اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
 شوشان - دکتر فاضل خمیسی :
در ادامه بررسی دفترچه ی آماری وزارت آموزش و پرورش مربوط به سال ۹۸ مشخص گردید که سقوط رتبه و وضعیت آموزش و پرورش از همان دوره ابتدایی آغاز و در دوره متوسطه ی اول و دوم در انتهای جدول کشوری قرار میگیرد. بالا بودن ترک تحصیل ، تکرار پایه ( مردودی) ، گران بودن آموزش در استان  و نرخ بالای  فرهنگیان متقاضی انتقال به سایر استانها و 
مقایسه ی اجمالی آموزش و پرورش خوزستان با دو استان فارس و اصفهان که تقریبا از نظر آمار دانش آموزی نزدیک بهم و هم درجه هستند ، متاسفانه معلوم شد با این روند، آینده‌ی روشنی برای نظام تعلیم و تربیت استان متصور نیست.
   استدعا دارم به آمار کتابهای امانتی در سال ۹۸ به اعضاء کانون پرورش کودکان و نوجوانان که یکی از سازمانهای زیر مجموعه آموزش و پرورش بوده و یکی از وظایف آن فرهنگ سازی در بُعد کتابخوانی است  در سه استان:  خوزستان - اصفهان و فارس دقت شود تا عملکرد ها ی فرهنگی و تعلیمی بصورت مقایسه ای در این ۳ استان بهتر روشن گردد،  با این توضیح که آمار دانش آموزی خوزستان از دو استان مورد اشاره بیشتر و بالاتر است :
     خوزستان:۹۵۶۴۸  کتاب 

     اصفهان :۳۶۹۷۵۵  کتاب

         فارس:  ۱۸۲۰۹۷ کتاب

 در این بررسی ساده آمار  ۳ برابری اصفهان و ۲ برابری استان فارس در امانت دهی کتب  و ترویج کتابخوانی در کانونهای پرورش کودکان و نوجوانان مشخص میکند که کانونهای مذکور در جذب و اشاعه ی کتابخوانی در چه وضعی قرار دارند!
  پایین بودن خوزستان در این حوزه آنهم با این شکاف فاجعه انگیز غیر قابل توجیه و حتی توضیح است!
   در بُعد آموزش رفتارهای مدنی و قانومداری و تاب آوری اجتماعی که از اهداف کیفی آموزش و پرورش بشمار میآید هر چند که آمار دقیقی در دست نیست اما در این خصوص نیز میتوان گفت که استان نسبت به سایر استانها وضعیت مناسبی ندارد . 
نظام تعلیمی بعنوان تخصصی ترین حوزه در بهبود رفتارهای «نسلی » یا همان دانش آموزان لازم است بعنوان یک «فرا نهاد» و در بخش حاکمیتی تعریف شده که در آن سیاست و قدرت نه بعنوان دخالت بلکه بصورت تقویت کننده مثبت مورد توجه قرار گیرد .
  تعریف  دامنه ی تعلیم و تربیت به محل چانه زنی سیاسی و تبدیل آن به غنیمت بعد از پیروزی انتخاباتی  نه تنها مشکلات آموزش و پرورش را دوچندان بلکه خیانتی نابخشودنی است که نسل های بعد را مورد تخریب قرار میدهد .
   دوستان!!
 حسب اقرار رسمی بیش از  یک/سوم دانش آموزان خوزستانی به شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی ندارند  این درصد یعنی قریب ۲۸۰۰۰۰ دانش آموز در سال گذشته از تحصیل محروم بودند ، این صفر و عددها انسانند که باید آینده کشور و استان بر دوش آنها ساخته شود ...
  و در پایان یاد جمله ای از یکی از اساتید در دوره تحصیل افتادم که فرمایش کرد:
 « عدم برنامه ریزی برای بهبود وضعیت یعنی داشتن برنامه برای شکست های بزرگتر» .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار