اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
شوشان - محمد حسین موذنی:

در سال‌های اخیر کشور و اکثریت مردم در اقصی نقاط ایران با سختی‌ها و مشقت‌های بسیاری به خصوص در حوزه اقتصاد روبرو بوده و همچنان هستند. در این اواخر نیز وضع اگر بدتر نشده بهتر هم نشده و تغییری صورت نگرفته است. اما می‌شود در نظر گرفت که اگر به همین روال ادامه دهیم نتیجه همان چیزی است که الان وجود دارد. بنابراین بایستی حرکت و مسیر را تغییر دهیم تا نتایج هم تغییر یابند.

گرچه ما در استان خوزستان جغرافیای تصمیم‌گیری‌هایمان در اندازه همین استان است اما در همین حد، لااقل به یکدیگر و به تسهیل این وضع نامناسب کمک کنیم. استان ما استانی پر از شرکت‌ها و کارخانه‌ها و صنایع گوناگون با قشر پر تعداد کارگر است، که در همین یک سال گذشته بارها تجمعات کارگری و اعتراضی را از شرکت‌های مختلف نظیر هفت تپه دیدیم. این استان پر تعداد از لحاظ کارگر، باید خودش هوای خودش را داشته باشد. هم نهادهای حاکمیتی و دولتی و هم مردم در کنار هم باید همراه و متحد باشند برای حل مسائل اقتصادی خوزستان.

بنا به اوضاع تحریم‌ها و فشارهای سنگین اقتصادی که بر کشور از سوی دشمنان وارد شده و می‌شود، طبق نظریات کارشناسان امر باید به توان داخلی و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی تکیه کرد که در این نوشتار، نگاه به استان خوزستان است و انشاءالله در سال جدید خوزستان پذیرای مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد.

در این موضوع دولت و حاکمیت نقش مهم و اساسی دارد. ارائه تسهیلات خوب با شرایط مناسب به سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان، برداشتن قوانین غیر ضروری برای صدور مجوزهای تولیدی‌ها، ملزم کردن ادارات استان برای خرید تمام ملزومات از خوزستان، پیگیری جدی و فوری مشکلات تولیدکنندگان توسط مسئولان استان، اتحاد و یکصدایی نمایندگان خوزستان در کمک به بخش تولید، قطع دست دلالان و واسطه‌های بی مورد و خصوصی و راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی و تولیدی نیمه کاره و تعطیل شده و... بخشی از اقداماتی است که می‌شود دولت دنبال کند و به شکلی موثر به این بخش مهم از خوزستان کمک کند و اقتصاد و اشتغال را تکانی بدهد.

در سمت دیگر قضیه هم مردم عزیز هستند. اگر هر ساکن شهرستان از شهرستان خودش یا در حوزه استان مایحتاج خود را تهیه کرده و خریداری کند، چرخه اقتصادی و مالی به شکل مثبتی قطعاً به خودش و خانواده‌اش برمی‌گردد. البته این خرید از شهرستان و استان هم باید با اولویت خرید محصولات ایرانی باشد تا اثر اقتصادی خود را بگذارد.

این موارد نیاز به کار فرهنگی دارد. نهادهای فرهنگی باید وارد عرصه شوند و شکل و شمایل جدیدی از اقدامات فرهنگی را این بار در مسائل اقتصادی و حمایت از کالاهای داخلی بروز دهند. اینکه بنا به مصلحت عمومی سعی شود خریدهای ادارات و مردم و شرکت‌ها از استان خودمان صورت بگیرد، نیاز به فرهنگسازی دارد.

خاصیت این اقدامات که منجر به خرید مردم و ارگان‌های دولتی از استان شود، به جیب کارگر و کسبه ضعیف شده در این دوران کرونا و امثال این‌ها می‌رود. این مسائل نیازمند برنامه و طرح اجرایی هستند، که البته در این خصوص نباید منتظر مرکز ماند. بلکه باید با جدیت و تعصب نسبت به خوزستان اقدام کرد که اگر هر استانی خودش را از جهات رشد دهد، نهایتاً ایران در این مسئله اقتصاد قوی شده و رشد می‌کند.

در این میان چیزی که مهم است اینکه مسیر حل موضوعات اقتصادی بن بست نیست و باید با امید کامل در رابطه با آن فکر کرد و با برنامه‌ریزی صحیح در آن پیش رفت. ظرفیت‌های داخلی خصوصاً در استان خوزستان کم نیستند. اراضی فوق‌العاده کشاورزی، رودخانه‌ها، مراتع، کارخانه‌ها و... امکانات دیگر که مجال برشمردن نیست، هرکدام یک پتانسیل کم نظیرند که می‌توانند کشوری را اداره کنند. علاوه بر این‌ها ظرفیت انسانی و کارگری در خوزستان یک نعمت عظیم است. جمع این‌ها به اضافه بازارها و نفت و گاز و صدها ظرفیت دیگر خوزستان را که هیچ ایران را توانایی آبادی دارند، اگر مدیریت صحیحی روی آن‌ها صورت بگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار