اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
با واگذاری به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی؛
شوشان - محمود تیلا:
 
چند سالی بود که کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارد در پی یک واگذاری ناموفق به بخش خصوصی با مشکلات مختلفی مواجه شده بود، مشکلاتی که مدتها بحران ساخت و اتفاقات نامیمونی رقم زد.

ریشه همه مشکلات از جایی شروع شد که سازمان خصوصی‌سازی با نفوذ و روابط افراد، هفت‌تپه را به یک نااهل واگذار کرد.

اما در میانه‌ی مهرماه پس از سال‌ها حکم این ابرمتهم‌ یعنی امید ‎اسدبیگی که مالک مجموعه عظیم ‎هفت‌تپه شده بود، صادر شده است: بیست سال حبس و رد اموال و جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی!
 
هم‌زمان در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور نسبت به تعیین تکلیف شرکت کشت و صنعت هفت تپه اقدام شد و مدیریت این مجموعه عظیم به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد.

در این نشست که محمد مخبر و نیز دادستان کل کشور، وزرای امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری، معاون حقوقی رئیس جمهور، استاندار خوزستان و رئیس سازمان خصوصی سازی و مدیران عامل بانک های ذیربط حضور داشتند، با توجه به تخصص، ارتباط و اهمیت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیریت شرکت نیشکر هفت تپه از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به این شرکت سپرده شد.

پرداخت تسهیلات جدید از سوی بانک های ملی و صادرات برای تسهیل امور شرکت هفت تپه و پرداخت معوقات به ویژه پرداخت حقوق پرسنل، دستمزد کارگران و تامین هزینه‌های جاری آن و همچنین امهال بدهی های این شرکت از دیگر مصوبات مهم این نشست بود.
 
این واگذاری را باید حاصل اعتماد مسئولان بلندپایه نظام به مدیریت دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی دانست.

مدیری که همین دو ماه قبل با وجود بحران بی‌سابقه کم‌آبی توانسته بود با تولید بیش از ۷۰۰ هزار تن شکر سفید برای اولین بار از زمان آغاز به کار این شرکت، رکورد تولید شکر سفید را بشکند و به رقمی فراتر از ظرفیت اسمی برساند؛ موفقیتی بی‌نظیر برای این مدیر توانمند هلدینگ نیشکر.
 
ناصری یک روز پس از تصمیم مشترک قوه قضاییه و دولت برای واگذاری مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه، به تلویزیون رفت. 

«کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دوباره به آغوش روزهای خوب و چرخه تولید باز می‌گردد و حقوق معوقه کارگران به زودی پرداخت می‌شود» این خبر خوشی بود که صبح بیست و یکمین روز پاییز ۱۴۰۰ مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در گفتگوی زنده برنامه «صبح بخیر ایران» شبکه یک سیما اعلام کرد تا موجی از شادمانی و امیدواری در بین کارگران شرکت نیشکر هفت تپه ایجاد شود و آنان با تلاشی مضاعف به اورهال و تعمیرات اساسی کارخانه مشغول شوند.
 
یک روز قبل از آن هم مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیرعامل و اعضای جدید هیئت مدیره شرکت هفت‌تپه را منصوب کرد و «محمد فتحی مکوند» از نیروهای باسابقه و توانمند نیشکر هفت‌تپه با حضور دکتر ناصری به عنوان مدیرعامل هشتمین طرح توسعه نیشکر معارفه شد. 
ناصری، او را فردی شایسته و توانمند از بدنه خانواده نیشکر هفت‌تپه برشمرد و گفت: مدیرعامل جدید سال‌ها در این مجموعه و در دوران اقتدار شرکت هفت‌تپه، منشا خدمات زیادی بوده و اکنون نیز با اختیارات ویژه‌ای که دارد برای حل مشکلات کارگران و بازگرداندن رونق تولید همه کوشش خود را به کار خواهد بست.

فتحی مکوند در اولین روز کاری خود از بخش های مختلف شرکت بازدید و دستورات لازم را برای اورهال و تعمیرات اساسی به نیروها صادر کرد و پس از برگزاری نماز ظهر در نمازخانه این شرکت، ضمن شنیدن مطالبات و درخواست‌های کارگران، قول داد که بخشی از حقوق معوقه آنان تا چند روز دیگر پرداخت شود و به سایر مشکلات و مسائل نیز رسیدگی شود.
 
اما همانگونه که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در گفت‌وگوی زنده با شبکه یک سیما قول داده بود که پس از گذشت ۱۰ روز از واگذاری، دو ماه حقوق معوق (تیر و مرداد) کارگران شرکت هفت تپه پرداخت شود روز دوشنبه ۲۶ مهرماه آنها طعم قول مردانه‌ی یک مدیر باتجربه را چشیدند تا از اول آذر نیز حقوق آنها به روز شود و دلگرم‌تر و امیدوارتر روزهای آینده را به نظاره بنشینند.

مقرر شده از اول تا ۵ آبان، حقوق مهرماه کارگران نیز به آن‌ها پرداخت شود و حقوق شهریورماه را نیز در آبان ماه دریافت کنند و از اول آذر، کارگران هفت‌تپه با روال عادی سایر کارگران توسعه نیشکر حقوق خود را دریافت خواهند کرد.
 
ناصری صبح دوشنبه ۲۶ مهر در حاشیه بازدید از نیشکر هفت تپه اعلام کرد: «در برنامه داریم تا در مدت دو سال از نظر هزینه و تولید شرکت نیشکر هفت‌تپه را در وضعیت سر به سر قرار دهیم و از سال سوم به بعد به سوددهی برسانیم.

اورهال کارخانه نیشکر هفت‌تپه آغاز شده‌است و قطعات در حال تعمیر و نصب هستند. در بحث کشت نیز تا ۱۵ آبان هرآنچه که بتوانیم کشت خواهیم کرد و امیدواریم به سطح یک هزار هکتار برسیم.

با توجه به برنامه‌ریزی برای اورهال کارخانه، برنامه برداشت از ابتدای دی‌ماه خواهد بود. با توجه به اینکه برآورد تولید نی کارخانه حدود ۳۰۰ هزار تن است ظرف مدت ۴۰ تا ۵۰ روز برداشت به اتمام خواهد رسید.

بر اساس بررسی عکس‌های ماهواره‌ای و تطبیق آن با شرایط زمین، بیش از ۵ هزار هکتار با تناژی حدود ۵۹ تن در هکتار، اراضی قابل برداشت خواهیم داشت.

همچنین حدود ۳۰۰ هزار تن نیشکر و ۳۰ هزار تن شکر در شرکت نیشکر هفت تپه تولید خواهیم کرد.»

وی در ادامه با اشاره به هدف گذاری تولید ۱۰۰ هزار تن شکر در نیشکر هفت تپه در چند سال آینده گفت: «متاسفانه در سال جاری، از هفت هزار هکتار سطح زیر کشت نیشکر هفت تپه به دلیل سوء مدیریت و خشکسالی فقط سه الی چهار هزار هکتار قابل برداشت است که پیش‌بینی می شود از این میزان برداشت نیشکر، ۲۰ هزار تن شکر تولید شود.»
 
مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدی شکر در ایران، اظهار امیدواری کرد که با تصمیم مشترک قوای قضاییه و مجریه، این شرکت به روزهای طلایی و اوجش برخواهد گشت.
 
او وضعیت این روزهای هفت‌تپه را بغرنج توصیف کرد و گفت: «هفت تپه به دلیل سوء مدیریت‌ها در چند سال گذشته وضعیت نامناسبی دارد و همدلی و تلاش همه مجموعه رمز موفقیت این شرکت و بیرون آمدن از این وضعیت است.

نیشکر هفت‌تپه بهترین کشت و صنعت نیشکری ایران بود که به دلیل مختلف از جمله واگذاری نادرست به بخش خصوصی در سال ۹۴ به حاشیه رانده شد.

در خصوصی سازی شرکت‌ها باید به اهلش واگذار شود و در این واگذاری‌ها باید به تخصص و تجربه نیز نگاه شود تا خسارت‌های بی‌شمار پس از خصوصی‌سازی در پی نداشته باشد.»
 
واگذاری اشتباه این مجموعه بزرگ و قدیمی نیشکر که دکتر ناصری به آن اشاره کرد بیش از شش سال زندگی و حیات هزاران کارگر هفت‌تپه را دستخوش دشوارترین وضعیت ممکن کرد.

شرکت توسعه نیشکر هفت‌تپه در شمال خوزستان و در حوزه شهرستان شوش به عنوان نخستین واحد نیشکری کشوری در سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و از آن زمان تاکنون این مجموعه صنعتی کشاورزی با بحران های کارگری و تولیدی رو به‌رو بوده است.

اما سه ماه قبل با حکم دستگاه قضایی، مالک خصوصی شرکت توسعه نیشکر هفت‌تپه خلع ید شد و آن را دوباره به دولت بازگرداند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار