اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
شوشان - ملک محمد مکوندی:

با عرض خیر مقدم به همکار دوران جهادسازندگی استان و همکلاسی عزیز در دانشگاه چمران، جناب اقای دکتر خلیلیان استاندار محترم خوزستان،وارزوی توفیق برای جنابعالی 

در سفر ریاست محترم جمهوری به استان خوزستان، مقاله ای *تحت عنوان در حاشیه سفر ریاست جمهور به خوزستان* نوشتم که ضمن تشریح مشکلات موجود در استان و پرهیز از رفتار پوپولیستی ، *اشاره ای گذرا هم به وضعیت بسیارعالی برخی از شهرهای استان  قبل از انقلاب داشتم.که بنظر می رسد مطالعه ان مقاله بدلیل یاد اوری اوضاع انزمان برای جنابعالی  که بومی و زاده ی استان هستید و اشراف کامل به وضعیت گذشته*  شهرهای اهواز،ابادان،دزفول،امیدیه مسجدسلیمان،هفتکل،شوشتر،بهبهان،خرمشهر،ماهشهر، اغاجاری، رامهرمز داشتید، *جهت یاداوری و زنده شدن خاطرات  گذشته و ایجاد انگیزه قوی برای فعالیت های اتی مناسب باشد. *این مقاله درارشیو خبرگزاری شوشان موجود است.*

بعنوان یک شهروند ویک کنشگر اجتماعی مطالب و پیشنهاداتی را صرفا جهت اطلاع و عدم تکرار اشتباه اسلاف پیشین و با نگاهی به مواضع گذشته و حرف های چند روز اخیر جنابعالی عرض خواهم نمود.

1-سخنان منطقی ومستدل جنابعالی در صدا و سیما در مورد ساختارها،کاهش شدید نزولات  اسمانی، طرحهای  فاینانس،تامین حقوق کارمندان،، پیگیری خسارات سیل، واکسیناسیون کرونا، توسعه متوازان شهر و روستا توازن بین منابع وپیشرفت وابادانی خوزستان، سهم استان ازمنابع بانکی، مطالب منطقی،علمی و قابل پیگیری هستند که نشان از نگاه کارشناسانه شما به حل مشکلات و مسائل استان دارد. 
و در صورت محقق شدن می تواند بارقه ای از امید در باور مردم استان بوجود اورد.

2- اما مردم خوزستان دیگر تحت هیچ شرایطی گول *حرف های کلیشه ای و القابی همچون مردم قهرمان، مردم شهیدپرور، مردم مظلوم،رزمند گان خط مقدم جبهه و .. را نخواهند خورد* و ذهنیت مثبتی از کاربردچنین کلماتی ندارند، چرا که بابت غفلت و باور چنین القابی تاوان سنگینی پرداخت کردند. 

*همه منابع انها را به یغما بردند، و نه تنها اقدام اساسی برای حل معضلات انها نکردند بلکه مزیت ها وقابلیت خدادادی استان را هم تخریب و گاها از حیز انتفاع خارج نمودند* بنابراین تقاضا می شود،از گفتارو رفتار پوپولیستی و عامه پسند همچون گفتاری که اگر من جای نمایندگان استان بودم در پلیس راه از ورود مدیران به استان جلو گیری می کردم و یا سخنانی بدین مضمون که باید جای خانه مدیران و مردم ساکن در نقاط بحرانی فاضلاب خیز اهواز را عوض کرد، ویا مزایده ساختمان استانداری وفرمانداری خودداری فرمایید.

ممکن  است تعداد اندکی افراد سطحی نگر از بیان چنین مطالبی درفضای  مجازی استقبال نمایند.اما مطمئن باشید اکثریت قریب باتفاق مردم خوزستان و کنشگران سیاسی و اجتماعی این سخنان را عامه پسند و از جنس حرف های احمدی نژاد می دانند.البته اگر از بردن نام  احمدی نژاد ناراحت نشوید.!!!

3-اگر واقعبیانه و بدور از شعار و تعصب به اوضاع کشور و استان بپردازیم *باید گفت: اعتماد عمومی مردم به نظام و حکومت و امید به اینده بدلیل ترویج فرهنگ تزویر، ریا،دروغگویی،فقر اقتصادی و کوچک شدن سفره مردم، فاصله طبقاتی،فسادگسترده وسیستماتیک عدم مشارکت دادن واقعی مردم در تصمیم گیرهای کلان، انتخابات فرمایشی و بازی در زمین نظارت استصوابی شورای نگهبان،سیاست خارجی خلاف منافع ملی وبه گروگان گرفته شدن اقتصاد کشور توسط سیاست خارجی بدور از منافع ملی و ایدئولوژی "برخلاف کشورهای دیگرکه سیاست بستر ساز توسعه اقتصادی است،" تحریم های همه جانبه،بشدت کاهش پیدا کرده است.* 

نشانه های انرا در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مشاهده نمودیم. بدست اوردن اعتماد مجدد مردم به نظام با انجام سفرهای تشریفاتی مسئولین کشور به استان ها و رفتار و گفتار *پوپولیستی* نه تنها احیا نخواهد شد، بلکه میزان و عمق بی اعتمادی مردم به نظام را افزایش خواهد داد و امید به بهبوداوضاع بشدت کاهش  می یابد.

4-مردم خوزستان به نمایندگانی که با رای اقلیت 25 درصدی و در میاندوره ای با رای 10 درصدی انهم در یک میدان یک طرفه که تمام رقبای اصلاح طلب و مستقل انها با نظارت به اصطلاح استصوابی شورا ی نگهبان از میدان بدرشده اند، امید و اطمینان چندانی ندارند.اما سخنان  جنابعالی در محافل بیرونی از دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرد. اولا نماینده عالی دولت در استان، استانداراست.

بخصوص اگراختیارات  ویژه هم داشته باشد. نه نمایندگان مجلس. اگر قرار بر تفکیک قوا و عدم دخالت قوه مقننه در قوه  مجریه باشد،تعویض مدیران ضعیف و ناکار امد، پروازی، رانتی *باید از جانب استاندار وپیگیری او از طریق هیئت دولت و نهاد ریاست جمهوری صورت گیردونه نمایندگان مجلس،*  *ثانیا ممکن است از سخنان جنابعالی این برداست شود که شما هم علی رغم دادن شعار های قشنگ همچون اسلاف گذشته تابع محض نمایندگان استان در عزل و نصب مدیران  باشید.*

 ثالثا همه می دانند که فروش دارایی های دولت اعم ازساختمان استانداری، فرمانداری و سایر ادارات به فرض صحت و صداقت جنابعالی،ازحیطه اختیارات شما خارج است و نیاز به مصوبه دولت و مجلس دارد. مثلا دربودجه سال 1400 دولت بخشی از تامین منابع را ازطریق فروش دارایی خود  پیش بینی نموده و به تصویب مجلس رسانده است.این نوع  سخنان برای جنابعالی که برنامه های منطقی ارائه فرمودید،مناسب نیست.

5-دولت با کسری بودجه شدیدی در سال 1400 مواجه است.گزارش   دیوان محاسبات در16تیرماه امسال نشان می دهد *که برای 44 درصد مصارف بودجه، حدود 27 درصد منابع وجود داشته است. به عبارت دیگر تا تیرماه امسال با رقمی در حدود 40 درصد کسری عملیاتی بودجه مواجه بوده ایم.*محمد رضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته است: بودجه 1400  *کسری 400 هزار میلیارد تومانی خواهدداشت.او منابع پایدار بودجه کنونی را *40 درصداعلام کرده است.

 به بیان دیگر 60 درصد از منابع  بودجه متکی به درامدهایی است که امکان تحقق انها بسیار ضعیف است.* از طرفی مجموعه دولت بابرجام مخالف هستند و توافق اخیر با دبیر کل اژانس انرژی اتمی دال برنظارت بر فعالیت های هسته ای ایران انهم برخلاف مصوبه ضد برجامی مجلس انقلابی برای مدت طولانی، تنها  زمانی اتفاق افتاد که عرصه بر نظام تنگ گردید و با سفر رابرت مالی به روسیه و اولیتماتوم فرانسه و اروپا و خطر تصویب قطعنامه در شورای اژانس و ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و احیا هفت قطعنامه زمان دولت هاله نور احمدی نژاد انهم با توصیه روسیه صورت گرفته است. تا فرصت تنفسی برای ایران فراهم شود.اما همچنان امیدی به توافق در برجام و گشایش های مالی تا الان وجود ندارد.*حال سوال اساسی این است که وعده های جنابعالی و یا رییس جمهور محترم با توجه به کسری بودجه وعدم گشایش در  برجام بر مبنای کدام منبع درامدی داده می شود.؟* دادن وعده های بدون منابع و پشتوانه مالی و اجرا  نشدن انها باعث بی اعتمادی بیشتر مردم به نظام وشخص جنابعالی در استان می شود.مردم خوزستان بدلیل صداقت در فرهنگ بومی و عشایری تاکنون کلاه گشادی سرشان رفته است.بنابراین چنین وعده های بدون پشتوانه مالی را باور نخواهند کرد.

چند پیشنهادکه قبلا درمقاله *حاشیه سفر رئیس جمهور به استان* نوشتم مجددا خدمت جنابعالی جهت پیگیری انهم در زمانی که شرایط کشور نرمال و پایدار شود،تقدیم می شود.

الف:تخصیص *حداقل 5 درصد از درامدحاصل ازفروش نفت و سایر محصولات پتروشیمی، صنایع فلزی همچون فولادوکشت وصنعت ها به استان در یک دوره 5 ساله، گرچه تحقق سهم فروش نفت به دلیل تحریم ها بسیار اندک خواهد بود
 
ب-- لغو کلیه مجوزات انتقال اب از سرچشمه ی روخانه های کارون، دز، کرخه به غیر از اب شرب که تنها یک طرح انتقال اب برای شرب همه استانهای کویری کافی است. اغلب این طرح ها فاقد تائیده محیط زیست هستند.

ج تشکیل شورای راهبردی از کارشناسان،استاتیددانشگاه،  نخبگان استانی دربخش های اقتصادی،نفت، کشاورزی، ایران گردی و جهانگردی از نیروهای درون استان* بهتر است دوستان خوزستانی مرکز نشین و مسئول به نقش حمایتی خویش ادامه دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار