اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
شوشان - محمد مالی:

این روزها خوزستان مرکز توجهات است. بخشی از این توجه؛ دغدغه‌مند و شریف، بخشی فرصت‌طلب و ریاکارانه، بخشی موج‌سوارانه و هیجانی و من می‌دانم نگاه علمی و حکیمانه در این میانه چه اندازه مهجور است. اما می‌خواهم در ده فراز، راه‌حل‌های درمان خوزستان را عرضه دارم.


۱: خوزستان به توجه و نگاه ‌ویژه نیاز دارد و نه استاندار یا نماینده یا مدیر ویژه. این توجه است که محیط زیست را بر تولید نفت، حفظ اکوسیستم را بر انتقال آب، نیروی بومی را بر نیروی کارِ مهاجر و سرمایه‌گذاری امنیت‌آفرین در مناطق مرزی را بر استراتژی زمین سوخته الویت می‌دهد. نگاه ویژه!

‏۲: نمی‌توان با عناصری که خود بخشی از مشکلِ خوزستان در چند دهه گذشته بوده‌اند،امید به تغییر وضع موجود داشت.خوزستان نیاز به پوست‌اندازی مدیریتی، عبور از کاربست‌های سنتی،و خون و نفس تازه دارد. جوان‌های نخبه خوزستانی را از زیر سایه پدرخوانده‌ها بکشید بیرون، قطار خوزستان راه می‌افتد.

۳: مشخصاً در مجموعه نفت، گاز،نیشکر،حفاری،فولاد و پتروشیمی‌ها؛ بایستی بکارگیری نیروی انسانی،منحصر به ساکنین همان منطقه در خوزستان باشد و قانون اختصاصِ حداقل ۱۰درصد از درآمدهای این شرکت‌ها در مجلس تصویب و صرف بهبود وضعیت خوزستان شود.وضعیتی که خود محصول نگاه کارگاهی همین صنایع است.

۴: سد گتوند نقش مهمی در شوری رودخانه کارون، شوره‌زار شدن بهترین زمین‌های زراعی و از بین رفتن اکوسیستم خوزستان دارد. علاج‌بخشی این سد جز با تغییر کاربری آن و از مدار خارج شدن این افتضاح مهندسی ممکن نیست.در صورت ترسالی هم این سد! خوزستان را به نمکزاری غیرقابل سکونت مبدل می‌سازد.

۵: تا زمانی که صنایع آب‌بر در مناطق خشک و کویری کشور برپاهستند، چک‌های طلایی برای انتقال آب کشیده می‌شود. صنایع آب‌بر به مناطق ساحلی منتقل یا آب مورد استفاده آن‌ها از آب‌شیرین‌کن‌های صنعتی و انتقال از دریا تامین شود. هر گونه انتقال آب برای مصارف غیرشرب ممنوع و باطل اعلام شود.

۶: حلقه مفقوده توسعه در خوزستان؛ عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهایتاً دولت است. مشوق‌ها، معافیت‌ها و تسهیلات لازم برای ایجاد تحرک در اقتصاد مولد خوزستان فراهم شود. و هر فردی در طی سال‌های گذشته؛ مانع سرمایه‌گذاری در استان خوزستان شده، محاکمه شود.

۷: نفت چندین‌هزار میلیارد تومان، حق آلایندگی خود را که چند دهه است پرداخت نکرده به شهرها و مناطق نفتی در خوزستان بپردازد. سوختن فلرهای نفتی که عامل آلودگی هوای خوزستان است را متوقف کند. هورالعظیم را به سرعت تخلیه و یا الزامات محیط زیستی هور و استخراج و تولید در آب را پاس دارد.

۸: وزارت نیرو بعد از چند دهه بالاخره در اهواز و سایر شهرهای خوزستان، تصفیه‌خانه آب بسازد تا مردم خوزستان آب‌شرب سالم بنوشند و تصفیه‌خانه فاضلاب بسازد تا رودخانه‌های استان، کانال فاضلاب نباشد. و خطوط جمع‌آوری فاضلاب را احداث کند تا وضعیت بهداشتی استان بالاخره استاندارد شود.

۹: شایسته‌سالاری در خوزستان حاکم شود. احزاب، اقوام و گروه‌های متنفذ، دست از تقسیم مدیریت‌های استان بین خود و سهم‌خواهی بردارند. برای چند سال اداره خوزستان نه گوشت قربانی که بر عهده متخصصین و دانشمندان و اهل فن باشد. غربت نخبگان دانشگاهی را پایان دهید. عینک سیاسی را بردارید.

۱۰: در ده‌سال گذشته بزرگ‌ترین کوچ انسانی تاریخ خوزستان رخ داده است. مهار ریزگردها، حل مشکلات زیرساختی و فراهم آوردن حداقل‌های استاندارد زندگی، وظیفه دولت نفتی است. 

خوزستان را بسازید از نو

خوزستان را دریابید

استانی که هوا ندارد 

آب ندارد 

نان ندارد 

اما یک دنیا همت و عشق دارد

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار