اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
شوشان - حجت الاسلام محمد صادق عظیمی:

(بخش اول)

 بسم الله الرحمن الرحیم
شاید بیشتر مردم خیال می‌کنند پیامبر (ص) در غدیر خم فقط آن عبارت مشهور «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را بیان فرموده !!

در حالیکه خطبه مفصلی ایراد کرده کاملا هدفمند و حساب شده که بنظر حقیر مطالعه کامل آن خطبه عالمانه برای همه ما لازم و ضروری و برای اندیشمندان و محققان واجب است !

اینک جرعه هایی از آن زمزم بیکران را در چند شماره تقدیم علاقمندان می نمایم :

حمد و سپاس خدایی را که در یگانگی خود بلند مرتبه ... و در قدرت خود با جلالت و در ارکان خود عظیم است. علم او به همه چیز احاطه دارد و همه مخلوقات را با قدرت و برهان خود تحت حاکمیت دارد.

 همیشه مورد سپاس و ستایش خواهد بود. عظمتش از بین رفتنی نیست. ابتدا کننده او و باز گرداننده اوست و هر کاری بسوی او باز می گردد.

یگانه حکمران زمینها و آسمانها، پاک و منزه و فضل و لطفش برای همه خلایق است . هر چشمی زیر نظر اوست ... کریم و بردبار و رحیم و نعمت بخش است. 

در انتقام گرفتن عجله نمی کند . باطنها و پنهانها بر او مخفی نیست  و بر هر کاری قادر است . دائم و زنده و به قسط و عدل قائم و عزیز و حکیم و لطیف و آگاه است.

نه در تقدیرش شریک دارد و در تدبیرش نیاز به کمک ، صنعت او محکم و کار او زیبا و عادلی است که ظلم نمی کند و کریمی که کارها بسوی او باز می گردد.

خدایی که همه چیز در مقابل عظمت او تواضع کرده و در مقابل عزت او ذلیل شده و در برابر قدرت او سر تسلیم فرود آورده و در برابر هیبت او خاضع شده اند.

پادشاه پادشاهان و گرداننده افلاک و مسخر کننده آفتاب و ماه، که همه با زمان تعیین شده در حرکت اند. در هم شکننده هر زورگوی با عناد، و هلاک کننده هر شیطان متمرد.
   
یکتا ، بی نیاز ، بی همتا ، با عظمت ، عزیز و آمرزنده است. اجابت کننده دعا و بسیار عطا کننده، هیچ امری بر او مشکل نمی شود و اصرار اصرار کنندگانش او را خسته نمی کند. نگهدارنده صالحین و موفق کننده رستگاران و صاحب اختیار مؤمنین و پروردگار عالمیان است .

 
او را دائما شکر می نمایم، در آسایش و گرفتاری، در حال شدت و در حال آرامش. و به او و ملائکه اش و کتابهایش و پیامبرانش ایمان می آورم. 

دستورات او را گوش می دهم و اطاعت می نمایم وبه آنچه او را راضی می کند مبادرت می ورزم و در مقابل مقدرات او تسلیم می شوم  ...

دوستان عزیز ؛ همانطور که ملاحظه می‌فرمایید پیامبر اکرم(ص) برای تبیین درست موضوع مهم امامت ، حتی حمد و ثنای آغاز خطبه اش هم هدفمند است : 

دقت فرمایید صفاتی از خداوند را یادآوری میکند که مفهوم حکمت و حاکمیت و حکومت و عدالت و قدرت و تدبیر و تقدیر الهی را به مخاطب میرساند تا ذهن او را برای دریافت مطلب مهم مورد نظر آماده نماید .

(بخش دوم)

پیامبر در غدیرخم فقط آن جمله مشهور «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را بیان نکرد بلکه خطبه ای عالمانه و هدفمند ایراد کرده که همگان را به مطالعه کامل آن خطبه دعوت می نمایم .

اینک در بخش دوم ، جرعه هایی از آن زمزم بیکران را تقدیم علاقمندان میگردد :

 ۲- فرمان الهی 

اقرار می کنم به بندگی خداوند و شهادت به آنچه به من وحی نموده ادا می نمایم که اگر انجام ندهم عذابی فرود آید که هیچکس نتواند آنرا دفع کند 

 خداوند به من اعلام فرموده که اگر آنچه در حق علی برمن نازل نموده ابلاغ نکنم رسالت او را به اتمام نرسانده ام، و من را از شر مخالفین ضمانت نموده و خدا کفایت کننده و کریم است.


خداوند به من چنین وحی کرده است: «بسم الله الرحمن الرحیم، یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک فی علی یعنی فی الخلافة لعلی بن ابی طالب و إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس»، 

«ای پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده درباره علی، یعنی خلافت علی بن ابی طالب و اگر انجام ندهی رسالت او را نرسانده ای، و خداوند تو را از شر مخالفین حفظ می کند».

ای مردم، من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل کرده کوتاهی نکرده ام، و سبب نزول این آیه را برای شما بیان می کنم :
   
جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوند مرا مأمور کرد که در این محل بپا خیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب «برادر من» و «وصی من» و «جانشین من بر امتم» و «امام بعد از من» است.

 نسبت او بمن همانند نسبت هارون به موسی است جز اینکه پیامبری بعد از من نیست. و او صاحب اختیار شما بعد از خدا و رسولش است، و خداوند در این مورد آیه ای از کتابش بر من نازل کرده است: 

«انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»، 
«صاحب اختیار شما ، خدا و رسولش هستند و کسانی که ایمان آورده و نماز را بپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند»،

 و علی بن ابی طالب است که نماز را بپا داشته و «در حال رکوع زکات داده» و در هر حال خداوند عز و جل را قصد می کند. 

ای مردم، من از جبرئیل درخواست کردم که از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ این مهم معاف بدارد، زیرا از کمی متقین و زیادی منافقین و افساد ملامت کنندگان و حیله های مسخره کنندگان اطلاع دارم،

 کسانی که خداوند در کتابش آنان را چنین توصیف کرده است که با زبانشان می گویند آنچه در قلبهایشان نیست و این کار را سهل می شمارند در حالیکه نزد خداوند عظیم است.

(بخش سوم)

خیلی‌ها تصور میکنند پیامبر در غدیر خم ، دست حضرت علی را بالا برد و فرمود : من کنت مولاه فهذا علی مولاه . در حالیکه پیامبر خطبه ای مفصل ایراد کرده و مطالب بسیار مهمی را بیان فرموده و برای رسیدن به هدایت و سعادت ، اتمام حجت نموده است ...

اینک (بخش سوم) خطبه عالمانه و هدفمند پیامبر در غدیر خم :

 ای مردم، من از جبرئیل درخواست کردم که از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ این مهم معاف بدارد، زیرا از کمی متقین و زیادی منافقین و افساد ملامت کنندگان و حیله های مسخره کنندگان اطلاع دارم،

 کسانی که خداوند در کتابش آنان را چنین توصیف کرده است که با زبانشان می گویند آنچه در قلبهایشان نیست و این کار (دو رویی و نفاق) را سهل می شمارند در حالیکه نزد خداوند عظیم است. 

و همچنین بخاطر اینکه منافقین بارها مرا اذیت کرده اند تا آنجا که مرا «اذن» (گوش دهنده بر هر حرفی) نامیدند، و بخاطر ملازمت بسیار او(علی) با من و توجه من به او وتمایل او و قبولش از من،

 تا آنکه خداوند عزوجل در این باره چنین نازل کرد: «و منهم الذین یؤذون النبی ویقولون هو أذن قل اذن علی الذین یزعمون أنه اذن خیر لکم، یؤمن بالله و یؤمن للمؤمنین ... »

«و از آنان کسانی هستند که پیامبر را اذیت می کنند و می گویند او «اذن» (گوش دهنده بر هر حرفی) است، بگو: گوش است بر ضد کسانی که گمان می کنند او «اذن» است و برای شما خیراست، به خدا ایمان می آورد و در مقابل مؤمنین اظهار تواضع و احترام می نماید».

و اگر بخواهم می توانم گویندگان این نسبت(اذن) را نام ببرم یا به شخص آنها اشاره کنم ،  و یا با علائم آنها را معرفی کنم ،  ولی بخدا قسم من در کار آنان با بزرگواری رفتار کرده ام.

بعد از همه اینها، خداوند از من راضی نمی شود مگر آنچه در حق علی بر من نازل کرده ابلاغ نمایم.
   
سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک فی حق علی و إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس»، «ای پیامبر برسان آنچه در حق علی از پروردگارت بر تو نازل شده و اگر انجام ندهی «رسالت او را به اتمام نرسانده ای» ، و خداوند تو را از مردم (مخالف) حفظ می کند»

(بخش چهارم)

چقدر خطبه غدیر مظلوم است ...
بسیاری تصور میکنند پیامبر در روز غدیر دست حضرت علی را بالا برد و فرمود :
 «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» 
و این تمام واقعه غدیر است !!!

در حالیکه پیامبر با درایت تمام خطبه ای مفصل در جمع مسلمین سراسر جهان اسلام ایراد کرده و آنچه برای هدایت و سعادت جامعه نیاز بوده به مردم گفته و با همگان بویژه خواص اتمام حجت کرده است .

اینک (بخش چهارم) خطبه عالمانه و حکیمانه پیامبر در غدیر خم :

۳-اعلام رسمی ولایت و امامت دوازده امام(ع)

ای مردم، این مطلب را درباره علی بن ابیطالب «بدانید و بفهمید» که خداوند او را برای شما «صاحب اختیار و امام» قرار داده و «اطاعت»ش را بر «مهاجرین و انصار و تابعین»  و «روستایی و شهری» و «عجم و عرب» و «آزاد و بنده» و «بزرگ و کوچک» و «سفید و سیاه» ، «واجب» کرده است .

 بر هر یکتا پرستی «حکم او لازم الاجرا» و «کلام او مورد عمل» و «امر او نافذ» است.

 هر کس با او مخالفت کند «ملعون» است، و هر کس تابع او باشد و تصدیقش نماید مورد «رحمت الهی» است. 
خداوند او و هر کس را که از او «بشنود و اطاعت کند» آمرزیده است.

ای مردم، این آخرین باری است که در چنین اجتماعی بپا می ایستیم، پس «بشنوید و اطاعت کنید» و در مقابل «امر خداوند» سر تسلیم فرود آورید ، 

چرا که خداوند عزّ و جلّ «صاحب اختیار شما و معبود» شما است، و بعد از خداوند «رسول و پیامبرش» که شما را مخاطب قرار داده، و بعد از من «علی صاحب اختیار و امام شما» به «دستور خداوند» است،

 و بعد از او «امامت در نسل من از فرزندان اوست» تا روزی که خدا و رسولش را ملاقات خواهید کرد.

حلال آنست که خدا و رسولش و آنان(امامان) حلال کرده باشند، و حرام آنست که خدا و و رسولش و آنان(امامان) حرام کرده باشند. 

 خداوند عزّ و جلّ ،حلال و حرام را به من شناسانده و آموخته است و من «کتاب و حلال وحرامش را به او آموخته و سپرده ام» .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار