اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز خبر داد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا گفت: در این ویروس جدید، دوره کمون بیماری کوتاه شده است یعنی در مدت کوتاهی، بروز آن دو برابر شده است.
دکتر سیدمحمد علوی در نشست خبری که شنبه شب در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، با اشاره به شیب ۹۰ درصدی بروز موارد بیماری در خوزستان، اظهار کرد: زمانی که ویروس تغییر پیدا می‌کند، تغییر رفتار می‌دهد و این مساله موجب می‌شود که ویروس دیگر ویروس قبل نباشد.

وی با اشاره به گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا افزود: در این ویروس جدید، دوره کمون بیماری کوتاه شده است یعنی در مدت کوتاهی، بروز آن دو برابر شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در حال حاضر گفته می‌شود قدرت انتشار این ویروس هفت تا ۱۰ برابر بیشتر شده است. در یک برهه زمانی گفته می‌شد که ویروس ووهان چینی به ندرت افراد زیر ۳۰ سال را درگیر می‌کند یا افراد کمتر از ۱۵ سال مبتلا نمی‌شوند اما اکنون ابتلای این افراد با ویروس انگلیسی بیشتر است. بنابراین هر چه گروه‌های مختلف  جامعه بیشتر درگیر شوند، نشان‌دهنده قدرت انتشار وسیع بیماری است.

علوی با اشاره به انتشار شدید بیماری در شادگان، بیان کرد: تغییر رفتار مردم و انجام رفتارهای خطرناک مانند برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در این وضعیت تاثیرگذار هستند.

وی افزود: انتشار بیماری در استان خوزستان هم از عراق و هم از برخی کانون‌های درون استانی رخ داده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: ویروس انگلیسی نیز می‌تواند موتاسیون پیدا کند. زمانی که ویروسی در جامعه ماندگار می‌شود شانس و ظرفیت موتاسیون را پیدا می‌کند بنابراین ممکن است موتاسیون در ویروس‌های ما رخ داده باشد و پژوهش‌های بعدی این مساله را نشان خواهند داد بنابراین باید خود را برای تغییر رفتار ویروس آماده کنیم.

وی افزود: اکنون شاهد تغییر رفتار ویروس و تغییر رفتار مردم هستیم که این مساله، قوز بالای قوز شده و موجب انتشار بیماری با سرعت و شدت شده است.

علوی گفت: با وجود این تعداد بالای بیماران، بیمارستان‌ها به شدت تابستان گذشته درگیر نشده‌اند که این روند به دلیل فعال کردن مراکز منتخب پذیرنده مراجعان کرونا بوده است و به جای اینکه بیماران به بیمارستان‌ها بروند به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: روز جمعه حدود یک هزار و ۳۰۰ مورد مراجعه به ۶۱ مرکز منتخب خوزستان داشتیم و اگر این مراکز نبودند، بار مراجعه به بیمارستان‌ها سنگین‌تر می‌شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در این مراکز، پزشکان بیماران را معاینه می‌کنند و در صورت نیاز تست انجام می‌شود؛ از این تعداد مراجعه‌کننده، ۱۲۲ مورد مثبت تست رپید داشتیم بنابراین حجم بالایی از بیماران توسط این تیم‌ها تشخیص داده می‌شوند.

علوی با اشاره به شناسایی خوشه‌های انتشار بیماری، گفت: شناسایی این خوشه‌ها می‌تواند سرمنشاء بیماری را پیدا کند تا موجب انتشار بیشتر بیماری نشوند.

وی افزود: در حال حاضر رهگیری در سه سطح خانواده، تماس شغلی و تردد بین شهری و همچنین تماس در مراجعه به مراکز درمانی انجام می‌شود که این تشدید رهگیری‌ها از اثرات اجرای طرح شهید سلیمانی است. اگر این کار انجام نمی‌شد شاید با مشکلات بیشتری مواجه می‌شدیم و از روزهای اول این پیک بیمارستان‌ها نمی‌توانستند جوابگو باشند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در حال حاضر ۹ تا ۱۰ برابر موارد بیماری، موارد سرپایی هستند بنابراین اگر بال بهداشت تقویت شود از این وضعیت عبور می‌کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از علل اصلی این وضعیت، عادی‌انگاری  و بی‌توجهی به پروتکل‌ها بوده است. خوزستان دارای قومیت‌های مختلف و تنوع فرهنگی است. سه نوع مرز زمینی، هوایی و دریایی نیز دارد که در برخی موارد می‌تواند نقطه آسیب‌پذیر باشند.

علوی با اشاره به ترددهای مرزی خوزستان با عراق افزود: زیرساخت‌های عراق درست نیست و موارد بیماری را تشخیص نمی‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص انجام تست در فرودگاه، گفت: روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ مسافر از فرودگاه اهواز خارج می‌شود که برای انجام تست با مدت زمان ۲۵ دقیقه در سه شیفت و در هر شیفت کاری باید از ۸۰۰ نفر تست انجام شود. مقرر بود دانشگاه‌ها نیرو در اختیار ما قرار دهند که هنوز نیرویی به ما معرفی نشده است. در این شرایط چه افرادی باید این کار را انجام بدهند؟

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار