اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۱۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
اخیرا کلیپی از سخنان امام جمعه اردبیل در سفر رئیس جمهور به ان استان منتشر شده که بازتاب فراوان و مثبتی در فضای مجازی داشته و با استقبال تعداد زیادی از کنشگران اجتماعی مواجه شده است.

شوشان - ملک محمد مکوندی:

اخیرا کلیپی از سخنان امام جمعه اردبیل در سفر رئیس جمهور به ان استان منتشر شده که بازتاب فراوان و مثبتی در فضای مجازی داشته و با استقبال تعداد زیادی از کنشگران اجتماعی مواجه شده است.

 شاید کلیدی ترین صحبت ایشان این بود "که اگر سیاست های کلان اقتصادی پشتوانه سفرهای استانی نباشد این سفرها منتج به نتیجه نخواهد شد" بعبارت دیگر ابتر و حرکتی پوپولیستی است که پس از مدتی نتیجه عکس خواهد داد و بی اعتمادی عمومی مردم به نظام را بیش از این افزایش خواهد داد.   

واقعیت این است که مواردطرح   شده از سوی امام جمعه محترم   اردبیل، جدید، بدیع و ابتکارخارق العاده ای نبوده اند بلکه بخشی از مشکلات کشور بودند که بارها و بارها توسط متخصصین،اساتید مربوطه،اقتصاددانان،کنشگران اجتماعی و سیاسی بصورت بسیار مشروح تر و علمی تر مطرح گردیده اند. 

بحران کم ابی،بحران مصرف بی رویه سرانه اب و برق، گاز، بنزین ونفت، بحران خشکسالی و خشک شدن بخش هایی ازایران وجابجایی حداقل دو میلیون نفر از جمعیت کشور،انتقال اب دریا به مناطق خشک و کویری، بحران زیست محیطی و اینکه بخش اعظمی از سرزمین ایران بر روی کمربندی کویری و کمربند زلزله قرار گرفته است، استفاده ازسرزمینهای لم یزرع  و غیرقابل کشت وکویری با بهره  برداری ازانرژی خورشیدی برای تولید برق به جای منابع گازی و نفتی که اتفافا هردوی این منابع به میزان قابل توجه درایران موجودند و تغییردر شیوهای ابیاری و استفاده ازروش ابیاری بارانی و قطره ای از جمله مواردی هستند که طرح شده اند.

انچه این مطلب را متمایز و برجسته نموده بیان منطقی برخی از موضوعات اساسی کشور توسط یک امام جمعه است که تعجب وتحسین دیگران را بر انگیخت.

 مردم انقدر موضوعات غیر علمی، بی ربط و تکراری، پیش افتاده همراه با تملق از اکثریت روحانیت و بخصوص ائمه جمعه شنیدند که طرح چند خواسته علمی و منطقی از سوی یک امام جمعه تعجب برانگیز می شود.

انقدر روایات  و احادیث فاقد منبع معتبر و علم رجال که به نوبه خود باعث تمسخر، استهزاء در جامعه و دین گریزی قشر زیادی از جوانان شده، مطرح گردید ه است که به محض طرح چند جمله حرف درست و حسابی ازیک روحانی، نوری کم سو در جامعه ی ناامید ایران بصورت مقطعی ایجاد می شود،  سخنانی همچون اشکنه خوردن علم الهدا و یک وعده غذا خوردن ساده در روز و روز گرفتن مردم برای مقابله با تحریم ها توسط جنتی، ارتباط دادن خشکسالی وکم بارانی و وقوع زلزله در مناطق کشور به بی حجابی و  بیرون امدن چند تار موی زنان از زیر روسری و یا ذکر روایات عجیب و غیر قابل باور و خارج از عقل و منطق درمورد تولد رهبر انقلاب انهم توسط امام جمعه مرکز علمی و فقهی و دینی کشور یعنی شهر قم و ذکر کلمه یا علی در هنگام تولد، و یا سخنان تکراری و گاها مشمئز کننده ای که هر هفته توسط ستاد نماز جمعه برای ائمه جمعه دیکته می شود.

تملق و ستایش های بی حد و حصر برخی از اعضای مجلس خبرگان از مقام رهبری و یا سایر مسئولین، همگی باعث بر جسته شدن این مطالب از سوی امام جمعه اردبیل گردیده است.

توسعه ی اجتماعی و اقتصادی کشورازجمله  درخواست های اندک این امام جمعه  نیازمند ابزار مناسب و حل عوامل اساسی وضعیت موجود کشور است که بدون حل انها درب برهمین  پاشنه خواهد چرخید.

۱-عامل اول ساختار نظام وسیا ست خارجی: متاسفانه نه ایشان و نه سایر ائمه جمعه و علما و حتی مراجع هیچ وقت از ایرادات اساسی درساختارحکومت جمهوری اسلامی،  قانون اساسی، واگذاری قدرت به نهادهای برخواسته از رای و اراده حقیقی مردم همچون مجلس و ریاست جمهوری درمیدانی خارج ازنظارت استصوابی شورای نگهبان و همچنین طرح ایرادات اساسی در سیاست خارجی کشور و اصلاح در ساختار نظام که باعث بوجود امدن وضعیت کنونی کشور شده است سخنی به میان نمی اورند.

بعدازچهل  سال ایت الله صافی گلپایگا نی به عنوان یک مرجع سخن از رابطه حسنه و دوستی با تمام کشورها ی دنیا به میان می اوردکه مورد هجمه ی برخی از هم صنف های خود و پیروان نظریات مصباح یزدی یعنی جبهه پایداری و کیهانی ها قرارمی گیرد.

پایداری هاضمن تاکید برواجب بودن حضور منطقه ای ایران در کشورهای اسلامی در یک بند از بیانه خود می گویند : "در اسلام خمینی مصداق طاغوت،پیروان  مذاهب دیگر نیستند!!!.

دو گانه معتبر در این مکتب شیعه و سنی نیست!!! در ادامه می گویند :در این اسلام ( اسلام مورد نظرمصباح و  طرفدارانش) جمهوری اسلامی، مستضعفان جهان را در برابرطاغوت و استکبار رهبری می کند.

 دراین تفکر، انقلاب اسلامی با طاغوت قهرنیست، بلکه دشمن است، و نه تنها به نابودی او می اندیشد بلکه برای محو او از صحنه روز گار طرح و برنامه دارد.

این بیانیه در ادامه می گوید:امت اخرالزمان با طاغوت  (منظور امریکا و غرب و تقریبا تمام  کشورهای دنیابغیر از چین و روسیه و ونزوئلا وچندکشورکوچک دنیا که طاغوت نیستند!!!!) قهر نیست بلکه دشمن است وتا محو استکبار از پای نخواهد نشست.تا شرک و کفر است، مبارزه هست و تا مبارزه است ما هستیم. 

این همان سخنی است که احمدی نژاد رییس جمهور منتخب مصباح و جبهه پایداری و طرفداران انها در مورد حذف اسراییل ازصحنه روزگار وجنگ اخرالزمانی با امریکا و غرب مطرح کردند و باعث صدور هفت قطعنامه شورای امنیت برعلیه ایران و تحریم های همه جانبه  گردیده است و اقتصاد و وضعیت معیشت مردم ایران رابه این حال وروز دراورده است،بطوری که فقر و تنگدستی و فلاکت برچهره مردم ایران مستولی گردید. 

براساس گزارش وزارت رفاه و کار و امور اجتماعی همین دولت،چیزی درحدود  بیش از ۲۶ میلیون نفر از مردم ایران درنقطه فلاکت قرار دارند.

بر اساس همین گزارش خط فقر در ایران  رشدی ۳۸ درصدی در سال ۹۹ داشته که مسلما در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. بر اساس گزارشات مجلس اگر خط فقر ۱۱ میلیون تومان باشدبیش از ۷۰ میلیون جمعیت کشور فقیر و مستحق دریافت یارانه هستند.

۲-ابزار مورد نیاز بعدی برای توسعه،جمعیت فعال یک کشوراست. گزارش مرکز امارایران از کاهش ۳۶ درصدی ازدواج و افزایش ۲۸در صدی طلاق حکایت دارد.

نرخ رشد جمعیت در سال ۹۵ برابر ۱.۲۴درصد است. برخی کارشناسان مدعی  شده اند که نرخ رشد جمعیت در سال ۹۸ به ۰،۶ درصد رسیده است و در سال ۱۴۲۰ به صفر درصد خواهد رسید‌ این امارهای نگران کننده ناشی از ناامیدی مردم نسبت به بهبود اوضاع کشور ناشی از ساختارهای غلط ولزوم اصلاحات بنیادی در ساختار نظام و قانون اساسی است.

۳-درکنار اخبار نگران کننده صفر شدن نرخ رشد حمعیت کشور و پیر شدت جمعیت، باید به فاجعه فرار مغزها نیز اشاره نمود، عباس میلانی مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا می گوید.

فرار مغازها درچند سال اخیر  سیصد برابر جنگ ایران و عراق به اقتصاد ایران اسیب زده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل در مرداد سال ۴۴ مهاجرت از ایران نزدیک صفر بوده است و ایران در ردیف پنج کشور اخر جدول مهاجرت قرار داشت.

ده سال بعددر سال ۵۴تغییری در رتبه ایران حاصل نشد و نرخ مهاجرت همچنان نزدیک صفر بوده است.

عدم ساختار مناسب درارکان حکومت جمهوری اسلامی و عدم تمایل بر اصلاح و بهبودان وهمچنین سیاست خارجی موعودگرایی و اصراربرادامه ان باعث ایجاد روحیه یاس و ناامیدی در مردم بخصوص بین متخصصین و قشر جوان و تحصیل کرده گردیده است و ارقام مهاجرت و بعبارت بهتر نرخ فرار از کشور به شکل ناباورانه ای افزایش یافته و ایران دیگر دررتبه های اخر جدول مهاجرت نیست بلکه به صدر جدول امده است.

طبق امار صندوق بین المللی پول ایران از نظر فرار مغزها دربین ۹۱ کشور دنیا مقام اول را از ان خود کرده است و سالانه  تا ۱۸۰ هزار نفر با تحصیلات عالیه وبر اساس تخمین های جدید بین سیصد تا چهارصد هزار نفر از نیروهای  جوان و متخصص از کشور خارج می شوند‌.
 
۴- عامل چهارم جذب سرمایه های خارجی است. یکی از امارهایی که بانک مرکزی مردم را محرم نمی داندوانرا منتشر نمی کندتراز سرمایه ارزی است.

یعنی در یک دوره زمانی چه میزان سرمایه به کشور وارد و چه میزان سرمایه از کشور خارج می شود. حسین سلاح ورزی می گوید :کارشناساسان می گویند در یک دهه منتهی به سال ۱۳۹۷ سالانه به طور متوسط ۱۸ میلیارددلارخروج  سرمایه از ایران صورت گرفته است.

صندوق بین المللی  پول درگزارش دوره ای از اقتصاد ایران درسال۹۷ میزان خروم ارز از ایران را ۲۷ میلیارددلاربراوردکرده است.ملاحظه میشودکه دولت  بدلیل سیاست های غیر توسعه ای، نه تنها سرمایه ای جذب نکرده است بلکه صدهامیلیارد  دلار از سرمایه داخلی ان به خارج ازکشور انتقال یافته است.

ضریب همبستگی بین خروج سرمایه مالی و انسانی به شکل فزاینده ای در حال افزایش است.

۵- سیاست خارجی بر اساس ارمان های ایدئولوژیکی و موعود گرایی و عدم توجه به منافع ملی کشور که در بیانه جبهه پایداری و سخنان مسئولین رده اول کشور در مورد اینده نظام مطرح گردیده است بعلاوه حضور و دخالت افراد غیرمتخصص برامورات کشور و دخالت انها درموضوعاتی که علم و  تخصص انرا ندارند همانند بیانیه ۴  امام جمعه استان های ترک نشین کشور ازجمله امام‌جمعه اردبیل در مناقشه قره باغ به طرفداری از کشور اذربایجان که همگی شاهد اتفاقات و تبعات بعدی ناشی از این تصمیم غلط بودیم، کشور را در شرایط محاصره شدید اقتصادی و محاصره سرزمینی و احتمال وقوع یک جنگ ویرانگر قرار داده است و امیدی به گشایش جدی در کوتاه مدت و میان مدت متصور نمی باشد.

نکته اخری که در صحبت های امام جمعه اردبیل جلب توجه می کرد استفاده از لفظ حضرت اقا است که معمولا در ادبیات فعلی جمهوری اسلامی برای رهبری استفاد می شود.

 قبل از این نیز از اصطلاح سیدخراسانی که به رهبری نسبت  می دادند برای رییسی استفاده گردید!!!!!!

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
comment
0
0
comment [...]جان! معلومه که خیلی می [...]. خدا بر عمق [...]بیافزاید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار