اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
محمد سعید سبهانی ، رئیس مرکز روان بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز: علاوه بر مشاوره تلفنی در شرایط اضطراری مشاوره حضوری نیز به جمعیت تحت پوشش ارائه شده است.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ، همزمان با آغاز هفته جهانی سلامت روان و به منظور آگاهی از عملکرد و تلاش کارشناسان مرکز سلامت روان بهداشت و درمان اهواز که روزانه شاهد انتشار پیام های آموزشی ایشان در راستای ارتقاء سلامت روان همکاران  و جمعیت تحت پوشش در سایت بهداشت و درمان صنعت نفت هستیم ، گفتگویی را با محمد سعید سبهانی رئیس مرکز سلامت روان انجام دادیم :

با توجه به آغاز بحران کووید 19 از اسفند سال 98 ، نحوه ی ارائه خدمات در مرکز سلامت روان به جمعیت طبی و همکاران مدافع سلامت در این مدت هشت ماه چگونه بوده است؟

همان طور که اشاره کردید از آغاز بحران کرونا و براساس پروتکل های بهداشتی مبنی بر عدم پذیرش حضوری افراد، این مرکز به دلیل نیاز مردم به خدمات روانشناسی از همان ابتدا با هماهنگی مدیریت بهداشت و درمان اهواز، صدای مشاور (مشاوره تلفنی) را در دو زمینه ی مشاوره روانشناسی خانواده توسط روانشناسان این مرکز و مشاوره روانپزشکی توسط روانپزشکان  بخش های اعصاب و روان برای مخاطبان راه اندازی نموده که تاکنون نیز فعالیت آن ادامه دارد و جمعیت تحت پوشش بدون نیاز به حضور فیزیکی، خدمات روانشناسی و روانپزشکی خود را تلفنی دریافت کرده و در موارد اضطراری برای آنان ملاقات حضوری هماهنگ می شود.

درخصوص ارتقاء سطح آگاهی روانشناختی کارکنان صنعت نفت و بهداشت و درمان و خانواده هایشان به خصوص در مقابله با بحران کرونا چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در این زمینه با توجه به دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ماه های اول سال جاری حدود پنج جلسه آموزش مهارت های کنترل استرس، مدیریت بحران و کاهش اضطراب توسط همکاران روانشناس و روانپزشک به صورت حضوری برای کارکنان صنعت نفت و بهداشت و درمان برگزار شد که با شدت یافتن بحران متاسفانه امکان ادامه آموزش های حضوری میسر نگردید وبدین سبب به آموزش مجازی روی آوردیم که در این راستا تاکنون 218 پمفلت آموزش نکات روانشناسی تهیه و روزانه تحت عنوان "روانشناسی روز" در سایت های خبری و اتوماسیون اداری بارگذاری شده است. به علاوه در این مدت این مرکز اقدام به تهیه 47 کلیپ آموزشی نکات روانشناسی مرتبط با بحران کرونا نیز نموده است.
 
اشاره داشتید که در این شرایط، در صورت نیاز افراد به مشاوره حضوری،  چه شرایطی برای ایشان برای ایشان فراهم می کنید؟

 در مواردی مجبور به پذیرش حضوری افراد هستیم که با رعایت پروتکل های بهداشتی  و حفظ فاصله گذاری اجتماعی ، خدمات مشاوره حضوری روانشناسی در مرکز سلامت روان و ویزیت روانپزشکی در کلینیک اعصاب و روان برای تعداد محدودی انجام می شود که این مرکز از اردیبهشت تا پایان شهریور ماه سال جاری به 339 نفر مشاوره فردی ارائه نموده است که از این تعداد 158 نفر شاغل، 85 نفر همسر شاغل و 96 نفر فرزندان کارکنان بوده اند و 71 مورد تست روانسنجی نیز انجام شده است. از تحلیل علل مراجعه این افراد و مشاوره های تلفنی، نیاز عمده مخاطبان به ترتیب مشاوره در زمینه های اضطراب، افسردگی، مشکلات خانوادگی و فرزند پروری بوده است.

به علاوه این مرکز تلاش نموده تا علیرغم شرایط کرونا با همکاری واحد توانبخشی بیمارستان خدمات گفتار و کار درمانی مراجعان خود را استمرار دهد که تاکنون نتایج خوبی در بر داشته است.

محمد سعید سبهانی در پایان با اشاره به حضور در 34 برنامه خانواده (به دو زبان فارسی و عربی) در شبکه استانی صدا و سیمای مرکز خوزستان به عنوان روانشناس که پیرامون مباحث روانشناسی در بحران کرونا صحبت شده بود گفت : امیدواریم بتوانیم سهم کوچکی در آموزش همشهریان و هم استانی های عزیز پیرامون بحران کرونا و مسائل روانشناختی ایجاد شده ی مرتبط با آن داشته باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار