اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴

علیرضا مهلی مدیرگروه جهادی جهادگران نور

مدیریت جهادی، یک سبک مدیریتی برگرفته از مدیریت اسلامی است که همه اصول، مبانی  و مؤلفه های آن با مبانی، اصول و مدیریت اسلامی منطبق است و وجه ممیزۀ آن با مدیریت اسلامی، برجسته بودن روحیه مبارزه گری، ایثار و ازخودگذشتگی و در نهایت ذوب اراده انسان  در اراده الهی است.

 انقلاب اسلامی و مدیریت جهادی

 براساس گفتمان رهبر معظم انقلاب فرآيند تحقّق هدف هاى اسلامى درپنج گام مهندسی شده است. این مراحل یا یا اهداف عبارتند از: 1. انقلاب اسلامی2. نظام اسلامی3. دولت اسلامی 4. کشوراسلامی5.  دنیای اسلامی یا تمدن نوین اسلامی.

عناصر اساسی فرهنگ جهادی

فرهنگ جهادی بر سه عنصر کلی و اساسی استوار است که بدون این عناصر شاکله وجودی آن از میان می رود. این عناصر عبارتند از:

اول) عشق به ارزشهای مقدس اسلام ناب محمدی اسلامی که به زعم امام راحل "غرب و در راس آن آمریکای جهانخوار و شرق در راس آن شوروی جنایتکار را به خاک مذلت خواهد نشاند. (که خوشبختانه شوروی سابق چنین شد و آمریکا نیز چنین خواهد شد) اسلامی که پرچمداران آن پابرهنگان و مظلومین و فقرای جهانند و دشمنان آن ملحدان و کافران و سرمایه داران و پول پرستانند. اسلامی که طرفداران واقعی آن همیشه قدرتمندان بازیگر و مقدس نمایان بی هنرند.

در فرهنگ جهادی اسلام راستین اسلام ناب محمدی است و به لحاظ همین ویژگی است که حضرت امام خطاب به حاملان این فرهنگ می فرماید: "فرزندان عزیز جهادی ام ! به تنها چیزی که باید فکر کنید به استواری پایه های اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم است.

دوم) عشق به امام و ولایت در تار و پود فرهنگ جهادی اطاعت از امام و ولایت موج می زند و چنان شور و نشاطی در وجود جهاد گران ایجاد می کند که چون رایحه دل انگیز جنه الماوی شیفتگانش را مجذوب خود می نماید بطوریکه با هر فرمان او سر از پا نشناخته و چون پیروان موسای کلیم به هر بحر و بر پرخطری پا می نهند. از سازندگی روستاها و سنگر سازی دفاع مقدس و بازسازی مناطق جنگ زده گرفته تا خطه های سیل زده زلزله زده و محروم واقصی نقاط دور افتاده عرصه گامهای مستحکم و سازنده آنان است.

براستی که تعبیر دل نشین "از تو به یک اشاره از ما بسر دویدن” مصداق بارز چنین فرهنگی است. چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز بر این نکته تصریح فرموده اند که جهادگران عاشق امامند و رگ جانشان به امام وصل است.

به همین علت بود که حضرت امام از همان ابتدا نماینده ای از سوی خود در میان جهادگران تعیین کردند که نقش اساسی در برقراری ارتباط متقابل و استحکام و استقرار فرهنگ جهادی ایفا نموده است.

سوم) عشق به خدمتگزاری خالصانه بدون شک شیفتگی به اسلام ناب و ولایت بستر ساز عشق دیگری است که همان "خدمتگزاری به مردم” می باشد. چرا که در فرهنگ جهاد کار نه فقط یک وظیفه صرف اداری بلکه امری مقدس و عبادی شمرده می شود. در حقیقت فلسفه اجرایی همه سیاستها طرحها برنامه ها و پروژه های سازمانی در فرهنگ جهاد خدمت خالصانه و صادقانه به مردم خصوصا محرومان و مستمندان است. به همین سبب در فرهنگ جهاد خدمت خالصانه به بندگان خدا و رفع مشکلات و مصائب آنان و تامین نیازهای اساسی شان عبادت محسوب می گردد.

سبک مدیریت جهادی با ویژگی‌هایی نظیر:

1.مبتنی بر تفکر اسلام ناب و تلاش برای گسترش ارزشهای دینی

2. محصول و مولود انقلاب اسلامی

3.تکلیف گرایی معطوف به نتیجه

4.عقلانیت و درایت محور توأم با اخلاق و معنویت

5. دانش پایه همراه با تعهد و برخورداری از نیروی انسانی متعهد، متخصص و با انگیزه

6. آرمان گرای واقع بینانه

7-2. ایثار و اخلاص و تقید به اخلاق اسلامی در فعالیتهای سازمانی

8. باور عمیق به توانایی فردی، گروهی و ملی و اعتماد به جونان و برقراری ارتباط سالم و سازنده میان مردمی و مسئولین جهادی

9 .کار و تلاش بی فقه با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت و قرار دادن رضای حق در انجام کارها، تلقی عبادت از کار،

10 . استفاده از همه ظرفیتها  و راه های میان بر برای رسیدن به هدف

11. روحیه مبارزه با فقر و عشق به محرومان


بدنه اصلی اکثر گروه های جهادی کشور را جوانان تشکیل میدهندواین روحیه انسان دوستی مهربانی و فداکاری را جوانان ما  مدیون رزمندگان وشهدای هشت سال دفاع مقدس؛شهدای مدافع حرم وبزرگانی همچون شهید سلیمانی هاهستند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علي اصغر كريمي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
comment
0
0
comment كار جهادي نياز به پشتوانه قانوني هم دارد. قانون برنامه و بودجه 50 سال است كه كشور را به سقوط در دره سياه سرمايه داري كشانده است. اين قانون و مجريان آن يعني سازمان بي برنامه با جهاد سازندگي مخالف بوده و نهايت دشمني را به جايي رساندند كه لايحه نابودي اين نهاد مقدس را به مجلس بردند.
قانون برنامه و بودجه - نظام فني اجرايي - قانون مناقصات - قانون خدمات كشوري .... اجازه تنفس به جهاد و كار جهادي نمي دهند.
اول از همه بايد قانون هاي ترجمه - وارداتي عوض شوند. تا اينكه شئونات كشور به دست مردم اداره شود. همه عرصه ها به از جمله اقتصاد به شيوه مردمي = جهادي = دانش بنيان اداره شود ان شاءالله
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار