اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
شوشان - ملک محمد مکوندی:

دو کشور نام اشنا برای مردم ایران حداقل طی دو قرن و نیم اخیر، دو نامی که هیچ وقت خاطره خوشی از انها در اذهان عمومی مردم ایران وجود ندارد، دو نامی که یاداور تصرف وجدایی بخش های بزرگی از  ایران، همچون منطقه قفقاز جنوبی ،  بحرین و بخش عمده ای از دریای خزر از ایران عزیز است.

دو نامی که از گذشته های دور و در راستای منافع مشترک خودکاملا هماهنگ دست به اقدامات استعماری در ایران  زدند، با یک تفاوت کوچک وان اینکه،انگلیسی ها حداقل با استعمار ایران در شهرهای نفتی خدماتی ارائه می کردند، اما روس ها همین کار را هم انجام نمی دادند.

به گزارش برخط نیوز به نقل از فرارو، سفیرجدید انگلیس درسفارت روسیه و البته با صحنه ارایی سفیر روسیه در همان محلی که روزولت ، چرچیل و استالین در سال ۱۳۲۲، کنفرانس تهران را بدون اطلاع ایران برگزار کردن عکس یادگاری گرفتند.

 صندلی امریکا را هم خالی گذاشتند. انتظار می رفت جمهوری اسلامی که بر مبنای شعار نه شرقی نه غربی پا گرفت و خود را پرچمدار جبهه جدیدی در دنیا معرفی کرده است واکنش متناسب با ان از خودنشان دهد.

اما به غیر از موضع نسبتا مناسب و محکم شخص ظریف که در پاسخ نوشت: "امروز تصویری بسیار نابجا را دیدم.

لازم است که به همه یاداوری کنم که ما دراگوست 2021 هستیم،نه اگوست 1941  ونه دسامبر 1943، مردم ایران درمقاطع مختلف ازجمله در طول مذاکرات برجام نشان دادند که سرنوشت و استقلال ایران هرگز نمی تواند موضوع تصمیمات سفارت ها و قدرت های خارجی باشد". و موضع گیری قالیباف که در صفحه شخصی خوددر توییترنوشت:اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شودهردو سفیر باید فورا بابت اقدام انجام شده عذر خواهی کنند. 

که البته علت این موضگیری بخصوص بر علیه روسیه کاملا روشن است  اقدام موثر و یا موضع گیری درخور و شایسته ای  صورت نگرفت.

 وزارت خارجه که عملا تحت سیاست های دولت رئیسی انجام وظیفه می نماید.(ظریف قانونا نقشی در سیاست های جدید وزارت خارجه ندارد و نظر او یک نظر شخصی بود) می گوید: سفرای روس و انگلیس به وزارتخانه دعوت شدند در حالی که در چنین مواقعی و یا حتی در موارد کم اهمیت تر از این اقدام ناشایست سفرای این دو کشور وزارتخارجه از واژه احضار استفاده می نمود. که این امر نشان می دهد دولت جدید و سایر مقامات سیاسی و نظامی حاضر نشدند موضع گیری شدید الحن در مورد این توهین بزرگ و معنادار دو کشور بخصوص روسیه که  کارگردان اصلی این نمایش بوده است، داشته باشند. در حالی که اگر فلان نیروی رده ی دهم یا بیستم، یا یک گروهبان امریکایی اقدام ویا عملی به مراتب کم اهمیت تر از این موضوع را انجام می داد، شاهد موضع گیری های قاطعانه نظامی و غیر نظامی و ائمه جمعه سراسر کشور و جبهه پایداری و شورای نگهیان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ، مجلس خبرگان و شخصیت های موعود گرا و ارمانگرا و مطبوعات وابسته به این نهادها و اشخاص می بودیم.روسیه حتی حاضر نشد عکس را از حساب توییتری خود حذف کند.*

روسیه قبلا هم  اقدام تحریک امیز دیگری انجام داده است انها  تحت عنوان بزرگداشت دانشگاه پاتریس لومومبا از مقام معظم رهبری و محمودعباس بعنوان دانشجویان و تعلیم یافتگان انجا نام برده اند.

که البته موضوع قابل توجهی نیست و صرفا به منظور تشویش اذهان عمومی جامعه ایران اقدام به پخش چنین خبری نمودند.

بنظر می رسد ان اقدام و اقدام بی ادبانه اخیر سفارت روسیه بدلیل نزدیکی ایران به چین و امضا سند همکاری 25 ساله و احتمال توافق ایران با امریکا در برجام صورت گرفته باشد. البته اگر عوامل نفوذی روسیه در ایران مانع توافق ایران و امریکا در برجام نشوند!!!!!

 این نوع تناقص در رفتار مسئولین جمهوری اسلامی باعث ایجاد شک و شبهه در جامعه می شود.

 زمینه ی چنین شبهاتی به صورت قوی در زیر پوست جامعه وجود داشته و نهادهای رسمی و اطلاعاتی و امنیتی کشور بهتر از هرکس به اعتقادات زیر پوستی جامعه واقف هستند.

 عدم موضع گیری مناسب در مقابل این اقدام ناشایست و مداخله جویانه سفرای دوکشوری که شایعه و شبهه نفوذ انها در اشخاص و ارکان مختلف حکومتی وجود دارد، این شبهات را تقویت می کند.

و استقلال کشور را در اذهان عمومی جامعه زیر سوال می برد مخالفت صریح روسیه و شیطنت های انگلیس در مذاکرات برجام و کارشکنی انها در مسیر ایجاد هر نوع رابطه منطقی متوازن و برابر بین ایران و امریکا اظهر من الشمس است.

اگر مقایسه ای بین خیانت های روسیه وانگلیس از یک سو ودولت امریکا از سوی دیگر نسبت به ایران داشته باشیم باید گفت حداقل از 230 الی 250 سال پیش که نامی از امریکا در ایران مطرح نبوده است روسیه و انگلیس با هماهنگی یکدیگر بزرگترین خیانت ها را در حق مردم ایران روا داشته اند.

بی شک سیاست دولت استعماری انگلیس نقش مهمی در شکست ایران از روسیه و تحمیل معاهدات گلستان و ترکمن چای داشته است.

رابرت گرنت واتسن عنوان می کند که در دوره اول جنگ های ایران و روس، ایرانی ها غالبا تا سال های اخرجنگ که انگلیسی ها به انها خیانت نکرده بودندو معاهده نظامی با ایران را زیر پا نگذاشتند پیروز میدان نبرد بودند و یا نبردی برابر داشتند، اما پس از خیانت انگلیسی ها به ایران نبرد به سود روس ها تغییر یافت ومنجر به انقعاد قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای شد.

انگلستان تنها قدرتی بود که از جنگ های ایران و روس و ضعف گرفتار شدن هردو طرف جنگ نفع می برد‌، چرا که از نظر انها نه تنها روسیه بلکه یک ایران قدرتمند هم برای مستعمره ی حیاتی ان کشور یعنی هند، تهدید تلقی می شد.

از سویی از نظر انگلیسی ها، روسیه فقط تا حد معینی که برای هند خطری نداشته باشد می توانست در خاک ایران پیش روی نماید.

به همین جهت در موقع مقتضی وارد عمل شد و زمینه انعقاد دو قرارد ننگین گلستان و ترکمن چای را با فشار بر دولت مرکزی ایران فراهم نمودند.

نقش وزیر مختار انگلیس در عهد نامه ننگین گلستان بدان حد بود که تزار الکساندر اول درازای خدمات سرگور اوزلی وزیر مختار انگلیس به روسیه  اورا به دریافت عالی ترین نشان امپراطوری روسیه مفتخر ساخت.

جدایی هرات از ایران نیز توسط انگلیسیها و همکاری روس ها صورت گرفته است.که جریان ان مفصل است و در این بحث نمی گنجد.

همکاری دیگرروس ها و انگلیسی ها در استعمار ایران را می توان در قرار داد 1907 جستجو نمود که در ان ایران به سه بخش تقسیم شد.

بخشی برای روسها، بخشی برای بریتانیا و یک بخش بی طرف. مقرر شد دو کشور در بخش های تحت نفوذ یکدیگر مداخله نکنندو امتیازی از ایران نگیرند.اما شهروندان دو کشور مجازند که از منطقه بی طرف از ایران امتیاز بگیرند.

بخش دیگر از همکاری روس و انگلیس در ایران را می توان در اخراج مورگان شوستر که در اغاز قرن بیستم ودر کشاکش مبارزات مشروطه خواهان و نیروها ی شکست خورده محمد علی شاه برای اصلاح نظام اداری وارد کشور شد، ملاحظه نمود.

شوستر خیلی زود توانست با اقداماتش به یک چهره محبوب میان سیاسیون و روزنامه نگاران ایرانی تبدیل شود.

او با نفوذ گسترده بریتانیا و روسیه در ایران مخالف بودو با نقشه هماهنگ  ان دو کشور از ایران اخراج گردید.

در برجام هم مخالفت علنی روسیه با برجام که در افشاگری ظریف به نقش منفی وزیر خارجه روسیه اشاره شده و همچنین تحریکات پشت پرده انگلیس و روسیه در خروج ترامپ از برجام هر دو در راستای یک اقدام مشترک تعریف می شود.

فرض کنید همانطور که رشید پور در مصاحبه باظریف به او گفت، اگر ایرانیان بخواهند مثل سایر مردم دنیا راحت زندگی کنند.

نفت و گاز و سایر محصولات خود را به همه جای دنیا صادر کنند و با اقتصاد ازاد و رفاه و اسایش، مردم در رفاه و بی دغدغه باشند چه می شود؟ مثل مالزی، کره جنوبی، تایوان، دبی، قطر، یک کشور بی دردسرباشد!! که البته در چنین شرایطی هیچ کشوری هم طبیعتا با ایران کاری ندارد تا انرا تحریم کند یا بخواهد در ان اختلال ایجاد کندو شرکت های بزرگ ژاپنی، اروپایی، امریکایی وچینی با سرمایه گذاری و دادن تکنولوژی به ایران مشکلی نخواهند داشت و ایران نیز نفت و گاز و انرژی خورشیدی و الکتریکی را با توجه به مزیت های اقلیمی خودبه ان کشورها صادرنماید مشکل  کجاست؟  چرا اینطور نشد؟ چرا به قول ظریف ما انتخاب کردیم طور دیگری زندگی کنیم.

زندگی در رنج فلاکت و بدبختی و دغدغه!؟ اصلا این ما کیست که ایرانیان را به ان سمت سوق می دهد و  خواسته یا غیر مستقیم برای ایرانیان تصمیم می گیرد!!؟.ایا ما همان کشور روسیه است!!!!؟

روسیه سه چیز مهم برای فروش دارد که شامل نفت و گاز و سلاح است. چنانچه ایران به شرایطی که در فوق گفته شد دست یابد، در ان صورت روسیه چگونه می تواند ان سه چیز را انهم به راحتی و با قیمت  گزاف بفروشد!!!؟ اروپا و ژاپن و اخیرا چین سه مصرف کننده بزرگ نفت وگاز روسیه هستند با الحاق کریمه وبخشی از اوکراین به روسیه اروپا می خواست روسیه را تحریم کند اما یاد سرمای زمستان و وابستگی و  نیازشان به گاز روسیه که افتادند بی خیال موضوع شدند.

ایا روسیه با این بهره فراوان اقتصادی انهم در یک بازار بی رقیب و از ان مهم تر بهره برداری های سیاسی و امنیتی، اجازه فعالیت به ایران در چنین میادین مهمی را می دهد؟ امریکایی ها بارها و بارها مخالفت  خودرا با طرح نورد استریم  2 که گاز روسیه را به المان و اروپا منتقل می کند نشان داده اند.

انها علی رغم داشتن مشکل با ایران، تامین گاز اروپا از ایران را به مراتب کم خطر تر از روسیه می دانند.

با این تفاسیر ایا روسیه دست از سر ایران بر می دارد؟!! حداقل برخورد با چنین اقدام گستاخانه در سفارت روسیه اخراج سفیر ان کشور از ایران است

اگر متهم به امریکایی بودن نشویم در دویست سال اخیر برخلاف روس ها و انگلیسی ها به غیر از دوران کوتاه محمدرضا پهلوی هیچ ردپایی از ظلم و تعدی از طرف امریکایی ها به مردم ایران مشاهده نشده است.

انها بابت نقش داشتن  در کودتای ۲۸ مرداد انهم با تحریک و نقشه انگلیسی ها چند بار عذر خواهی کردند.

در جریان جنگ جهانی دوم با اینکه قدرت برتر دنیا در جنگ بودند و توانسته اند روسیه و انگلیس، اروپا و دنیا را از شر المان نازی و هیتلر نجات دهند.

در هنگام اشغال ایران توسط متفقین و حضور همزمان روزولت، استالین و چرچیل در کنفرانس تهران، ایران بعنوان پل پیروزی نام‌گرفت، حسب توافق نامه تهران قبل از اتمام  6 ماه پس از پایان جنگ برخلاف روس ها بدون هیچ عذر و بهانه ای نیرو های خود را از ایران خارج کردند، و از سویی در جریان جنگ برخلاف روسها و بخصوص انگلیسی ها که با جمع اوری اذوقه ی مردم انهم به زور باعث مرگ میلیون ها نفر ایرانی بر اثر قحطی و گرینگی شده اند، دست به چنین عمل نفرت انگیز، وحشیانه و نسل کشی وضد بشری نزده اند امریکایی ها درانتقال قدرت از حکومت پهلوی به جمهوری اسلامی می توانستند با تقویت و تحریک شاه ایران حمام خون همانند انچه در سوریه و مصر اتفاق افتاد به راه بیندازند.

می توانستند با اجرای کودتای نظامی مانع تحقق انقلاب اسلامی شوند، اما با اعزام ژنرال هایزر به ایران و ملاقات او با برخی شخصیت های مذهبی سران ارتش را از کودتا منع کردند.

انها بر اساس برخی روایات با تهدید ژوزف استالین به استفاده از سلاح اتمی که در انزمان تنها کشور دارای سلاح هسته ای بودند و البته با فراست و تیزهوشی و تدبیرو تلاش دیپلماتیک  مرحوم قوام السلطنه که در تاریخ دیپلماتیک دنیا و ایران ماندگار است روس ها را از اذربایجان بیرون کردند.

انچه که در اذهان عمومی مردم وجود دارد این است که چرا شعار مرگ بر شووری یا روسیه و مرگ بر انگلیس به یکباره قطع می شود اما شعار مرگ بر امریکا که می توان در یک ارتباط منطقی و متوازان و بر اساس منافع عادلانه روابط سالم بر قرار نمود همچنان پا برجاست؟!!!

ایا دست روس ها در کار نیست!!!؟؟

وصد البته بهتر است که شعار مرگ کلا از فرهنگ مردم ایران حذف شود  و برای کل بشریت  ارزوی زنده بودن و خوب زیستن بنمائیم.

ایران تنها در یک روابط بین المللی متوازن و برابر با قدرت های غربی و شرقی می تواند منافع خود را حفظ نماید و از خسران روابط یک جانبه جلوگیری بعمل اورد.

بنابراین تلاش در جهت احیا توافق نامه برجام وایجاد رابطه با کشورهای غربی بخصوص امریکا می تواند این توازن را حفظ نماید و موجب رفاه و گشایش های بزرگ اقتصادی در کشور شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار