اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
شوشان / نوید قائدی:

مشکلات آب و فاضلاب و آب گرفتگی معابر اهواز چندین سال نقل محافل خبری داخل و خارج کشور شده است،البته که مسبب آب گرفتگی معابر بعد از بارندگی ها تنها شرکت آبفای اهواز نیست و شهرداری اهواز هم در این ماجرا دخیل است،اما وضعیت نامناسب فاضلاب و پس زدگی آن در معابر که تقریبا در تمام محله های شهر و تمام فصول قابل رویت است مشکلی ریشه ای است که مسئول آن ابفای اهواز است.

چندین سال است که توسط مسئولان استان  و مدیران  این مجموعه اساسی ترین گیر کار کمبود بودجه و اعتبارات قید می شود،اما با اندک دید کارشناسی می توان موضوع را فراگیرتر از کمبود اعتبار دانست.که در ذیل به مواردی گذرا اشاره می شود.

در طول سنوات گذشته از طرق مختلف اعتبارهای نسبتا خوبی جهت ترمیم و بهبود وضعیت فاضلاب اهواز اختصاص یافته است.لازم است توسط نهادهای ذیربط تخصصی نحوه هزینه کرد این بودجه ها مورد ممیزی دقیق علمی و اجرایی و مالی قرار گیرند، آیا اعتبارات در جای مناسب خود و با الویت کافی هزینه شده است؟آیا از اعتبارات بخش هایی از بدهی های قبلی و جاری شرکت پوشش داده شده است؟

در طرح های اجرا شده و در دست اجرا که بسیار مهم و حساس می باشند، آیا مهندسی ارزش و مسایل دقیق فنی 

رعایت و دیده شده است؟ با توجه به حساسیت موضوع شهر اهواز لازم است عامل چهارم ورای دستگاه نظارت و کارفرما جهت پایش دقیق تر امور در کار باشد.

وضعیت ساختاری و عملکردی شرکت باید مورد بازبینی دقیق قرار گیرد، که مشخص شود با توجه به شرح وظایف آیا نیروهای جذب شده و موجود از کیفیت کافی جهت انجام وظایف محوله برخوردار هستند؟

مشکل شرکت قطعا مربوط به دوره طولانی مدت است و می طلبد حداقل عملکرد مدیران ارشد و میانی شرکت طی یک دوره ده ساله مورد ارزیابی دقیق فنی و مالی قرار گیرد، تا خدایی ناکرده سهل انگاری های در حال جریان و در آینده مهار شوند.

به نظر می رسد روش های معمول و روتین طراحی و اجرا جوابگوی این حجم بالای مشکلات اهواز نیست و لازم است از متدها و روش های جدید با فن آوری های پیشرفته تر استفاده شود، مگر نه بعید به نظر می رسد تنها با ترمیم و تعویض و افزایش دبی های خروجی فاضلاب و آبروها و... بتوان مشکلات را به صورت ریشه ای برطرف کرد.

امور فنی و عمرانی استانداری خوزستان باید وظیفه نظارت در کنار همکاری و همراهی دستگاههای اجرایی مانند آبفا را انجام دهد، تا مدیران اجرایی بدانند مدام تحت رصد و پایش نهادهایی حاکمیتی قرار دارند.

شرکت آبفای کشور و نهادهایی دولتی و کشوری در سطح ملی وظیفه دارند عملکرد  واحد های استانی مورد پایش دقیق قرار دهند، و وقتی  سازمانی به هر دلیل نمی تواند به وظایف خود عمل نماید باید به طور شفاف و مشخص دلایل را مشخص و تصمیم گیری و در صورت نیاز نهادهای مافوق را مطلع نماید.

موضوع مدیریت بی ثبات آبفای اهواز از مسایل بغرنج است که شایسته نیست بیشتر از این طولانی شود، اگر قرار است در سطح عملکرد این شرکت تغییرات محسوسی ایجاد شود که مردم آن را حس نمایند، بدون شک باید مدیری مجرب و کارآزموده در راس هرم این شرکت قرار گیرد و پیش از هر اقدامی ساختار شرکت را اصلاح و بروز و قوی نماید،

زیرا بدنه ضعیف توان برنامه ریزی لازم و جذب مشاوران و پیمانکاران قوی و توان نظارت بر آنان را نخواهد داشت، نتیجه انجام روش های آزمون و خطا و پرهزینه و بعضا اشتباه و کم بهره یا کم کیفیت خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار