اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وضعیت بیماری کووید – ۱۹ در خوزستان، از افزایش تعداد بیماران بحرانی نسبت به بیماران بستری خبر داد و گفت: اگر این گونه پیش برویم در مورد کرونا آینده خوبی نخواهیم داشت. مهم‌ترین کار برای مصون ماندن از کرونا، پیشگیری است و نباید بگذاریم مردم بیمار شوند.

دکتر سیدمحمد علوی در نشست خبری که امروز (۲۸ مهرماه) برگزار شد، با اشاره به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اظهار کرد: زمانی که از برخی مردم در مورد عدم استفاده از ماسک سؤال می‌شود، عنوان می‌کنند، کرونا دروغ است و یا اعتقادی به ماسک زدن ندارند. تنها چیزی که در مورد این افراد می‌توانیم بگوییم این است که سواد سلامت ندارند و سواد سلامت و اجتماعی آن‌ها پایین است.

وی افزود: البته همه مسائل به مردم برنمی‌گردد و مسئولان نیز در این زمینه کم کار کرده‌اند و باید سواد سلامت مردم بالا برود. در هیچ نقطه‌ای از دنیا، به ویژه در زمینه سلامت، تنها دولت نمی‌تواند کار کند.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم و هماهنگی بین‌بخشی دو اصل مهم در بهداشت هستند، گفت: متأسفانه هماهنگی بین‌بخشی نداریم. تنها تعدادی از ارگان‌ها برای مبارزه با کرونا همکاری می‌کنند و همه کار بر دوش دانشگاه علوم پزشکی افتاده است.

افزایش تعداد بیماران بحرانی نسبت به بیماران بستری

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های ICU تکمیل شده‌اند. طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تخت‌های عادی بیماران مبتلا به کرونا و تقریباً تمام تخت‌های ICU پر شده‌اند. در حال حاضر تعداد بیماران بحرانی نسبت به بیماران بستری افزایش یافته است.

علوی ادامه داد: در پیک گذشته افتخار ما این بود که می‌گفتیم تعداد بیماران بحرانی نسبت به بستری در خوزستان در مقایسه با متوسط کشوری کمتر است اما اکنون این رقم بالا است. هر چند تعداد موارد بیماری آنچنان بالا نیست اما تخت‌ها و ICUهای خوزستان پر شده‌اند.

وی بیان کرد: اگر اینگونه پیش برویم، مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد و مشکلاتی پیش می‌آید. در حال حاضر جمعیت کشور رو به کاهش است البته مشکلات فرزندآوری نیز زیاد هستند و نمی‌توانیم به مردم بگوییم تنها بچه‌دار شوید.

در مورد کرونا آینده خوبی نخواهیم داشت

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر این گونه پیش برویم در مورد کرونا آینده خوبی نخواهیم داشت. مهم‌ترین کار برای مصون ماندن از کرونا، پیشگیری است و نباید بگذاریم مردم بیمار شوند.

وی بیان کرد: چه بخواهیم، چه نخواهیم کووید - ۱۹ یک بیماری رفتاری است و باید آن را کنترل کنیم. مشاهده می‌کنیم که برخی کشورها از جمله کره جنوبی، آلمان و حتی ویتنام فقیر با روش‌های مختلف بیماری را کنترل کرده‌اند.

علوی افزود: اینکه فکر شود بیمارستان‌ها می‌توانند بیماری را کنترل کنند اشتباه است. باید از بیمارشدن افراد جلوگیری کنیم و در صورت بیماری، از بدحالی بیماران پیشگیری شود.

بازگشایی‌های ناپخته در شرایط کرونایی

وی با بیان اینکه در بهداشت باید در زمینه پیشگیری سرمایه‌گذاری شود، گفت: در حال حاضر وضعیت کرونا در خوزستان و استان‌های دیگر پرخطر است. از ابتدا با رنگ‌بندی کردن شهرها و استان‌ها مخالف بودم زیرا همه در معرض خطر هستند. اعلام رنگ‌بندی‌ها می‌تواند اطمینان کاذبی ایجاد کند، همان‌گونه که مشاهده کردیم با اعلام وضعیت سفید مردم فکر کردند کرونا تمام شده است و وارد پیک بعدی بیماری شدیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با اقداماتی که در اسفندماه و فروردین‌ماه انجام شد در حالی که همه کشور در پیک بیماری بودند اما پیک اول بیماری در خوزستان رخ نداد.

وی گفت: بسیاری فکر می‌کردند ما موارد بیماری را سانسور می‌کنیم در حالی که بیماری قابل سانسور نیست و اگر هم بیماری را سانسور کنیم، گورستان را نمی‌توانیم سانسور کنیم و مرگ‌ها قابل مخفی کردن نیستند.

علوی افزود: پس از بازگشایی‌های ناپخته در ۳۱ فروردین‌ماه، همه چیز به هم ریخت و مردم نیز به خیابان‌ها ریختند و اکنون نیز هر چه هشدار می‌دهیم هیچ‌کس گوش نمی‌دهد.

وی بیان کرد: نیوجرسی‌هایی در ورودی‌های پارک‌ها یا خیابان‌ها قرار داده می‌شود اما همچنان پارک‌ها پر از آدم هستند؛ شاید سلامتی دل آن‌ها را زده است.

بیماران کرونایی‌، باز زجر تنفسی می‌میرند

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به زجر تنفسی برخی بیماران مبتلا به کرونا، گفت: کسانی که زجر تنفسی دارند با زجر هم می‌میرند. طبق آمارهای به دست آمده، از هر ۱۰ بیمار بستری در بیمارستان یک بیمار فوت می‌کند.

وی افزود: از هر ۱۰ بیماری که در ICU بستری می‌شوند، پنج نفر می‌میرند. از هر ۱۰ بیمار ICU که لوله‌گذاری می‌شوند نیز ۹ نفر فوت می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تأکید بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط همه مردم و ادارات گفت: اگر ۸۰ درصد مردم رعایت کنند اما تعداد کمی رعایت نکنند راه به جایی نمی‌بریم. یک بیمار مبتلا در صورتی که رعایت نکند می‌تواند در یک ماه ۴۵۰ نفر را مبتلا کند.

دورهمی‌های خانوادگی، آفت شده است

علوی با اشاره به تغییر آنتی‌ژنی ویروس کرونا گفت: در ابتدا عنوان می‌شد که آرزیرو کرونا یعنی تعداد افرادی که از یک بیمار مبتلا می‌شوند سه نفر است اما اکنون می‌بینیم که این رقم بسیار بالاتر است. گاهی یک نفر موجب آلودگی کل خانواده می‌شود. اکنون ابتلا به کرونا خانوادگی شده است. دورهمی‌های خانوادگی برای ما آفتی شده است.

وی ادامه داد: گاهی برخی افراد ۵۰ نفر را برای یک جشن تولد دعوت می‌کنند. شاید در یکی، دو روز اول اتفاقی نیافتد اما دو هفته بعد از آن مهمانی بروز علائم بیماری، یک هفته بعد بدحالی و بستری و یک هفته بعد ICU اتفاق می‌افتد و یک هفته بعد نیز بیماران می‌میرند و باز هم مردم عنوان می‌کنند دورهمی‌ها ربطی به این مساله ندارند در حالی که باید ببینند یک ماه قبل چه کاری کرده‌اند. این افراد جهل دارند و سواد سلامت ندارند.

رمدیسیور خاصیت درمانی ندارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه هنوز واکسن یا دارویی برای بیماری کووید - ۱۹ کشف نشده است، گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت تا یکی دو سال دیگر نباید به فکر واکسن کرونا نباشیم.

وی ادامه داد: دیدیم که برای داروی چند میلیونی رمدیسیور چه کارهایی انجام شد در حالی که این بیماری هیچ خاصیت دارویی ندارد و به جای اینکه این همه پول برای درمان با یک داروی بی‌اثر هزینه شد، باید آن را در زمینه بهداشت هزینه می‌کردند.

علوی تصریح کرد: شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون یا ضدعفونی دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری، پرهیز از حضور در اجتماعات، جلوگیری از آلوده شدن سطوح و ضدعفونی کردن سطوح و بیماریابی و ردیابی موارد تماس از اقداماتی هستند که باید برای کنترل بیماری انجام شود.

وی بیان کرد: تست کردن برای شناسایی بیماران و جداسازی و همچنین جلوگیری از انتشار بیماری بسیار تأثیرگذار است. شناسایی و درمان در مراحل اولیه از بدحال شدن بیمار جلوگیری می‌کند و مرگ و میر نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه قطعاً بیماری نیز کنترل خواهد شد.

مراقبت کرونا عمومی می‌شود

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه آموزش سلامت باید موجب تغییر رفتار شود، گفت: در این خصوص، برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت را در دستور کار داریم تا مراقبت کرونا را از بخش دولتی به عمومی ببریم و در خانواده‌ها یک مبلغ مبارزه با بیماری وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه چاره‌ای جز همگانی کردن سلامت نداریم، تصریح کرد: در گذشته شعاری داشتیم مبنی بر "بهداشت برای همه تا سال ۲۰۰۰ در صورتی که همه برای بهداشت تلاش کنند" اما به این شعار دست پیدا نکردیم زیرا قسمت دوم آن یعنی در صورتی که همه برای بهداشت تلاش کنند را انجام ندادیم. اگر تک‌تک افراد و همه مسئولان در این زمینه اقدام نکنند، راه به جایی نمی‌بریم و شاهد اضمحلال جامعه خواهیم بود.

اپیدمی اطلاعات غلط کرونایی

علوی با اشاره به مواجهه با اپیدمی اطلاعات غلط گفت: بدترین مساله در زمینه کرونا، انتشار اطلاعات غلط است و این مساله باعث سردرگمی مردم می‌شود.

وی افزود: به طور مثال مشاهده می‌کنیم یک فرد با خواندن یک مقاله، مطالب آن را بازگو می‌کند و این مساله، همه تلاش‌های ما را خراب می‌کند. در علم پزشکی باید بر اساس شواهد و مستندات صحبت شود.

اطلاعات اثبات شده در مورد کرونا چه مواردی هستند؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: آنچه تاکنون در مورد کرونا اثبات شده این است که به سه فرجام یا نتیجه رسیده‌ایم؛ نخست اینکه قدرت واگیری ویروس افزایش یافته، ابتلای قبلی برای بیمار ایمنی ایجاد نمی‌کند و همچنین در گذشته گفته می‌شد افراد مسن، دارای بیماری زمینه‌ای و یا دارای مشکل‌ در ساختار بدن به این بیماری مبتلا می‌شوند اما اکنون جوان‌ترها آن هم بدون بیماری زمینه‌ای و حتی کودکان گرفتار شده‌اند. بنابراین این نتایج نشان می‌دهد که بیماری‌زایی ویروس تغییر کرده و افزایش یافته است.

وی گفت: در ابتدا عنوان شد که معتادان به کرونا مبتلا نمی‌شوند، اما طبق بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که معتادان و مصرف‌کنندگان دخانیات ۱۰ برابر بیشتر از افراد عادی به کرونا مبتلا می‌شوند. در مجموع ویروس بیشتر در افرادی که بدن‌شان ضعیف شده مشکل ایجاد می‌کند که معتادان نیز به دلیل سوءتغذیه و عدم توجه و مسائل دیگر به جز اعتیاد، بدن ضعیفی دارند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار