اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
شوشان - جواد الهايي سحر:

آدم‌هایی مثل اهالی حويزه گبان بستان رفيع و كل مرزبانان ما در تالاب هورالعظیم بزرگترین تالاب آب شیرین در بین النهرین سفلی که آرمان‌شان، فرهنگ، تلاش و حراست از طبیعت و ايرانباني و مرزباني از اين آب و خاك است. همان‌ها که می‌گویند: مبادا تخريب ، مبادا دايك بندي تالاب مبادا نفت ويرانگر وتخريب ها در دل تالاب و مردمی که دیگر از شکوه هور عظیم خود چیزی برای آن‌ها نمانده است، از این همه نفت چه چیزی عایدشان شده است؟!

آدم‌حسابی‌های_مملکت که واقعاً شایسته لقب اشرف مخلوقات هستند و اگر نبودند از تاب‌آوری زمین کاسته می‌شد اما چه سود که طبیعت ایران جفاهای فراوان، نامدیریتی‌های پرشمار، خیانت‌های انبوه، نابخردی‌های تمام ‌ناشدنی و جراحت‌های بدخیمِ زیادی را تحمل کرده است؛ اما بی‌شک، تلخ‌ترین، ناباورانه‌ترین، جنایت‌آمیزترین، خیانت‌ کارانه‌ترین و احمقانه‌ترین فاجعه‌ی فراموش‌ نشدنی ایران در حوزه محیط‌زیست، سکوت دربرابر خشک‌کردنِ عمدی راهبردی‌ترین تالاب ایران و منطقه؛ هورالعظیم است؛ جنایتی که آیندگان اگر هرچیزی را ببخشند، آن را نخواهند بخشید.

جامعه علمي ما خوب مي دانند كه ؛؛
کم‌آبی و كاهش حقآبه هورالعظيم از طریق تغییرات ‌زیست‌محیطی می‌تواند بر زندگی روستاییان تأثیرات اقتصادی و اجتماعی داشته باشد. کاهش تنوع زیستی، کاهش پوشش گیاهی، کاهش آبزیان و حمله وحوش به مزارع و روستاها از اثرهای کم‌آبی و خشکسالی در این ابرتالاب ايران است . مهاجرت روستاییان به شهرها و، ازبین‌رفتن مشاغل سنتی بخش کشاورزی، گسترش بیکاری، فقر، مشاغل کاذب و قاچاق، بیماری، افزایش هزینه آبیاری و علوفه و بدهی بانکی از آثار اقتصادی و اجتماعی این پدیده است.

حصیربافی یکی از کارهای مردم هور بود و صادرات حصیر به تمام ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس از هورالعظیم انجام می‌شد. بلم‌سازی که نوعی قایق باریک است و با نام "مشحوف" معروف است هم در هور رایج بود ولی چرا سکوت !

اكنون مردمان خوب ما در روستاها و شهرهاي اطراف تالاب در جنگ نابرابر با آبسالاران تنهاي تنها هستند.

نه ياري نه ياوري و نه نماينده اي مثل نماينده تبريز که لباس هايش را در مجلس بدرد و داد العطش سر دهد.

بيشتر نمايندگان استان نيز در اين مرگ سرزميني روزه سكوت گرفته و بانگ چند خبرنگار سبز ما و داد فعالان محيط زيست است كه در يك طرف دعوي و باند مافياي بزرگ سدسازي و انتقال آب به كوير و تخريب زيست ابر زيست بوم ايران يك طرف !


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار