اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
شوشان / نوید قائدی:

از مهم ترین عوامل پویایی شهراری ها می توان به ایجاد ساختار چابک و کارشناسی متناسب با نیاز شهر اشاره کرد.لازم است متناسب با وسعت، جمعیت و کالبد شهری جهت ترسیم دقیق ساختار شهرداری اقدام کرد.

طی بررسی ساختار شهرداری های استان خوزستان به راحتی مشخص است که ساختار نیروی انسانی متناسب با نیاز شهرها نیست.از مهم ترین دلایل افزایش بی رویه تعداد پرسنل شهرداری ها که اکثرا هم نیروهای غیر مجرب و یا غیر متناسب با نیاز شهرداری بوده اند می توان به عوامل به اعمال نفوذ نفرات شوراهای اسلامی و یا مسئولان مافوق شهری اشاره کرد. مثلا در شهرداری بزرگ اهواز طی چندین دوره فعالیت شورا،  افزایش بی رویه ای در تعداد پرسنل شهرداری اتفاق افتاده است.

از جمله عوارض مخرب این افزایش بی رویه تعداد پرسنل بالارفتن هزینه های سنگین حقوق و پرسنلی ماهانه است که می توان گفت بزرگ ترین آیتم هزینه بر شهرداری ها در حال حاضر است.در نتیجه بخش اعظم هزینه شهرداری به جای هزینه کرد در بخش های خدماتی، عمرانی و فرهنگی صرف حقوق و پرسنلی می شود.

البته تمام ماجرا به هزینه کرد پرسنلی ختم نمی شود، بلکه جذب نیروهایی غیر کارآمد و نامتناسب با نیازهای شهرداری است، طی سنوات گذشته کارکرد شهرداری از خدماتی و عمرانی صرف خارج و به سازمان های اجتماعی تبدیل شده اند، که در نهایت باید ساختار شهرداری متناسب با این تغییر بازطراحی و نیاز سنجی شود.

در واقع وجود نیروهای انسانی کارآمد و مجرب و خلاق از  عوامل مهم توسعه شهر در حال و آینده است، اما جذب نیروهای غیرکارآمد سبب شده شهرداری ها در برنامه ریزی و اجرا و بعد نظارت دچار مشکل باشند و به نوعی درجا بزنند و یا بهره وری لازم را نداشته باشند.

این دو عامل یعنی برآیند تعداد بالای پرسنل و پرسنل غیر کارآمد موجب ابجاد هزینه های سنگین بر شهر و شهرداری و شهروندان شده است که تقریبا گریبانگیر تمام شهرداری های خوزستان شده است.

به دلیل رویه غلط انتخاب شهردار و نوع نامناسب مرواده شهردار و شوراها معمولا شهرداران حتی اگر خلاق و مجرب باشند امکان اصلاح و تعدیل ساختار شهرداری را ندارند و لذا در تسلسل اشتباه ساختار گرفتار می شوند.

متاسفانه حاکمیت دولتی یعنی امور عمرانی و امور شهری استانداری خوزستان و در راس آن ها در کشور سازمان شهرداری ها نظارت دقیق بر ساختار و عملکرد شهرداری ها ندارند، لذا شاید در شرایط فعلی امیدی به اصلاح آن ها نباشد.

برای قطع این رویه غلط جذب نیروها باید قاطعانه امکان جذب نیروهای اضافی سد شود، پرسنل موجود تعدیل و برای آموزش و ارتقای وضعیت پرسنل فعلی اقدام کرد، تا جلوی ضررهای احتمالی امور را گرفت.برای انجام این مهم نیاز به برنامه ریزی دقیق از طریق مشاورین مجرب است و البته باید تمام فرآیند های شهرداری ها مشخص و سیستمیک و نرم افزاری شوند تا امکان دخل و تصرف سلیقه ای پرسنل کاهش و سیستم به صورت هدفمند در راستای توسعه شهر و انجام امور خدماتی اقدام نماید.

هم اکنون بهترین نوع تبلیغ و شعار شهرداران و شوراها مبتنی بر پروژه محوری است که مثلا با پیگیری انجام فلان پروژه سعی بر خونمایی دارند که به نحوی ضعف های عملکردی و ساختاری را کمرنگ جلوه دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار