اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
تیم پرآوازه و مردمی شاهین اهواز پس از سال‌ها دوری از مستطیل سبز، بال‌هایش را برای پرواز و اوج‌گیری دوباره در فوتبال ایران، گشوده است.

گزارش: پریسا زنگنه‌منش 


باشگاه فرهنگی و ورزشی شاهین اهواز در سال ۱۳۲۶ با توصیه دکتر اکرامی بنیانگذار باشگاه شاهین تهران توسط حسن فاخری در اهواز تاسیس و فعالیت‌های این باشگاه آغاز شد.

شاهین در تمام این سال‌ها رشد کرد و بازیکنان خوبی در مکتب شاهین پرورش پیدا کردند. تا این‌که چند ماه پس از پایان جنگ و آن صدمات جبران ناپذیر بر مردم ایران و خوزستان نیز فوتبال باشگاهی کشور در تابستان سال ۶۷ شروع به فعالیت کرد تا بازهم این فوتبال امیدی بر دل آن مردمان باشد؛ با برگزاری نخستین دوره  مسابقات جام حذفی کشور نیز شاهین اهواز به عنوان نماینده فوتبال خوزستان در این رقابت‌ها حضور داشت. شاهین یک تیم مردمی و متشکل از بازیکنان محروم مناطق اهواز و البته همدل و هم صدا بود.

شاهین در جام حذفی با هدایت مجید باقری‌نیا و بازیکنانی چون عبدالله ویسی، سیاوش بختیاری‌زاده، مسعود نوروزی، صادق سرخی، جهانبخش داراب‌پور و کوروش بختیاری، آنقدر خوب کار کرد و خوش درخشید که به فینال جام حذفی رسید؛ شاهین در دیدار رفت جام حذفی با حساب ۳ بر یک بازی را به ملوان واگذار کرد.

اما شاهینی‌ها که می‌خواستند با قهرمانی‌شان تسکینی بر دل پر درد خوزستانی‌های تازه فارغ شده از جنگ باشند، باید در اهواز ملوان را با نتیجه ۲ بر صفر شکست می‌دادند تا فاتح اولین دوره جام حذفی پس از انقلاب شوند.

ورزشگاه تختی مملو از جمعیت بود و حتی رضا چاچا، لیدر همیشه همراه فوتبال خوزستان و تیم‌ملی هم آمده بود تا سکوها را به وجد آورد. شاهین نسبت به بازی رفت متفاوت کار کرد و در همان دقایق ابتدایی نیمه نخست، دو گل زد و برنده از زمین خارج شد. شاهین در نیمه دوم نیز دو گل دیگر وارد دروازه ملوان کرد و در حضور هواداران پرشورش، قهرمانی را جشن گرفت.


پس از این موفقیت، شاهین نماینده ایران در مسابقات منطقه ۴ آسیا در اهواز بود که بازهم عنوان قهرمانی را به دست آورد و به جام باشگاه‌های آسیا راه یافت.


قهرمانی‌ای که مثل خیلی از قهرمانی‌های تیم‌های فوتبال خوزستان، ادامه راهش خوشبختی نبود؛ برکناری باقری‌نیا سرمربی تیم، در حالی که شاهین در روزهای اوج خود بود، ناراحتی و اعتراض خیلی از بازیکنان را در برداشت و عده‌ای هم از تیم جدا شدند و در نهایت نیز شاهین در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در اندونزی نتوانست قهرمانی‌های قبلی خود را تکرار کند و به عنوان سومی بسنده کرد.


از همین جا نیز دوره تنزل شاهین آغاز شد و شاهین که پر و بالش چیده شده بود، دیگر نتوانست روی پاهای خود بایستد و هر روز ضعیف‌تر شد تا دیگر نامی از شاهین شنیده نشد.


با انحلال تیم‌ بزرگسالان شاهین اهواز و فروش جواز لیگ کشوری این تیم، شاهین تنها کم و بیش در رده‌های پایه تیم‌داری می‌کرد تا همچنان پرورش دهنده جوانان‌ در مکتب خود باشد.


پس از سال‌ها بی‌خبری از آن شاهین پر هوادار و مردمی، این باشگاه از سال ۹۷ تاکنون به همت عده‌ای از علاقه‌مندان به فوتبال، دوباره جان گرفته و بال‌های خود را برای اوج‌گیری در فوتبال گشوده است؛ شاهین مجددا در رده سنی بزرگسالان تیم‌داری می‌کند، البته این‌ بار نه در سطح اول فوتبال کشور، بلکه در سطح اول لیگ برتر فوتبال خوستان.


تیم شاهین اهواز در جام باشگاه‌های آسیا در اندونزی

باید از نام شاهین اهواز مراقبت کرد

به گزارش ایسنا، سیاوش بختیاری‌زاده، آخرین شاهینی که در سال ۱۳۸۰ از فوتبال خداحافظی کرد با ابراز خوشحالی از فعالیت شاهین در سوپر لیگ خوزستان، گفت: خوشبختانه شاهین پس از سال‌ها دوری از میادین فوتبال مجددا به مستطیل سبز برگشته است، هر چند شان و منزلت شاهین این نیست ولی حضورش در سوپر لیگ استان نویدبخش روزهای خوب است.


ببینید استقلال اهواز چه جایگاهی دارد، این تیم پرطرفدار وقتی از لیگ برتر سقوط کرد، رفته رفته نابود شد و اکنون نیز دیگر اثری از آن نیست و تمام پیشکسوتان استقلال به شدت از وضعیت پیش آمده برای این تیم دلخور و ناراحت هستند.


شاهینی‌ها هم از وضعیتی که برای تیم‌شان ایجاد شده بسیار دلخور هستند و دوست دارند شاهین را با شرایط خوب و در اوج ببینند و اینکه در مسابقات باشگاه‌های خوزستان حضور دارد برای‌شان راضی‌کننده نیست.


اما حالا که شاهین دوباره جان گرفته است باید دست‌اندرکاران ورزش خوزستان پای کار بیایند زیرا در وضعیت اقتصادی فعلی و هزینه‌هایی که فوتبال در بردارد، مگر مجموعه فعلی شاهین تا کجا می‌تواند پیش برود و چقدر می‌تواند از جیب خرج کند؟


وی افزود: واقعا ما قدیمی‌های شاهین از اینکه شاهین اهواز را در درجات پایین فوتبال می‌بینیم، ناراحت هستیم زیرا این شاهین نباید زنگ تفریح شود و اگر قرار است به فعالیت خود در فوتبال ادامه دهد باید در لیگ برتر کشور و جزو ستون‌های اصلی فوتبال ایران باشد.


باید نام شاهین بلندآوازه شود. از مجلسی‌های خوزستان هم انتظار می‌رود همان طور که موقع رای جمع کردن به دنبال بچه‌های مناطق محروم می‌روند، اکنون نیز با کمک به شاهین به فکر خوشحال کردن دل همین بچه‌های علاقه‌مند به فوتبال باشند.


 شاهین نام کوچکی نیست و خیلی از خوزستانی‌ها و مردم ایران، شاهین را در بلندای اوج افتخار ایران می‌شناسند و باید مسئولان این باشگاه مراقب باشند که به بلندای نام شاهین آسیب وارد نکنند. شاهین باید در بالاترین سطح فعالیت کند و اگر هم نمی‌توانند لطفا با نام شاهین بازی نکنند.

بازیکن سابق تیم فوتبال شاهین اهواز بیان کرد: شاهین اهواز در حالی در سال ۶۸ قهرمان جام حذفی شد که نه بودجه و نه استادیوم اختصاصی داشت، بلکه با شهریه‌ای که بازیکنان تیم پرداخت می‌کردند، قهرمان جام حذفی ایران شد.


می‌خواهم بگویم مردمی بودن آن باعث شد که شاهین ماندگار شود و هنوز نسل قدیمی فوتبال خوزستان از شاهین و از قهرمانی این تیم یاد می‌کنند. آن زمان شاهین، بازیکن میلیاردی و خارجی نداشت و تنها با اتکا بر داشته‌های فوتبال اهواز و همدلی به موفقیت رسید.


تیم شاهین اهواز پس از قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران​​​​

شاهین نیازمند کمک و همراهی مسئولان خوزستان

عبدالحسین سالمی از قدیمی‌های شاهین نیز گفت: شاهین یک تیم مردمی بود و از آن جا که همیشه تیم‌های مردمی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کردند، شاهین اهواز هم از این قاعده مستثنی نبود و همین نیز باعث شد، سال‌ها پیش شاهین پس از کسب افتخارات فراوان در فوتبال ایران و آسیا، از روزهای اوج خود فاصله بگیرد و تنزل پیدا کند.


البته پس از دوری بسیار شاهین از فوتبال، اخیرا یک اسپانسر پیدا شده و فعالیت شاهین در رده‌های سنی بزرگسالان، امید و جوانان آغاز شده است. این گام، مایه امیدواری است و اگر شاهین به خود بجنبد و بتواند در سوپر لیگ قهرمان شود، در ادامه نیز می‌تواند به شرایط بهتری برسد.


موسس باشگاه شاهین اهواز افزود: شاهین در سال ۱۳۲۶ توسط آقای فاخری و سایر دوستان در اهواز راه‌اندازی شد و من آن زمان همراه با تیم شاهین بودم و به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کردیم. همه مردم شاهین را دوست داشتند و دارند و اگرچه به دلایلی این تیم راه نزول را پس از قهرمانی در جام حذفی و مسابقات منطقه ۴ آسیا در پیش گرفت، اما در تمام این سال‌ها نام شاهین همچنان روی زبان‌ها بوده است زیرا یک تیم مردمی است.


 یادم هست زمانی که شاهین در لیگ یک کشور با داماش بازی داشت، همزمان نیز فولاد در لیگ برتر با تیم دیگری بازی داشت و در حالی که برای هواداران این تیم اتوبوس گرفته شده بود تا به تشویق تیم خود بپردازند اما نرفتند و تماشاگران و حتی لیدرهای فولاد برای حمایت از شاهین به استادیوم تختی اهواز آمدند.


شاهین تیم محبوبی است اما مشکلات مالی باعث نابودی تیم‌هایی مثل شاهین و جنوب اهواز شد و خدا را شکر اکنون عده‌ای در حال حمایت و اسپانسری از شاهین هستند که این خوشاید و خوشحال‌کننده است ولی از مسئولان ورزش خوزستان نیز انتظار داریم که برای قوی شدن شاهین اهواز کاری انجام دهند و شاهین را کمک و همراهی کنند.


اعضای فعلی باشگاه شاهین اهواز

احیای مجدد با ورود بزرگان شاهین

حسین شیخ‌زاده رییس هیات مدیره باشگاه شاهین اهواز و حامی مالی این تیم نیز درباره برنامه‌های این باشگاه برای مجددا پرآوازه شدن نام شاهین در فوتبال ایران، گفت: برای تیم شاهین و صعود آن به مراحل بالاتر در فوتبال کشور یک چشم‌انداز پنج ساله مدنظر است اما ناملایمتی‌ها زیاد است و برخی‌ها بدخواه تیم بوده و سنگ‌اندازی می‌کنند ولی ما مصمم هستیم و کار را پیش می‌بریم.


در تلاشیم که شاهین در اولین گام به لیگ سه کشور راه پیدا کند که شاید در اولین حضور فعلی‌مان در سوپر لیگ استان محقق نشود اما دست از تلاش بر نمی‌داریم تا شاهین قوی شود.


وی بیان کرد: تاکنون در بحث مالی و امکاناتی برای تیم شاهین کم نگذاشته‌ایم اما از آن جا که فوتبال هزینه زیادی در بر دارد و تلاش ما برای احیای دوباره شاهینی است که خوزستانی‌ها خاطرات بسیاری از آن دارند، از مسئولان ورزش خوزستان و نمایندگان اهواز می‌خواهم به ما کمک کنند و شاهین را تنها نگذارند.


شاهین می‌تواند دوباره در فوتبال ایران بدرخشد اما همه باید پای کار بیایند تا این تیم به دوران خوبِ گذشته‌اش برگردد. ضمن اینکه در این مسیر نیازمند کمک پیشکسوتان و بزرگان شاهین هستیم زیرا بدون همراهی و همدلی آنها نمی‌توانیم گام برداریم.

قهرمانی در جام دوستی اهواز منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه در سال ۵۱، حضور به عنوان اولین باشگاه خوزستانی در جام باشگاه‌های آسیا در سال ۶۸، چندین عنوان قهرمانی در دهه ۵۰ در مسابقات فوتبال اهواز، سومی در جام باشگاه‌های آسیا در اندونزی و نایب‌قهرمانی جام اتحادیه کشور در سال ۷۲، از جمله افتخارات باشگاه شاهین به شمار می‌روند.


حالا شاهین اهواز آن تیمی که در دوران اوج خود، ورزشگاه تختی را مملو از جمعیت می‌کرد، مجددا فعالیت رسمی خود را در فوتبال آغاز کرده است و اگرچه پیشکسوتان شاهین، حضور در سوپر لیگ استان را در شان شاهین بلند آوازه نمی‌دانند اما اگر همین شاهین که دوباره جان گرفته، با حمایت و پای کار بودن مسئولان خوزستانی پر و بال بگیرد، می‌تواند همان شاهین قوی و مقتدر گذشته شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار