اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: در صورتی که انتقال آب مشکلی ایجاد نمی‌کند باید به یکدیگر کمک کنیم اما باید اقناع فکری و ذهنی ایجاد شود؛ به دلیل اینکه این اقناع ایجاد نشده این دغدغه‌ها وجود دارد.
سردار سعید محمد در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون که امروز (۲۱ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: آبادانی و پیشرفت خوزستان یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری است به گونه‌ای که به جزء، به مشکلات خوزستان ورود می‌کنند و دستورات اکیدی می‌دهند.

وی افزود: علوم مدیریتی که اکنون غربی‌ها از آن در قالب مفهوم توسعه پایدار استفاده می‌کنند، برگرفته از آموزه‌های دینی ما است و بر اساس آن، توسعه باید در بخش صنعتی، اجتماعی و زیست‌محیطی ایجاد شود اما متأسفانه در توسعه ایران این موضوع در برنامه‌ جامع دیده نشده است در حالی که باید فعالیت‌ها بر این اساس انجام شود؛ بنابراین بین برنامه‌ها و تصمیمات اجرایی که در کشور اتخاذ می‌شود، خلأ وجود دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء افتخار دارد که در بخش‌های مختلف کشور، مرکزی برای افتخارآفرینی و امیدبخشی به ویژه برای نسل جوان باشد و طلیعه‌دار استقلال و خودکفایی کشور شده است و جای خالی شرکت‌های بزرگ خارجی را پر کرده است البته نه اینکه جای خالی این شرکت‌ها را پر کرده بلکه جای اصلی خود را به دست آورده‌ایم. امروز در هیچ حوزه‌ای از قهر خارجی‌ها دغدغه و نگرانی نداریم و افتخارات بزرگی رقم خورده و خواهد خورد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در اوج تحریم‌ها در غرب کارون پروژه جمع‌آوری گازهای مضر و تبدیل آن به خوراک پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده در حال انجام است و با ۳.۵ درصد پیشرفت ماهانه رکورد شرکت توتال در پارس جنوبی را که بدون هیچ تحریمی در حال فعالیت است، زده است و امیدواریم اوایل سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

محمد تصریح کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء مرکزی برای این است که جوانان در کنار هم جمع شوند و کار کنند. در این قرارگاه، ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم در حال نقش‌آفرینی هستند.

وی گفت: طرح غدیر یکی دیگر از پروژه‌هایی است که در دست قرارگاه خاتم‌الانبیاء قرار دارد و به جد پیگیر تکمیل این طرح هستیم. با کمبود منابع مالی و مشکلات دست به گریبان هستیم اما داریم کارها را جلو می‌بریم. غیزانیه پروژه بزرگی نبود اما به معضل بزرگی تبدیل شد که در ۳۰ روز پروژه انجام شد و آب به همه روستاهای منطقه رسید و این موضوع، توان عملیاتی و روحیه جهادی این قرارگاه را نشان می‌دهد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افزود: در خصوص پروژه فاضلاب اهواز و کارون نیز مقرر شده است در ۲۴ ماه به اتمام برسد. مردم اهواز و کارون دچار معضلات زیادی در خصوص فاضلاب هستند که بیماری‌های زیادی را ایجاد می‌کند. رودخانه نیز دچار آسیب شده و قطعا این پروژه باید بسیار زودتر عملیاتی می‌شد اما در نهایت با تدبیر مقام معظم رهبری و تخصیص منابع، مقرر شد اجرای این پروژه آغاز شود.

وی گفت: قرارگاه در هلدینگ نیروی خود، مؤسساتی دارد که همه این مؤسسات در این پروژه متمرکز شده‌اند و از نیروهای با تجربه و متخصص استفاده می‌کند. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء همیشه وظیفه خود می‌داند که از نیروهای بومی استفاده کند و در هر پروژه عمدتا ۷۰ تا ۸۰ درصد نیروها از همان منطقه تأمین می‌شوند. خوزستان، استانی فنی است و از نظر تخصص چیزی کم ندارد بنابراین قطعا از پیمانکاران استان استفاده خواهیم کرد. استفاده از شرکت‌های خصوصی یکی از اعتقادات و مأموریت‌های ما است.

محمد تصریح کرد: پس از اختصاص اعتبار از سوی مقام معظم رهبری، زمان زیادی طول کشید تا پروژه عملیاتی شود. در کشور ما بروکراسی آسیب وارد می‌کند و شیرینی تصمیمات خوب را کم می‌کند. امروز نیز این پروژه با تفاهم‌نامه آغاز شده است که باید مسئولان کمک کنند هر چه سریع‌تر تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل شود تا تامین مالی پروژه سریع‌تر انجام شود و بتوانیم از منابعی که بلوکه شده و برای این پروژه تخصیص داده شده است، استفاده کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بیان کرد: در چند منطقه حاشیه اهواز نیز عملیات اجرایی آغاز شده و شهردار اهواز کمک کرد منابعی به صورت تهاتر در اختیار ما قرار بگیرد و به این عملیات سرعت بخشیده شود.

وی در خصوص پروژه مترو اهواز نیز گفت: امیدوارم مسائل حقوقی و قراردادی این پروژه هر چه سریع‌تر حل و فصل شود. تیم قرارگاه، آمادگی کامل برای آغاز کار را دارد و همین که محدوده کارگاه به ما تحویل داده شود، کار را آغاز می‌کنیم و سعی می‌کنیم این عقب‌افتادگی‌ها جبران شود.

محمد در خصوص مطرح شدن موضوع انتقال آب خوزستان بیان کرد: کشور دارای مراکز مختلف تصمیم‌گیری و حکمرانی است. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نقشی در جایگاه خاص دارد و به عنوان پیمانکار فعالیت می‌کند؛ تلاش ما این است که مأموریت خود را به درستی انجام دهیم اما بحث انتقال آب، موضوع پیچیده‌ای است.

وی با اشاره به عدم توازن در منابع آبی کشور، گفت: شورای عالی آب استان‌ها و وزارت نیرو مسئولیت تخصیص آب را بر عهده دارند و پس از بررسی‌های کارشناسی، زیست‌محیطی و اجتماعی، در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در آخرین حلقه از این زنجیره نقش‌آفرینی می‌کند و در این تصمیم‌گیری‌ها اثرگذاری ندارد و تنها به عنوان پیمانکار ورود پیدا می‌کند و کار را انجام می‌دهد اما بعضا در چند وقت اخیر موضوعاتی را به قرارگاه منتسب می‌کنند که این کار ظلم است، البته ما به این نحوه رفتار عادت داریم.

محمد ادامه داد: آنچه از دست ما برمی‌آمد این بود که پروژه‌هایی که در این حوزه موجب دغدغه مردم شده بود را متوقف کردیم. در پروژه بهشت‌آباد دستگاه تی‌بی‌ام به ارزش ۱۵ میلیون دلار در حال فعالیت بود اما به دلیل اینکه بین استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان اختلاف ایجاد کرده بود آن را متوقف کردیم و خسارت بزرگی را پذیرفتیم. در خصوص سه چهار پروژه دیگر نیز این کار را انجام دادیم و در حال حاضر شش دستگاه تی‌بی‌ام متوقف شده‌اند تا مسائل اجتماعی مرتبط حل شوند.

وی گفت: البته بحث‌ها در این زمینه فنی است اما برخی این مسائل را به کف جامعه می‌کشانند و تحریکاتی ایجاد می‌کنند در حالی که این موضوعات باید در جلسات فنی و با حضور استان‌های مرتبط و درگیر بررسی شوند. در صورتی که انتقال آب مشکلی ایجاد نمی‌کند باید به یکدیگر کمک کنیم اما باید اقناع فکری و ذهنی ایجاد شود؛ به دلیل اینکه این اقناع ایجاد نشده این دغدغه‌ها وجود دارد اما اگر به جمع‌بندی نرسیدند، پروژه متوقف می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بیان کرد: اکنون بین خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد اختلافاتی در این زمینه وجود دارد و حدود سه پروژه که در این موضوعات اجرا شده بودند را متوقف کرده‌ایم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار