اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
تا به حال از خود پرسیده اید که چرا وزارت نیرو با وجود مشکلات اقتصادی کشور از یک سو و اعتراضات جامعه به سدسازی، باز هم در حال سد زدن است؟ چرا هر وزیری که می آید از سد زدن دفاع می کند؟ پاسخ در ساختار وزارت نیرو نهفته است
شوشان - دکتر مسعود عالمی نیسی / عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) :
تا به حال از خود پرسیده اید که چرا وزارت نیرو با وجود مشکلات اقتصادی کشور از یک سو و اعتراضات جامعه به سدسازی، باز هم در حال سد زدن است؟ چرا هر وزیری که می آید از سد زدن دفاع می کند؟ پاسخ در ساختار وزارت نیرو نهفته است. این سیر استدلال را با بنده دنبال کنید تا به پاسخ برسید:


اول) ساختار وزارت نیرو یک ساختار شرکتی است؛ شرکت هایی چون شرکت سهامی آب منطقه ای، شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت سهامی آب و فاضلاب و ... و سهام این شرکت ها 100 درصد دولتی است. 

دوم) مأموریت شرکت های وزارت نیرو کاملاً از جنس تصدی گری است؛ به عنوان مثال در ماده هفت اساسنامه، موضوع فعالیت شرکت سهامی آب منطقه ای چنین ذکر شده است:«موضوع فعاليت شرکت عبارت است از شناخت، مطالعه، توسعه، حفاظت، بهره‌برداري بهينه از منابع آب، توليد انرژي برق آبي، ايجاد، توسعه، بهره برداري ونگهداري از تاسيسات و سازه هاي آبي (به استثناي تاسيسات و سازه هاي مربوط به آب و فاضلاب) و برق آبي در چارچوب تکاليف مندرج در قوانين و مقررات مربوط و سياست‌هاي وزارت نيرو مي‌باشد.» همان طور که ملاحظه می شود، این فعالیت ها از جنس تصدی گری است. 

سوم) مجموعه ای از پیمانکارها به این شرکت ها متصل هستند. پروژه های سدسازی، توزیع انشعاب آب و ... به این پیمانکارها واگذار می شوند. طبیعی است که منافع این پیمانکارها در جهت انجام تعداد بیشتر پروژه های سدسازی و غیره است. 
اگر فعالیت وزارت نیرو و شرکت های آن تصدی گرایانه باشد، شرکت های پیمانکاری متصل به وزارت می توانند در تصمیمات مربوط به این فعالیت ها اعمال نفوذ کنند؛ لابی پیمانکاری درونِ وزارت نیرو برای تصویب چنین پروژه هایی کاملاً قابل تصور است. به خصوص آن که ممکن است بخشی از این شرکت های پیمانکاری را بازنشستگان وزارت خانه تاسیس کرده باشند. کارمندان یا بازنشستگان وزارت نیرو که سهامدار شرکت های خصوصی هستند، کاملاً می توانند روند تصویب پروژه ها را به سمتی جهت دهند که منافع شرکت آن‌ها تضمین شود. نفوذ شرکت های خصوصی تصمیمات شرکت مدیریت منابع آب را می¬تواند به سمت ساخت تعداد زیاد و مکرر سدها سوق دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار