اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
نشست تخصصی شناسایی فرصت­ های جهش تولید در صنعت نفت روز دوشنبه( ۷ مهرماه ۱۳۹۹) با هدف شناسایی و تعیین راهکارهایی برای هم­افزایی در تولید نیازهای کالایی صنعت نفت با تمرکز بر توان تولیدی سازندگان مستقر در استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مناطق نفتخیز جنوب، در این نشست که به همت بسیج مهندسین صنعتی خوزستان و با حمایت شرکت ملی­مناطق نفتخیز جنوب و شرکت شهرک­های صنعتی استان و با حضور حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، سیدنوراله حسن زاده معاون اقتصادی استاندار خوزستان، اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک­های صنعتی خوزستان، سرهنگ حاجتی معاون هماهنگ­کننده سپاه خوزستان، سرهنگ ممبینی فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان، محمد خانچی رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی خوزستان و جمعی از مدیران و روسای صنعت نفت و سازندگان استان برگزار شد بر تعامل و همکاری دومجموعه صنعت نفت و سازندگان و تولیدکنندگان بومی استان و همچنین تلاش برای رفع موانع موجود و حمایت همه جانبه آنها تاکید شد.

راه­ اندازی شهرک فناوری در زمینه ساخت تجهیزات نفت و گاز

در ابتدای نشست اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی اهواز ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس، یاد شهدای آن دوران و شهدای مدافع حرم گفت: به منظور برطرف کردن بخشی از نیازهای صنعت نفت مطالعات و مجوزهای اولیه برای ساخت شهرک فناوری در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات این صنعت انجام شده است.

وی با اشاره به نقش پُررنگ صنعت­گران در دفاع مقدس افزود: ما یک شهرک قدیمی (شهرک شماره یک) در استان خوزستان داشتیم که تعدادی از واحدهای صنعتی در آن مستقر و مشغول به فعالیت تولیدی بودند. این شهرک در زمان دفاع مقدس محور حمایت و پشتیبانی از جنگ شد که در حال حاضر نیز با عقد ۲۰۰ قرارداد صنعتی به عنوان محور توسعه ساخت تجهیزات نفت و گاز محسوب می­شود.

اخلاق محمدیان تصریح کرد: شرکت شهرکهای صنعتی باتوجه به درپیش گرفتن بحث توسعه خوشه­ای ساخت تجهیزات صنعت نفت و گاز و با تلاش و ممارست بسیار زیادی که انجام داد و همچنین با همراهی خوبی که از طرف شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری صورت گرفت توانست رشد بسیار خوبی در بحث ساخت قطعات نفت و گاز داشته باشد.

وی افزود: تمام تلاش توسعه­ای ما بر این بود که مجموعه­سازی رشد پیدا کند و خوشبختانه با مهندسی معکوس برخی از نیازمندی­های صنعت نفت توسط خود آنها به مرحله­ای رسیده­ایم که حجم قابل توجهی از تولیدکنندگان استان در لیست اصلی تولیدکنندگان قطعات و  تجهیزات نفت قرار بگیرند و جای خرسندی است در این برهه که تحت سخت­ترین شرایط تحریم هستیم توانسته­ایم روی پای خود بایستیم و بخشی از نیازمندی­های این صنعت را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان ادامه داد: بعداز آنکه پروسه 4 ساله توسعه خوشه­ای صنعت نفت و گاز به اتمام رسید، بحث واگذاری ادامه روند این پروسه به انجمن ساخت تجهیزات صنعت و نفت و گاز مطرح شد و در حال حاضر با تفاهم نامه­ای که با سازمان بسیج مهندسین انجام گرفت، مقرر شدکه یک شهرک فناوری در زمینه فناوری ساخت تجهیزات نفت و گاز در استان خوزستان ایجاد کنیم.

وی در پایان ابراز داشت: در زمان جنگ اکثر پادگان­های نظامی در اختیار بسیج و سپاه برای پشتیبانی قرار داشت که پس از آن دوران با دستور خردمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی این پادگان در اختیار حوزه تولید و اشتغال و صنعت قرار گرفت که هم­کنون بیش از هزارهکتار آن در قالب شهرکهای صنعتی در اختیار ماست و امیدوارم بتوانیم در شرایط جنگ اقتصادی کنونی از دستاوردهای انقلاب و نظام دفاع کنیم.

با رویکرد و نگاه انقلابی جهش تولید در صنایع محقق می­ شود

در ادامه این نشست مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی خوزستان ضمن تشکر و قدردانی از مجموعه مناطق نفتخیز جنوب برای پیش­قدم شدن در برگزاری این نشست تخصصی گفت: همانطور که در دوران دفاع مقدس، مجموعه صنایع به منظور پشتیبانی از جنگ و حفظ ارزش­های اسلامی پای کار آمدند امروز نیز سازندگان و تولیدکنندگان با همدلی و همکاری و داشتن روحیه جهادی و نگاه و بینش انقلابی می­توانند علی­رغم تحریم­های ظالمانه به کمک صنایع مختلف بیایند. 

محمد خانچی افزود: با شناختی که از ظرفیت­های استان داریم اعتقاد ما براین است که می­توان درکنار یکدیگر اتفاق­های خوبی را رقم زد اما لازمه این کار این است که فاصله­ها را برداریم و مجموعه­های صنعتی و سازندگان هم­افزایی و تعامل بیشتری را ایجاد کنند تا شعار جهش تولید به درستی محقق شود.

وی  با اشاره به بومی­ سازی لوله­ های بدون درز توسط گروه ملی بیان کرد: این اتفاق تنها یک نمونه­ ای است که به دنبال همین نگرش ایجاد شد و دو مجموعه مناطق نفتخیز جنوب و گروه ملی با بررسی و مطالعه و تحقیق توانستند بخشی از اقلام مورد نیاز صنعت نفت را تأمین کنند.

محمد خانچی ادامه داد: بنا داریم هرساله با کمک دوستان در ایام دفاع مقدس از سازندگان و صنعتگرانی که در کیان از مملکت تلاش می­کنند تقدیر کنیم.

داشتن مصوبه و برنامه شرط تحقق جهش تولید

رئیس انجمن سازندگان و تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان از دیگر نفرات حاضر در این نشست بود که به ایراد سخن پرداخت و گفت: اگر می­خواهیم به جهش تولید نزدیک شویم و از سازندگان و تولیدکنندگان استان حمایت کنیم باید برنامه و مصوبه داشته باشیم.

علی کرانی با بیان اینکه از نمایندگان استان خوزستان انتظار می رود از صنایع کوچک حمایت کنند، افزود: ظرفیت­ها و توانمندی­های زیادی در این استان وجود دارد و مدیران بایستی دلسوز باشند اما ما در خوزستان بیش از آنکه عمل کنیم شعار می­دهیم.

وی افزود: ما سازندگان بسیاری خوبی داریم و اگر مجموعه دولت و به ویژه صنعت نفت از حمایت کنند می­توانیم به جایگاه خوبی برسیم ضمن اینکه بایستی زمینه فکری را به سمت صنایع دیگری غیر از نفت سوق دهیم.

علی کرانی در پایان به برخی از مشکلات سازندگان اشاره کرد و بیان داشت: باتوجه به درخواست بسیاری از سازندگان و با توجه به  شرایط کنونی و چالش نوسانات شدید ارز، قراردادهایی که با آنها منعقد می­شود در قالب ال.سی ریالی انجام شود.

اگر نظارت جایگاه خود را پیدا کند بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم و به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: پیوند دو مجموعه سازندگان و صنایع مختلف نفتی بایستی محکم­تر شود و با برقراری ارتباط و تعامل مطلوب بین آنها و همچنین نظارت صحیح بر عملکرد آنها می­توان بسیاری از مشکلات و مسائل استان را حل نمود.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان افزود: خوشبختانه نگاه برگزارکنندگان این نشست و مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب جهادی است و چنین برنامه­هایی ضروری است تداوم داشته  و با نظرسنجی از سازندگان و تولیدکنندگان و احصاء برآیند آن چنین جلساتی تکرار شود.

وی با اشاره به اینکه بحث نظارت باید جایگاه خود را پیدا کند بیان داشت: ما بعضاً تولیدی­های زیادی داریم اما بعد از مدتی با کاهش نظارت، کیفیت محصولات به شدت پایین میآید که باید به این مهم توجه بیشتری داشت و با افرادی که قصد دور زدن قانون را دارند و باعث صدمه به کالاهای داخلی می­شوند برخورد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدنبی موسوی فرد ادامه داد: اعتقاد داریم مجموعه سازمان­ها در کنار یکدیگر می­توانند نیازهای داخلی کشور را تأمین کنند. 

موسوی فرد افزود: آنچه در صنعت نفت مهم است جلوگیری از خام فروشی است و باید تلاش شود به سمت ارزش افزوده و تولید فرآورده­های نفتی حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: اولویت خرید تجهیزات صنعتی با استان خوزستان است و مدیران صنعت نفت باید تلاش کنند برای حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان بومی استان خوزستان این تجهیزات را از سایر استان­ها خریداری نکنند.

برگزاری پنل تخصصی و تجلیل از پیشکسوتان صنعتی

برگزاری دو پنل تخصصی از دیگر برنامه­های این نشست بود و در آن به تشریح طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت موسوم به ۲۸مخزن، اقدامات مناطق نفتخیز جنوب در بومی­سازی کالاها و ارائه نیازهای کالایی این شرکت به سازندگان داخلی، چگونگی گردش کار ساخت کالاها و اقلام راهبردی در صنعت نفت و برنامه­های رفع موانع قانونی برای سازندگان در انجام مناقصات و هم­افزایی پیرامون تولید و کار گروهی در شرایط تحریم پرداخته شد.

در پایان مراسم نیز به مناسبت هفته دفاع مقدس از آقای علی کرانی، عبدالساده شمالی پور، علی علیزاده و محمدرضا پورسیاح به عنوان ۴ پیشکسوت صنعتی دوران دفاع مقدس تجلیل و از نمایشگاه جانبی توانمندی­های سازندگان تجهیزات صنعت نفت استان خوزستان و برخی از دستاوردها و تولیدات آنها بازدید به عمل آمد.




نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار