اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
شوشان - ملک محمد مکوندی:

 مشکل اصلی کشور ساختاری است.اکثر کنشگران اجتماعی و سیاسی ،اصلاح طلبان به قول حجاریان بخش صندلی طلبان انها و اکثر اصول گرایان بخصوص تندروها به این موضوع و اثرات ویران کننده ان در اینده واقف بودند،اما منافع  اقتصادی و سیاسی و به قول یکی از کنشگران سیاسی طعم شیرین *قدرت خانم و یا ترس از طرد شدن از چرخه قدرت و تبعات بعد از ان،  از کنار این مشکل اصلی عامدانه عبور کرده اند و دم فرو بستند، بدون داشتن افقی روشن، بعبارتی بدون افق، در تاریکی و روز مرگی پیش رفتند تا به وضعیت کنونی رسیدند که مشکل پشت مشکل و بحران پشت بحران خود را نشان می دهد.

اگر امروز اب به یکی از بحرانی ترین و حیاتی ترین مشکل کشور تبدیل شده است، اگر کمبود برق وجود دارد، اگر بیکاری و تورم وجود دارد،اگر مدل توسعه اقتصادی و اجتماعی از ابتدا در درکشور وجود نداشته است (حکومت جمهوری اسلامی از ابتدا فاقد مدل توسعه متوازن و همه جانبه بود و بین مدل سوسیالیسم و اقتصاد دولتی و مدل لیبرالیسم و اقتصاد ازاد و گاها نظرات من در اوردی بدون پشتوانه علمی و تخصصی به پیش می رفت).

اگر جانمایی صنایع بر اساس طرح امایش سرزمین و مدل توسعه اقتصادی صورت نگرفته  است،اگر اصولاطرح امایش سرزمین و برنامه های بلند مدت ۳۰ الی ۴۰ ساله در قالب دوره ها ی ۵ ساله وجود ندارد،اگر ۲۵ کارخانه فولادی و ده ها پتروشیمی و پالایشگاه و سایر صنایع اب بر در مناطق کم اب و کویری احداث شدند،اگر اکثر این کارخانجات ورشکسته هستند و تنها با سوبسید دولتی می توانند خود را اداره کنند،اگر در مناطق زیر ۶۰۰ میلی متربارندگی سالیانه مثل خوزستان و اصفهان و مناطق دیگر  که فاقد مزیت و قابلیت لازم برای کشت برخی از محصولات *اب بر مثل برنج و یا صیفی جات و..... هستند اما کشت می شوند، اگر بخش نگری،، منطقه نگری، استان نگری، شهرستان نگری و قوم‌گرایی پررنگ شده است.

اگر سیاست خارجی براساس منافع ملی نیست،اگربر خلاف تمام قواعد علمی به جای اینکه سیاست و ایدولوژی در خدمت اقتصاد باشند و بستر را برای پیشرفت اقتصادی فراهم نمایند، اما این اقتصاد است که توسط سیاست و ایدئولوژی به گروگان گرفته شده است، اگر سرمایه  گذاری نزدیک به صفراست، اگر اختلاس و فساد در کشور وجود دارد، و صدها اگر دیگر،  تماما ناشی از ساختار ناکارامد فعلی است.

تمام تصمیمات غلط در رابطه با مسائل اقتصادی در زمینه های صنعتی  و کشاورزی و ابیاری و سد سازی و کشاورزی و مسائل اجتماعی و فرهنگی مثل همین طرح فعلی مجلس و سایر طرح هایی که با شرایط فعلی جامعه سازگاری ندارند اما تصویب شدند، ناشی از عملکرد دولت ها، مجالس شورای اسلامی، مجالس خبرگان و دولت ها و نهادهای موازی هستند، که بدلیل  سیکل معیوب در ساختار نظام، هیچ کدام از اینها نمایندگان واقعی مردم نبودند.

نه روسای جمهور و دولت انها ونه نمایندگان دو مجلس شوراو خبرگان ونه نهادی های موازی با انها ناشی از خواست و اراده واقعی مردم نبود.

 مردم تنها و انهم گاها بلاجبار در زمین شورای نگهبان که خود یکی از مشکلات ساختاری نظام است، در یک رقابت صوری که توسط حاکمیت ایحاد شده بود و از طرفی به امید بهبود اوضاع رای دادند.

 "البته بتدریج اعتماد عمومی مردم به نظام و مشارک در انتخابات بشدت کاهش یافت." وجود نهادهای موازی دولت و موازی مجلس که قدرت انها از این دوارگان بالاتر است هم ناشی ازساختار معیوب حاکم است.

شما هیچ اقدام و طرح اقتصادی را نمی توانید نام ببرید که کار دولت و نمایندگان مجلس به اصطلاح رسمی و یا نهاد ها و دولت های موازی نباشد. 

هیچ فساد و رانتی را نمی توانید پیدا کنید که دست اینها در کار نباشد.همه اینها در یک ساختار معیوب که فاقد کارایی است صورت گرفته است. محکوم کردن مجلس، دولت، فلان وزیر،فلان نماینده، فلان 

ارگان ،فلان نماینده خبرگان، فلان ارگان نظامی، مشکلی از کشور را حل نخواهد کرد.تنها در اصلاح ساختار است که می توان به اینده امیدوار بود.

ساختار باید اصلاح شود.یا باید کاملا به سمت حاکمیت اسلامی و حکومت اسلامی بدون جمهوریت، اداره می شد و پاسخگو هم می بود، که برای اداره کشور با این روش دیگر دیر شده است.

گر چه به نظر می رسد عده ای در ادامه اشتباهات قبلی در این راستا حرکت می کنند و در صدد حذف ریاست جمهوری از بدنه نظام هستند.و یا باید جمهوریت نظام تقویت شود واراده و تصمیم مردم بطور واقعی حاکم شود و اصول دموکراسی بصورت کامل درجامعه به اجرا درایند که حفظ نظام و دوام و بقای ان به این جراحی بستگی دارد.

 جلب اعتماد عمومی مردم و مشارکت انها در تصمیم گیری ها بصورت واقعی ضامن بقای نظام است.

در ساختار چند گانه همراه با تداخل وظایف، وضعیت به همین صورت باقی خواهد ماند و امیدی به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی وسیاسی نیست و اوضاع روز به روز بدتر خواهد شد.

مطمئن باشید اقای رییسی هم در اینده نزدیک به دلیل وجود همین ساختار معیوب دچار مشکل خواهد شد. اگر فکری نشود خیلی زود دیر می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار