اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با صدور بیانیه‌ای خواستار نگاه ویژه دولت برای رفع مسائل و مشکلات به وجود آمده اخیر در برخی از آثار تاریخی و فرهنگی استان خوزستان شد.
متن کامل این بیانه به شرح زیر است:

در روزهای گذشته مسائل و مشکلاتی برای برخی از آثار تاریخی فرهنگی استان خوزستان به وجود آمده که در دوره ریاست جناب آقای رئیسی بر قوه مجریه، همانگونه در دوره مدیریت ایشان بر قوه قضائیه به حفاظت از مواریث فرهنگی ایران بزرگ توجه ویژه داشتند، انتظار است که به حوزه میراث فرهنگی به ویژه در استان خوزستان توجه بیشتری گردد که به برخی از آنها اشاره میشود.

۱- درخواست اداره آب شوش برای برداشت آب از چاه آب مستقر در چغازنبیل برای استفاده عموم.

در سالهای گذشته چاه آبی در محوطه چغازنبیل فقط برای استفاده مراجعه کنندگان و بازدیدکنندگان از محوطه باستانی چغازنبیل کنده شده و امکان برداشت آب زیاد از چاه مذکور وجود ندارد.اداره آب شوش تقاضای استفاده از آب چاه یادشده جهت استفاده ساکنین منطقه دارد در حالیکه در صورت برداشت آب بیش از حد کنونی امکان کاهش آب های زیر سطحی و فرو نشست این محوطه باستانی وجود دارد.

۲- تخریب بافت تاریخی بهبهان به بهانه احداث خیابان.

پروژه ساخت خیابان آیت الله وحید در بافت تاریخی بهبهان در حال اجرا بوده و متاسفانه در هفته های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده و علیرغم تلاش مسئولین و دوستداران میراث فرهنگی متاسفانه همچنان ادامه دارد.

۳- در روزهای اخیر گزارشهایی مبنی بر راه یافتن آبهای زیر سطحی به شوادانهای شوشتر منتشر شده که نگرانیهایی ایجاد کرده است.

تمام موضوعات بیان شده نشان دهنده این موضوع است که تعامل دستگاه‌های مرتبط با آثار فرهنگی تاریخی با دستگاه متولی این آثار (اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان) بسیار اندک بوده و شوربختانه شاهد بی توجه های متعدد به این آثار می باشیم که در صورت تداوم چنین روندی نسلهای آینده از مشاهده و درک مواریث فرهنگی و گذشته باشکوه خود محروم خواهند شد.

بنابراین ضمن اعتراض شدید به چنین روند ناصحیحی از کلیه دستگاه های متولی و مسئول که بانی یا ایجاد کننده شرایط غیرقابل قبول پیش گفته می باشند درخواست دارد که با دستگاه متولی این آثار هماهنگی لازم را به عمل آورده و قبل از انجام هرگونه عملیات عمرانی یا اجرایی نسبت به اخذ نظرات دستگاه متولی اقدام و دقیقاً برابر آن اقدام نمایند.

هئیت مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار