اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛
دکتر علیرضا رئیسی گفت: در برخی استان‌ها خیز بیماری شروع شده و جای هشدار جدی است. در استان خوزستان اکنون بالاترین میزان شیوع بیماری را داریم و نیاز به مراقبت بیشتر از این استان است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به خیز دوباره کووید۱۹ در برخی استان ها هشدار داد و با بیان اینکه اکنون خوزستان بالاترین میزان شیوع بیماری را دارد، گفت: در مجموع اکنون ۹ شهر در وضعیت قرمز، ۳۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر زرد و ۱۷۲ شهر در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه پنجاه و هفتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که با رییس جمهور و سایر اعضا برگزار شد، گفت:  کشور ما از جمله معدود کشورهایی در دنیا است که مسئولین بلندپایه آن و شخص رئیس جمهور حداقل هفته‌ای دو روز به صورت حضوری موارد را پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت بیماری کووید ۱۹ در دنیا گفت: در دنیا با توجه به ویروس‌های جهش یافته آفریقایی، انگلیسی و حتی ژاپنی موارد ابتلا و مرگ و میر و تغییر الگوی رفتاری ویروس و میزان کشندگی و سرایت ویروس افزایش یافته است‌. در انگلیس بیش از ۴ میلیون نفر درگیر بیماری شدند و بیش ۱۳۵ هزار نفر نیز در این کشور فوت کردند. در آمریکا هم به همین صورت است و مرگ و میر آمریکا از مرز ۵۰۰۰ نفر هم عبور کرده است. در سایر کشورها هم وضعیت خوبی از نظر شیوع بیماری شاهد نیستیم‌.

روند فوتیهای کرونا در ایران نزولی است، اما...

وی افزود: در سطح کشور، ما همچنان روند نزولی فوت و مرگ و میر داریم و مرگ ‌ها هنوز دو رقمی و نزدیک ۵۰ تا ۶۰ مورد است؛ اما علی رغم آمار پایین فوتی‌ها  می‌دانیم که دو هفته پس از شیوع بیماری میزان بستری ها افزایش می‌یابد و ۴ هفته بعد میزان فوتی افزایش می‌یابد و برعکس. اقداماتی که از  آذرماه در کشور انجام شد و میزان ورودی بیمارستان‌ها را کاهش داد، اثرات خود را اکنون نشان می‌دهد و کاهش میزان فوتی‌ها مربوط به رعایت پروتکل‌ها در چند هفته گذشته است.

خیز دوباره بیماری در برخی استانها / بالاترین میزان شیوع بیماری در خوزستان

رییسی گفت: در برخی استان‌ها خیز بیماری شروع شده و جای هشدار جدی است. در استان خوزستان اکنون بالاترین میزان شیوع بیماری را داریم و نیاز به مراقبت بیشتر از این استان است.

۹ شهر قرمز در خوزستان
وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در استان خوزستان ۹ شهر قرمز داریم و حتما نیاز است به شدت مراقبت کنند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، کارون، هویزه، شادگان و شوشتر روند افزایشی بیماری دارند و شهرهای قرمز هستند و نیاز به برقراری پروتکل‌های دقیق و سختگیرانه دارند.

وضعیت بیماری در چند استان شمالی و جنوبی

رییسی اظهار کرد: در آذربایجان غربی هم روند روبه افزایش داریم و باید پروتکل‌ها به شدت پیگیری و مراقبت شود. در حال حاضر خیز بیماری در هرمزگان هم تا حد زیادی کنترل شد ولی باید ادامه دار شود. در استان مازندران که روند صعودی داشتیم خوشبختانه از هفته گذشته موارد دارد کنترل می‌شود و از ۱۵ شهر نارنجی  حدود ۸ شهر زرد شدند و ۷ شهر نارنجی دیگر دارند. استان گلستان و گیلان همچنان نیاز به مراقبت شدید دارد. استان بوشهر شیب ملایم و رو به بالا دارد که نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

۳۹ شهر در وضعیت نارنجی
کاهش شهرهای آبی

وی گفت: در مجموع ۹ شهر قرمز،  ۳۹ شهر نارنجی، ۲۲۸شهر زرد و ۱۷۲شهر آبی داریم. مشاهده می‌کنید که از تعداد شهر آبی کم شده و به تعداد شهر زرد و نارنجی اضافه شده است.

رییسی درباره تعداد شهرهای نارنجی در استان‌های مختلف، گفت: در آذربایجان غربی ۵ شهر، آذربایجان شرقی ۴ شهر، اصفهان دو شهر، خوزستان ۵ شهر، خراسان جنوبی یک شهر، کرمان یک شهر،  کهگیلویه و بویراحمد و گلستان هر کدام ۳ شهر، گیلان ۷ شهر و مازندران ۸ شهر نارنجی دارند.

یک فوتی ناشی از کرونای انگلیسی در قزوین
مشخص شدن نتیجه تست اطرافیان بیمار تا فردا

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بیماری در استان قزوین روند رو به بالا دارد و یک مورد ویروس انگلیسی منجربه فوت داشتیم که زنگ خطر است. اطرافیان بیمار تست شدند و نتایج آزمایش تا فردا آماده می‌شود که ببینیم آیا آنها هم به نوع انگلیسی مبتلا شدند یا خیر.

لزوم مراقبت از مرزها و قرنطینه مسافران خارجی

وی تاکید کرد: باید از مرزها مراقبت کنیم و اگر مسافری از خارج می‌آید باید قرنطینه را رعایت کند و حتی اگر علائم ندارد باید ۱۴ روز خانه بماند و علائمش رصد شود.

واکسیناسیون کرونا با عدالت در جریان است

وی درخصوص واکسیناسیون کرونا در کشورنیز گفت: واکسیناسیون برای گروه هدف آغاز شد و با عدالت کامل واکسیناسیون در حال انجام است. خوشبختانه شب گذشته ۱۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شد و هفته‌های بعد هم محموله‌های جدید وارد کشور خواهد شد و روند واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه پیدا خواهد کرد. تا این لحظه هم کسانی که واکسن زدند عوارض جدی نداشتند و تنها عوارض معمولی مانند درد محل تزریق و تب داشتند که مانند سایر واکسن‌ها طبیعی است.

وی در پایان صحبتهایش گفت: امیدوارم با رعایت پروتکل‌ها مانع از ایجاد خیز چهارم بیماری شویم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار