اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
شوشان / علی عبدالخانی:

در گذشته مطلبی خوانده بودم با این مضمون که: " چگونه می توان در کمترین زمان و بدون هیچ هزینه ای پی به وجود بی انضباطان مالی و به تبع آن انحرافات مالی در موسسات برد! ". 

پوارو همان کارآگاهی که آگاتا کریستی اقدام به خلقِ آن برای آثار جنائیش کرد. او با استفاده از ساده ترین روشها و بدون نیاز به فرضیه سازیهای پیچیده، بعضاً به رازهای جنایی ریشه دار و بزرگ دست می یافت.

پورا نقش انگیزه های جمعی در شکل گیری یک یا سلسله ای از جرایم را بیش از انگیزه های فردی می دانست. برای او مهم است که سوژه های مورد نظر به چه شکل و چرا به همدیگر سود یا ضرر می رسانند؟ همواره این سئوال برایش مطرح می شد که: آیا این سود یا زیان رساندن به عده ی کم یا زیاد از اشخاص زائیده ای از یک تصادف است یا در ورای آن سودها و زیانها اندیشه ای مجرمانه قرار دارد !."

پرفسور دروملِ آلمانی نویسنده ی کتاب " رمز بزهکار " معتقد است که هر اقدام، گفته يا نوشته‌ از سه جنبه ی نمادين، پيامی و نشانه‌ای قابل بررسی است. به لحاظ نمادين هر اقدام یا عبارت بيانگر یک پدیده و به لحاظ پيامی هر اقدام یا نوشته يا گفته ای، پيامی مشخص به مخاطب القا می کند. از طریق نشانه‌ نیز می توان به شخصیتِ نويسنده یا گوينده رسید و در نهایت پرده از جرم یا مجموعه ای از جرایم برداشت.

" ارتباط موضوعی میان نوعِ رفتارها و شکلِ اعمال برخی اشخاص نسبت به عناصرِ تحت امر یکی از روشها و شیوه هایی است که آگاتا کریستی ( یا ملکه ی جنایی نویس جهان ) برای حل پازلهای داستانهای رازآلودش جلوی پای " کارآگاه پوارو " قرار داده است.

آکواریم پُر آب دلالت بر وجودِ فرضی ماهی می کند. حرکت ذهن از وجود آکواریم به سمت وجود ماهی و خلق یک صورت ادراکی از آن، همان شیوه ی بسیار ساده ای است که بواسطه ی آن می توان پی به وجود ماهیهای به ظاهر کوچک و بی خطر بُرد و سازه های جُرمی به هم تنیده شده و بسیار بزرگی را کشف و سپس فرو ریخت.

دریافتیهای ماهانه، فصلانه و سالانه اگر غیر متعارف باشند همچنین حجم بخشیدن به انواع و اقسام حق و حقوقهای خود درآوردی، پاداشهای غیر قابل توجیه ثابت و دوره ای، استحقاقات و امتیازات گوناگون دیگر به شرط آنکه مختص عده ای خاص باشند و دوره ی زمانی یک یا چند ساله را شامل بشوند و... این موارد به ظاهر بی اهمیت و پیش پا افتاده می توانند نقطه ی آغازین و بهترین مدخل برای کشف اکواریم های فساد و به دام انداختن ماهیهای به ظاهر کوچک‌ و زیبا اما بسیار نابهنجار و خطرناک باشد.

بنا بر آنچه گفته شد، بکارگیری این شیوه ساده می تواند پایانبخش هرزگی نظام مالی - اداری - معاملاتی مبتنی بر سلیقه در هر مفروضِ موسساتی باشد و عُزلت بی سابقه ی جوهر و روحِ قوانین در آن مفروضها  را به اتمام برساند.

اگر سرجمعِ کُلِ دریافتیهای مادی، مالی و امتیازات مختلفِ عناصر متصل به مجموعه های مفروض را در قالب سالانه محاسبه و سپس میانگین ماهانه ی دریافتی آنها را با میانگین ماهانه نیروهای غیرمتصل مقایسه نمائیم قطعا بخشی از ابعاد مختلف این انحرافات به بهترین شکلِ ممکن متجلی خواهد شد.

پس از این تجلی این سئوال قابلیت پرسش پیدا می کند که: چنین نیروهایی چرا و برای کدام منظور و بخاطر کدام فعالیتهای ملموس یا مفید به چنین حجمی از امتیازات نامتعارف دست یافته یا می یابند؟ این در حالی است که هر پرداخت و استحقاق مالی یا اداری به تکیه گاه شفاف قانونی نیازمند است بنابراین ماهیهای اکواریوم های موسساتی به هیچ عنوان نمی توانند پاسخگوی پرسشهای مرتبط به سیطره و استیلای آنها بر مصادیق مختلف باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار