اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۶۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
شوشان - دکتر حسن دادخواه:

پیشگفتار
بررسی عملکرد و ارزیابی میزان موفقیت یک مدیر، امروزه در سیستم های پیشرفته سازمانی، تابع روش و شیوه های علمی و بی طرفانه است که از سوی کارشناسان ماهر انجام می شود.

ناگفته پیداست که شیوه و فرآیندهای این ارزیابی، در قالب یک کلیت و مجموعه ای شکل می گیرد که روی هم ، موجودیت یک سیستم نظام مند در یک نظام مدیریتی عالی را فراهم آورده است.

به نظر می آید که در کشور ما و در نظام مدیریتی و سازمان های اداری ما، دست کم از نظر عملی، این سیستم ارزیابی وجود ندارد گر چه فرم ها و پرسشنامه ها و دیوانسالاری پیچ در پیچی در ابن باره چه بسا موجود باشد.

به زبان ساده می توان گفت برای ارزیابی عملکرد یک مدیر ، محاسبه امکاناتی که در اختیار مدیران قرار دارد، بسیار مهم است. این امکانات شامل نیروی انسانی کارآمد، سیاست های بالا دستی مناسب، زمان و فرصت کافی، برنامه ریزی و امکان کنترل عوامل پیش بینی نشده و همکاری سیستماتیک میان کلیه اجزا سازمان است.

از سوی دیگر، رعایت اخلاق حرفه ای و اداری از سوی بالادستان و زیر دستان و رقیبان و منتقدان  در سلامت یا مسموم سازی فضا و محیط روانی در سازمان،  میزان اختیارات قانونی و میزان دخالت های نیروهای غیر مسئول و غیر پاسخگو نیز در موفقیت و شکست مدیران بسیار موثر است.

قسم نامه نویسنده یادداشت

۱_من استاندار جدید را فقط در حد اسم و پس از انتصاب ایشان می شناسم.

۲_ با استاندار پیشین در حدود ۲۰ سال در حد شناخت چهره سپس احوالپرسی و وجود اشتراکات در باورهای سیاسی و بواسطه چند دوست مشترک دورادور آشنا هستم.

۳_عضویت من در یکی از حزب و تصدی دبیر دوره ای خانه احزاب و عضویت در هیئت اجرای خانه احزاب خوزستان و برقراری دو سه جلسه کاری با ایشان، نقشی در مفاد این یادداشت ندارد. به هیچ عنوان مدیون امور شخصی و خصوصی خویش که به دست ایشان برآورده شده باشد، نیستم.

۴_از اسفند ماه ۹۹ کلیه اخبار خوب و مثبت از خوزستان را در کارنامه استاندار جدید می نویسم و تا چهار سال آینده کلیه اخبار منفی و ناگوار از خوزستان را همچنان به حساب استاندار پیشین خواهم گذاشت.

۵_ می کوشم به عنوان یک دانشگاهی، بی طرفانه داوری کنم و کاستی را در کنار برجستگی استاندار پیشین بیان و ارزیابی نمایم.

ترسیم کلی از وضعیت گذشته و حال استان خوزستان

۱_ وقوع جنگ و ثقل آن در خوزستان نقطه عطفی است در نامطلوب شدن آینده استان .

۲_ جابجایی جمعیتی در شهرهای خوزستان، پس از جنگ، چهره و وضعیت داخلی این استان را دگرگون نموده است.

۳_مهاجرت نسلی از مدیران پس از پایان جنگ از استان به مرکز کشور، استان را با خلا مدیران کارآمد روبرو کرده است.

۴_عدم سرمایه گذاری کلان دولتی در امور شهری و تمرکز در بهره برداری از طرح های ملی، چهره و نمای شهرهای استان را به روستاهایی بزرگ و مخروبه تبدیل نموده است.

۵_ نبودن بخش خصوصی قوی و وابستگی اهالی خوزستان به دولت به عنوان حقوق بگیر، جامعه شهری و روستایی را با فقر گسترده روبرو کرده است.

۶_وجود مدیران پروازی، ناپایداری مدیران ، قوم گرایی در انتصابات، نداشتن مهارت و تخصص و کاستی هایی از این قبیل، سیستم مدیریت شهری و استانداری را ناکارآمد گردانده است.

۷_ عدم توجه به کانون های هنری و ادبی و علمی و رسانه ای و دانشگاهی و سیاسی، موجب به حاشیه رفتن نخبگان و میدان داری متملقان و رنگارنگان را فراهم آورده است.

در مجموع باید پذیرفت که استان خوزستان، استان خاص است و شبیه هیچیک از دیگر استان ها نیست.

کاستی های نظام مدیریتی در کشور

عدم وجود خط طولی در نظام مدیریتی کشور از مرکز تا دورافتاده ترین مناطق، موجب جدایی و انفکاک میان حلقه های مدیریتی گردیده و لذا کارهای هر یک توسط دیگر، خنثی و بی اثر می شود و دوباره کاری موجب هدر رفتن سرمایه های ملی  می گردد. به زبان دیگر، نظام مدیریتی در کشور فاقد مدیریت دانش است.

این فقر اطلاعاتی، امر برنامه ریزی، اولویت بندی و هدف گذاری بلندمدت را با دشواری همراه می کند و مدیران را به انجام خدمات چشم پرکن و زودبازده وادار می کند تا در دوره مدیریتی خویش، بتوانند نتیجه کارهای خویش را به دیگران نشان دهند.

فقدان بانک اطلاعاتی از نیروهای انسانی کاردان و کارشناس و متعهد به سازمان و وجود تبعیض در استفاده از فرصت های شغلی و کمبود شغل، مدیران ارشد را به عدم رعایت شایسته سالاری وامی دارد.

از سوی دیگر، بی علاقگی به وطن و مصالح ملی و ترجیح منافع فردی و حزبی زودگذر بر منافع بلند مدت ملی که برخاسته از شخصیت های بی مقدار و فرصت طلب است، رسیدگی به امور مردم و حسن انجام کار را با مخاطرات فراوان روبرو کرده است.

شاخص های مدیریتی دکتر شریعتی

۱_ حضور و نظارت مستقیم بر عملکرد فرمانداران و بخشداران.

گر چه برخی معتقدند که استاندار به عنوان مغز متفکر استان، باید همیشه در مرکز استان و دفتر خود حاضر باشد و بطور غیر مستقیم بر زیر مجموعه نظارت کند، ایشان، بیشتر وقت اداری را در شهرهای مختلف استان و بیرون از ساختمان استانداری سپری می کرد.

۲_فشرده بودن کارهای ایشان و صرف حدود ۱۸ ساعت در شبانه روز به کار اداری.

۳_ تماس مستمر و پیگیرانه با وزیران و مدیران صنایع و سازمان های کشوری.

۴_ انتصاب نسلی از جوانان تحصیل کرده و زنان کنشگر اجتماعی و سیاسی در فرمانداری ها و بخشداری ها و  مدیریت های ستادی استانداری.

۵_بر اساس اظهار برخی از دوستان نزدیک به دکتر شریعتی، ایشان کمتر با دیگران، چه افراد داخل و چه بیرون از سازمان، مشورت و نظزخواهی می کند.

۶_بنا به اظهار افرادی از اقوام موجود در خوزستان، استاندار پیشین توازن را در انتصاب قومیت ها رعایت نکرده است.

۷_ به نظر می رسد که به ازای وقت گذاری و کوشش های شبانه روزی شخص دکتر شریعتی، معاونان و مدیران ستادی استانداری همپای ایشان نبودند و دستگاه های اجرایی استان و ستاد استانداری در بازتاب عملکرد خویش به مردم کوتاهی کردند.

رخدادها و پدیده های مهم در دوران تصدی دکتر شریعتی

۱_ پدیده گرد و غبار با منشا بیرونی و داخلی در استان، رسیدگی به کانون های داخلی و کاهش گرد و غبارهای داخلی.

۲_ بارندگی و پر شدن ظرفیت پشت سدها و بالا آمدن آب رودخانه های استان و نفوذ سیل به روستاها و برخی شهرهای استان.

۳_تاثیر گرد و غبار بر سیستم برق رسانی و خرابی ترانسفورماتورها و قطعی برق در برخی شهرهای استان از جمله اهواز.

۴_آب گرفتگی خیابان های برخی شهرهای استان در پی بارش باران و خلل در امور روزانه مردم در این شهرها.

۵_ رها کردن گازها از صنایع نفتی  و دودهای حاصل از آتش زدن کشتزارهای نیشکر که موجب آلودگی هوا شده می گردد.

۶_اعتصابات کارگران برخی کارخانجات واگذار شده به بخش خصوصی به جهت عقب افتادن حقوق و یا بیکار شدن آنها.

۷_ آمار بالای بیکاری و گستردگی فقر و حاشیه نشینی.

۸_انجام اقدامات تروریستی بزرگ و کوچک در مرکز استان و شهرهای مرزی.

۹_ شک و شبهه و اخبار متداول پیرامون انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون و کاهش دبی آب ورودی به این رودخانه که شاهرگ حیاتی شهرهایی از خوزستان است.

۱۰_ بالارفتن آمار مهاجرت مردم و نخبگان و ثروتمندان از استان و نزول رتبه آموزش و پرورش استان و قبولی در کنکور.

۱۱_نارضایتی از مدیران آب و فاضلاب استان و کلا ناراضی بودن از ادارات کل و عملکرد مدیران آنها.

۱۲_ عدم دسترسی برخی شهرها و روستاهای استان به آب شرب با کیفیت.

ناگفته نماند که برخی از این پدیده ها و مشکلات، ویژه خوزستان نیست یا به امور زیرساختی استان مربوط می گرد که طی سالیان دراز باید جبران می شده است یا نیازمند سرمایه گذاری کلان و دخالت وزارتخانه های تخصصی است.

فراز و فرودهای رسانه ای و قضایی علیه دکتر شریعتی

۱_ انتشار رسانه ای مشارکت ایشان در یکی از پرونده های اختلاس اقتصادی و صنعتی که متاسفانه قوه قضاییه به خوبی و صراحت، نه انتشار آن شایعه را جبران نمود ونه حکمی علیه ایشان صادر کرد.

۲_ انتشار کلیپی که در آن، دکتر شریعتی به اعتراض یکی از سیل زدگان با تندی کلامی پاسخ داد.

۳_تکرار شایعه انتصاب ایشان در سمت های دیگر در طی دو سال اخیر که می تواند نشانگر ناپایداری استاندار در سمت خود باشد. متاسفانه این از عیوب و کاستی های دولت محسوب می گردد.

۴_گرایش سیاسی ایشان به اصلاح طلبان به نظر می رسد که علت و سبب زیر ذره بین رفتن عملکرد وی باشد بخصوص پس از شروع بکار دوره جدید مجلس شورای اسلامی.(سابقه نداشته است که مدیری تنها به علت ضعف عملکرد مورد انتقاد و سرزنش و حملات رسانه ای قرار گیرد)

۵_ نقل قول از مقام معظم رهبری در باره پیگیر و دلسوز بودن استاندار و اعتراف رییس دفتر معظم له به جدیت شبانه روزی استاندار در طول مدت سیل در استان متاسفانه موجب نگردید تا بار سنگین حملات علیه ایشان حتا در منابر وعظ از سوی یکی از خطیبان و واعظان و رسانه ملی، کاهش پیدا کند.

پایان سخن و جمع بندی

۱_دکتر غلامرضا شریعتی، بی نیاز از عایدات و امکانات مادی که نصیب یک استاندار می شود، عهده داری استانداری خوزستان را با علم به وجود کاستی ها و عقب ماندگی های فراوان استان پذیرفت و با وقف شبانه روزی خود حتی سلامت و تندرستی دوره جوانی و در کنار خانواده بودن را در راه اعتلای استان هزینه نمود. سادگی ظاهری و دائم الذکر و روزه داری ایشان، گرچه موجب اعتراض خفیف به ایشان شده بود ولی پاک دستی و تیزهوشی و حافظه قوی و تسلط ایشان بر اطلاعات از بخش های مختلف استان غیر قابل کتمان است. انجام مشورت بیشتر با نخبگان و بازتاب دادن میزان و موارد امکاناتی که ایشان به استان جذب نمود و اعلام صریح حمایت از وی توسط دولت، می توانست میزان  بدبینی و شایعات علیه ایشان را کاهش دهد.

۲_استان خوزستان، استانی بزرگ و پر مساله است از این رو نیازمند استانداری بزرگ و با تجربه ای در حد یک وزیر موفق است. تعیین استاندار بدون رایزنی و استمزاج از نیروهای سیاسی و نخبگان ساکن در خوزستان، نوعی توهین و تحقیر رواداشتن به آنان است.
۳_ در دوران عهده داری دکتر شریعتی طرح های بزرگ با سرمایه گذاری های درشت در خوزستان به انجام رسید و یا در حال انجام است مانند طرح بیدبلند یا طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و دهها طرح ‌کوچک دیگر.

 گرچه عایدات این طرح ها ملی است و زیان های زیست محیطی آن به خوزستان خواهد رسید.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
comment
0
0
comment سلام
متاسفانه مقاله شما افت شاخص های بهداشتی ودمانی واجتماعی وسیاسی را در استان خوزستان در دوران ایشان نادیده گرفته وطبیعتا مطالب ذکر شده در حد خطابه است وو
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار