیم. تعاون روستایی نیز باید این موضوع را پیگیری کند و دو ماه پیش هم گفتم که زمان دارد از دست می‌رود.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه گفت: در دیداری که با رئیس کمیته بنیاد مستضعفان و کمیته امداد کشور داشتم، خواستم که اشتغال ایجاد کنند و مقرر شد در شرکت زمزم که در فلکه ساعت قرار دارد و متعلق به بنیاد مستضعفان است، کار تجاری و اقتصادی صورت بگیرد و این دستور نیز گرفته شد. همچنین این آمادگی را داریم که در موضوعات اشتغال و اخذ وام برای زنان سرپرست خانوار کمک کنیم که ظرفیت‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ام.

در خصوص چرخه ارزش افزوده نیز دستوری گرفتیم و مقرر شد زنجیره فولاد خرمشهر تکمیل شود و یک شرکت نوردی هم در کنار آن احداث شود. در خصوص راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی بیمارستان امیرالمؤمنین دستور گرفتیم و قرار شد کار تاسیس این بخش همین نزدیکی‌ها انجام شود.

در بحث پرداخت حق مناطق جنگی که به پرسنل شریف تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شد، پیگیری داشتیم که دستور اجرای آن را نیز گرفتیم. همچنین احداث درمانگاه در شهرستان باوی و در پردیس اهواز هم گرفته شد.

وی گفت:‌ ۱۲ هزار کارگر ساختمانی در نوبت داریم که سهمیه سال ۹۹ خوزستان نیز ۳ هزار و ۶۰۰ نفر است و این قول را گرفتیم که سه هزار نفر مازاد بر این ظرفیت به ما بدهند زیرا این کارگران درآمد پایدار نداشتند و با شیوع کرونا شرایط آن‌ها سخت‌تر شد. دستورات دیگری از جمله استخدام نیرو خاصتا با نگاه بومی هم گرفته‌ام.

در بحث پهنای خطر مناطق منبع‌آب، حصیرآباد و آل‌صافی اهواز که متاسفانه در دو دوره به دلیل ریزش کوه تعدادی از هموطنان را از دست دادیم، دستور گرفتیم که ۱۶۰۰ واحد برای مردم این مناطق احداث شود که اکنون در منطقه سپیدار پشت مجموعه تالارها کار ساخت این ۱۶۰۰ واحد به سرعت در حال پیشرفت است.

به گزارش ایسنا، یوسفی با اشاره به مشکل بازنشستگان مخابرات نیز عنوان کرد: فکر می‌کنم تعداد این بازنشستگان در خوزستان هفت تا هشت هزار نفر باشد و در کشور نیز حدود ۴۰ هزار نفر است که این نفرات مشکلاتی داشته‌اند و واقعا در حق آن‌ها اجحاف شده بود. طی دو هفته گذشته موضوعات آن‌ها را با جدیت پیگیری کردم تا ان‌شاءالله این مشکل کشوری حل شود. ان‌شاءالله این هفته خبرهای خوبی در این زمینه شنیده شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به خبرنگاران، گفت:‌ می‌توانیم نطق کنیم که خوزستان بدبخت است اما خواهش من این است که فقط بدبختی را از استان مصادره نکنید و برای زدن همدیگر، استان را خراب نکنیم.

نماینده اهواز در ادامه نیز عنوان کرد:‌ سوال من این است که چطور چند هزار میلیارد تومان در ادوار گذشته در انتقال آب از سرشاخه‌ها هزینه شد و کسی این مبلغ را ندید؟ می‌خواهم کسی این سوال من را جواب دهد.

به هر حال ناامید نیستیم و تلاش می‌کنیم. مردم از عملکرد مدیران گذشته ناراضی‌اند و اگر غیر از این است بفرمایید مدیر ۱۵ ساله یعنی چه؟ به هر حال مدیری که زیرمجموعه‌اش تخلف می‌کند و عکس‌العملی ندارد و به ویژه در حوزه کشاورزی که برخی تصمیمات گرفته می‌شود، اخطار می‌دهم.

اگر شرایط بهتر نشود در جلسه بعد خواهم گفت که در یکی از شهرها که اکنون کود شیمیایی به دست مردم نمی‌رسد، هزار تن آن گم شد اما یک کیسه آن در اختیار کشاورز قرار نگرفت.

وی عنوان کرد: همچنین در مطالبه از وزارت نیرو خواستم تا مطالبات حق‌آبه خوزستان را پرداخت کند و اگر آبی باقی ماند برای آب شرب به استان‌های دیگر انتقال دهند.

وی با بیان این‌که باید زنجیره ارزش افزوده فولاد تکمیل شود، افزود: در کشور ۲ هزار شرکت لوازم خانگی داریم که اگر این شرکت‌ها راه بیافتند، استان خوزستان نیز جلو می‌افتد.

البته یک عده رانت دارند و در خام فروشی و واردات نیز سود می‌کنند. به هر حال باید سطح مطالبه‌گری‌مان را کمی بالاتر ببریم. همچنین اجازه نمی‌دهم شرکت‌های توانمند خوزستان جولانگاه افراد شکست خورده سیاسی شود.

یوسفی گفت: امروز باید تلاش کنم تا از ظرفیت ملی استفاده کنم؛ در حال حاضر گردش جاری گروه ملی ۲۰۰ میلیارد تومان است که مصوب کردیم مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به مبلغ قبلی اضافه شود و از سویی دیگر آن را از یک شرکت ورشکسته خارج کنیم تا بتواند کارت بازرگانی بگیرد و خودش محصولاتش را صادر کند.

من از صنعت این را متوجه شدم که باید زنجیره ارزش افزوده در خوزستان تکمیل شود، یعنی شرکت فولاد برای شرکت‌های دیگر پدری کند که آقای محمدی مدیرعامل شرکت فولاد نیز پای کار آمده است.

ظرفیت نخبگان این استان بسیار است و نباید سر برخی منافع استان معامله کنیم و خدا را شکر بیشتر مسئولان به این صورت نیستند و به مسئولان‌ پاک دستمان در نهادهایی مثل نهادهای انقلابی افتخار می‌کنیم. سپاه در موضوعات مختلف به ما کمک کرده است و هنوز نیز می‌توانیم از ظرفیت بنیاد مستضعفان استفاده کنیم. در سیل یادمان نمی‌رود که اگر همین مجموعه‌ها نبودند، شهر خیلی بدتر از این‌ها آسیب دیده بود. به هر حال واقعا باید برخی منافع‌شان از این استان کوتاه شود.

وی درخصوص بحث آمایش سرزمینی نیز عنوان کرد: آمایش سرزمین نداریم ولی باید به این سمت حرکت کنیم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار