اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
شوشان / نوید قائدی:

خانه و کوچه و محله چیزی ورای خاطرات زودگذر ما است،خصوصا در ایام کودکی و نوجوانی که تمامی اعمال ما در حافظه بلند مدتمان ثبت و ضبط می شوند. در واقع همین خاطرات هستند که هویت و شخصیت وجودمان را خواهند ساخت.

مهم ترین رکن خاطرات وجودی ما همان ایام کودکی و نوجوانی است، در و دیوار خانه، کارهایی که در خانه انجام می گیرد، نوع ارتباط با والدین و برادر و خواهر و همه و هر چیزی که در خانه اتفاق می افتد، همچون حجاری بر سنگ سخت تا پایان عمر در ذهن افراد حک می بندد.

همین خاطرات خوب و بد و هر حالت و رفتاری که به وقوع می پیوندد مهم ترین و زیباترین و صمیمی ترین نوستالژی گذشته افراد خواهد شد.فضای ذهنی کودکان و نوجوانان به گونه ای است که در عالم حال سیر می کنند، قدرت تجزیه و تحلیل مسایل و شرایط اجتماعی و حتی خانوادگی و مشکلات را ندارند،در حال کسب تجربه و معرفت هستند، در این ایام وظیفه والدین بسیار خطیر و مهم و کارساز و در واقع گره گشا خواهد بود.

گرچه این روزها به دلایل اقتصادی و اجتماعی اکثر خانوارهای ایرانی گرفتار معیشت و مشکلات مالی و اجتماعی شده اند، اما در حد توان باید تلاش کرد حداقل در محیط خانواده ها که محل زایش خاطرات ایام کودکی و نوجوانی است، کمترین آسیب ها وارد شود و در واقع به نوعی خاطرات خوب و زیبا برای فرزندان خلق کرد.

در این زمینه باید مهارت آموزی کرد، شاید بتوان با برنامه ریزی و صمیمیت و برقراری ارتباط نزدیک با فرزندان لحظات زیبایی را خلق و آن ها را آموزش رفتاری و کرداری داد.همیشه ایجاد خاطرات زیبا و ساختن وجود افراد مبتنی بر هزینه و ابزار نیست،باید افراد حسب شرایط موجود با خلاقیت متفکرانه در ساختن محیطی امن و آرام تلاش کنند، چون طفلان معصوم که گناهی نکرده اند تا شرایط سخت این روزها که البته مسبب آن قطعا والدین هم نیستند، را تحمل کنند تا بر آن ها اثرات منفی بگذارد.

گرچه ایجاد چنین محیطی سخت و گاهی طاقت فرسا است ، اما والدین ایرانی که مظهر ایثار و فداکاری بوده و هستند حتما می توانند با تدبیر و درایت کشتی خانواده و آینده فرزندان را از این گرداب برهانند.

در نهایت مجدد متذکر می شوم که حافظه ای که در وجود ما حک می شود، این حافظه، وجود ما و طبع ما و مرام ما  انصاف ما و در نهایت فامیل و اجتماع ما را در آینده خواهد ساخت، همین خاطرات نوستالژی آینده ما خواهند بود و البته می توان در شرایط سخت هم خاطرات و رفتارهای زیبایی را خلق کرد و این یعنی هنر و توان والدین، که البته اجر آنان در دستگاه الهی محفوظ خواهد ماند‌.

نا گفته نماند بهترین خاطرات وجود ما در زمان سخت جنگ و شرایط اجتماعی رقم خورد که البته امروز جزء بهترین خاطرات ما محسوب می شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار