اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
نوشتاری از ملک محمد مکوندی؛
فهم ودرک درست یک رئیس جمهور از ماهیت نظم و تحولات جهانی و مناسبت های میان قدرت های بزرگ و شناخت عینی از واقعیت های موجود می تواند کشور را از بحران های امنیتی اقتصادی و اجتماعی عبوردهد.

بخش دوم : مشکلات پیش روی دولت

شوشان - ملک محمد مکوندی:

فهم ودرک درست یک رئیس جمهور از ماهیت نظم و تحولات جهانی و مناسبت های میان قدرت های بزرگ و شناخت عینی از واقعیت های  موجود می تواند کشور را از بحران های امنیتی اقتصادی و اجتماعی عبوردهد.

در بخش اول قید شد دولت رییسی در بخش اقتصادی فاقد اهداف،برنامه راهبرد، استراتژی واحد و منسجم با یک هارمونی منظم برای توسعه اقتصادی کشور است.

و به قول اقای دکتر راغفر اینکه ما قصد داشته باشیم وضعیت معیشت مردم را سازماندهی کنیم ویا بدنبال ساخت مسکن و ایجاد اشتغال برای مردم هستیم  به معنای راهبرد و استراتژی نیست، بلکه  بیشتر به ارزو شباهت دارد.

تکرار این حرف ها بدین منظور است که دولت موظف شود برای خود هدف، برنامه راهبرد و استراتژی تدوین کند و با اتخاذ سیاست های اصولی در داخل و خارج از کشور منابع لازم را جهت محقق ساختن انها تامین نماید.

مشکل اصلی کشور ایران در حال حاضر که اتفاقا پاشنه اشیل انهم محسوب می شود اقتصاد است که باید بدون درنگ و بدون تنگ نظری دست بدست هم داد و کشور را از این بحران نجات داد.

رونق اقتصادی،شفاف سازی و پررنگ کردن سفره مردم اعتماد عمومی را بر می گرداند.و باعث تقویت دومولفه قدرت اقتصادی و قدرت مردمی می شود که در کنار مولفه قدرت نظامی چشم طمع را از سرزمین ایران عزیز دور خواهد نمود.

مهم نیست این موضوع توسط چه کسانی و یا چه دولتی  با چه اعتقاداتی محقق می شود. مهم حفظ ایران و رفاه اقتصادی مردم ان است که باید در سرلوحه کار همه قرار گیرد.  

دولت اکنون با کسری بودجه سنگین،کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم،افزایش فقر، فضای کسب و کارنامناسب، بیکاری، فاصله طبقانی،و کوچک شدن غیرقابل تصورسفره مردم، کاهش شدیداعتماد عمومی مردم به نظام، کاهش امید به زندگی،مهاجرت  بی رویه نخبگان،اساتید،جوانان،نبود  افق،نظام بانکی غیرکارامد، فقدان سرمایه گذاری،بی اعتمادی بین المللی،مشکلات زیست محیطی،  خشکسالی، نداشتن هدف و برنامه مسنجم علمی جهت سازماندهی اقتصاد کشور روبرو است.

موضوع مهم و اساسی دیگر که ازبرخی جهات اهمیتی بیشتراز سایر موارد دارد مشکل امنیتی ایجادشده  درمنطقه و بحران ناامنی درمرزهای   ایران است.

امریکا باخروج از  افغانستان و حاکمیت طالبان، عملا ایران را علاوه بر محاصره اقتصادی در محاصره سرزمینی هم قرار داده است.

حضورداعش یاولایت  خراسان درمرزهای شرقی وشمال شرقی، حضوراسرائیل درکردستان عراق و اذربایجان در مرزهای غربی و شمال غربی، حضور اسرائیل در امارات و بحرین تحت عنوان پیمان ابراهیم در مرزهای جنوبی ایران را در محاصره امنیتی و سرزمینی قرار داده است وتلاش نموده عمق دفاع استراتژیک ایران از فاصله 2500 تا 3 هزار کیلو متری سوریه و لبنان و یمن را به جوار مرزهای جغرافیایی ایران بکشاند.

مسئولین ایران باید بدانند هیچ تفاوتی بین طالبان، داعش افغانستان یا همان ولایت خراسان،القاعده وگروه حقانی وجودندارد.

یکی از ارکان اصلی ایدئولوژی این چهار گروه این است که خلافت اسلامی دارای دو بخش بوده که یک بخش ان در خاورمیانه و بخش دوم و مهم تر ان ولایت خراسان است که در زمان صفویه این سلسله تمام اهل سنت ایران را  به زور شیعه کرده است و یک گسل جغرافیایی بین امارات خاورمیانه وولایت خراسان بوجود اورده است. انها معتقدند باید تمام  ایرانی ها دو باره به نگاه اسلامی اولیه یعنی اهل سنت باز گردند.

ممکن است این تصوربوجوداید  که مشکلات اقتصادی پیش روی  دولت فعلی،ناشی ازعملکرد ضعیف دولت قبلی است که به ارث رسیده است.

اما باید گفت دولت اول  روحانی با اتخاذ استراتژی و راهبرد مناسب و گشودن گره کور در روابط بین المللی با انجام مذاکرات برجام و رفع تحریم ها توانست نرخ تورم تک رقمی و نرخ رشد اقتصادی 7 درصدی البته با احتساب نفت را به ارمغان اوردو اگر کارشکنی مجموعه دولت فعلی بعلاوه نمایندگان مجلس انقلابی، احزاب و شخصیت های همسو، کاسبان تحریم، ارمانگرایان نبود، نه تنها اکثریت قریب باتفاق این  مشکلات رفع می شد، بلکه بستر و ریل گذاری مناسبی برای شکوفایی اقتصادی در دولت فعلی فراهم می گردید.

اما با فضاسازی سازمان یافته در جهت عدم تحقق اهداف برجام و خروج امریکا از برجام از سال 1396 به بعد که "می توانست در دولت دوم روحانی اکثریت قریب باتفاق این مشکلات راحل نماید و همچنین تخریب دولت روحانی به عناوین مختلف وبا شدیدترین روش ها وغیرمنصفانه  ترین شکل، انهم برخلاف منافع ملی و صرفا در راستای اهداف گروهی و باندی و کسب قدرت در مجلس و ریاست جمهوری بعدی باعث تشدید مشکلات وافزایش بی اعتمادی مردم به نظام گردید.

ویروس کرونا هم مزید بر علت شد و مشکلات را دو چندان کرد.اینک این شمایید که با کسب قدرت در مجلس و دولت با ابن مشکلات مواجه هستید و باید در مقام عمل جوابگوی مردم برای رفع انهاباشید.خودکرده را تدبیر نیست.

البته اصلاح طلبان و سایر گروه های طرفدار دولت قبلی نباید گروه کشی کنند،بلکه اگر واقعا  هدفشان سرافرازی ایران است، کمک کنند تا کشور از وضعیت بحران اقتصادی خارج شود به شرطی که گوش شنوایی وجود داشته باشد.       

بازگشت اعتماد عمومی مردم به نظام نیازمند داشتن هدف،برنامه، استراتژی، خط مشی و تاکتیک های عملیاتی، شفافیت،صداقت و عملکرد مشخص و مطلوب است که باید در دستورکار دولت قرارگیرد.

با سفرهای استانی و دادن وعده های بدون پشتوانه مالی به راحتی نمی توان اعتماد ازدست رفته ملت رابرگرداند.

عقلانیت حکم‌ می کند تا زمانی که شرایط وظرفیت های درامدی کشور  تغییر نکرده است و امکانات جدیدی برای خودبوجود نیاورده ایم و گره  گشایی درمسائل پیچیده ای همچون برجام صورت نگرفته است با وعده ووعید ها ارزومندانه وحرکت های پوپولیستی هزینه های جدیدی برای خود درست نکنیم.

وعده هایی می دهندکه هیچکدام محقق نمی شوند
مانند ساخت یک میلیون مسکن و یک‌ میلیون اشتغال در سال، بهبود فضای کسب وکار، کاهش مالیات تولید کنندگان از 25درصد به 10 درصد در 4 سال اینده، تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال و تولید سه میلیون خوردو تا 1404 توسط وزیر صمت، کاهش 50 در صدی هزینه های درمان و تامین کلیه هزینه های درمان برای قشری ازجامعه دربرنامه های انتخاباتی رییس جمهور، سفرهای استانی ودادن وعده های مختلف، قطعا هیج کدام از این قول ها بدون تامین منابع مالی و سرمایه ای، و عدم استفاده بهینه ازنیروی انسانی متخصص وکاردان و مدیریت واحد و منسجم اقتصادی و نداشتن هدف و برنامه معین محقق نخواهد شد
 
در بخش بعد به دیدگاه های اقتصاد مقاومتی و نگاه به داخل، و همچنین تقویت سیاست روابط منطقه ای در بعد خارجی و نیم نگاه دولت رئیسی  به برجام برای حل مشکلات کشور. و موانع پیش رو خواهم پرداخت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار