اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
پرداختن به چالش های علوم اجتماعی با پیوست های فرهنگی ، امری کاملا تخصصی است که باید در چهارچوب های مشخص و در قواعد معینی بدان پرداخت .

شوشان - هوشنگ نوبخت:

پرداختن به چالش های علوم اجتماعی با پیوست های فرهنگی ، امری کاملا تخصصی است که باید در چهارچوب های مشخص و در قواعد معینی بدان پرداخت .

اصولا پرداختن به مسائل اجتماعی به تناسب حساسیت ها و جهان شمول بودن این حوزه هم قلم خاص باید زد و هم قدم خاص باید برداشت.

حساسیت هایی که باعث می شود من هم به دلیل خیل بیشمار هواداران چهره ای که قصد پرداختن بدان را دارم ، احتیاط ، منطق و دغدغه هایم را در چهارچوب های اصولی پیش ببرم و سعی کنم قبل از اینکه این بحران و چالش اجتماعی و فرهنگی را نقد کنم ، آنرا به خورد مخاطب بدهم که هم نخبگان در این خصوص تلنگر بخورند و هم افکار عمومی کمی با خودشان کلنجار بروند .
بی مقدمه می خواهم به کنسرت اخیر شخصی به نام تتلو بپردازم که ظاهرا برای وی بیش از ۴۰ میلیارد آورده مالی داشته است . کنسرتی که بیش از ۶۵۰۰ ایرانی از آن با بلیط های ۴ میلیون تومانی استقبال کردند.

کنسرتی که قطعا اگر در ایران و در ورزشگاه آزادی برگزار می شد ، اگر از واقعیت فرار نکنیم ، شاید ده ها هزار نفر مشتاق حضور در آن بودند.

آری ، تتلو تنها یک شخص ، یک خواننده و یا یک قهرمان نیست ، تتلو یک ابر چالش فرهنگی ، اجتماعی است که هیچ وقت بدان نپرداخته ایم .

چالشی که اگر شهامت پرداختن بدان را بدون سانسور داشته باشیم باید خیلی هامان به خودمان پاسخ بدهیم که جوانان ما را ، فرهنگ ما را ، نجابت ما را ، تمدن ما را ، غیرت ما را ، هویت ما را ، هنر ما را ، سباست ما را و راهبرد ما را چه شده است که خیل عظیمی از این ملت و این جوانان ، عاشقانه شیفته ی شکل و صدا و زندگی و اشعار کسی می شوند که کوچکترین اثر و ردی از یک شهروند یا هموطن ایرانی و اسلامی در مختصات مختلف آن نیست.

کجای تاریخ ، فرهنگ ، تمدن و هویت ما ، چنین چهره یا شخصیت ی را می شناسید که چهره ای اینچنین داشته باشد . حرف های اینچنین بزند . زندگی مستهجن اینچنین داشته باشد و ذره ای در مکتب هنری و شخصی است ردی از غیرت و تعصب و ناموس و عفت و نجابت و خیلی از آیتم های دیگری نباشد که همیشه تاریخ ، شناسنامه ی ما ایرانیان بوده اند و به داشتن آن ها شهره ی عام و خاص بوده ایم .

آری ، تتلو تنها یک خواننده نیست ، تتلو یک ابرچالش برای متولیان فرهنگ و هنر این مملکت است که باید رویکرد و عملکرد خودشان را صادقانه بررسی کنند و ببینند چگونه عمل کرده اند که نسل های امروز ما به جای آنکه گرایش به فرهنگ و هنر متعالی و اصیل و فرهیخته ایرانی و اسلامی داشته باشند به شدت شیفته ی چهره هایی می شوند که حتی یک درصد با رویکرد فرهنگی، هنری ، اعتقادی و اجتماعی این کشور و این ملت سنخیت ندارند.

تتلو را نباید منکر شد ، تتلو را نباید نادیده گرفت ، تتلو و هواداران بیشمارش را باید بررسی کرد و خیلی ها باید در این مملکت پاسخگو باشند که با بودجه ها و نهادها و برنامه های چند ساله و طرح های پرهزینه و میلیاردی شان در امور فرهنگی و هنری چه کرده اند که خروجی اش این می شود که در بزرگترین همایش ها و جشنواره های فرهیخته این کشور ، رد پای ۱۰ جوان مشتاق دیده نمی شود ولی همین نسل با بلیط های ۴ میلیونی عازم ترکیه می شوند که به هنر نقطه چین تتلو گوش دهند .

من به عنوان یک روزنامه نگار و یک تحصیل کرده ی حوزه علوم اجتماعی ، خودم را بابت کم کاری های خودم در این حوزه سرزنش می کنم و امیدوارم که متولیان عرصه فرهنگ و هنر کشور نیز پاسخی در همین خصوص به من و افکار عمومی بدهند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار