اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
مردم این شهرستان اکثرا عشایر هستند و در مناطق صعب العبور زندگی می کنند، بسیاری از خانه هایشان فاقد استحکامات لازم و با سنگ و چوب ساخته شده است، برخی از این خانه ها فاقد برق، آب و جاده دسترسی هستند که همین مساله خدمات رسانی به مردم را با مشکل روبرو کرده است.


گزارش و عکس: مصطفی حلالی

زلزله اندیکا محرومیت ها در این شهرستان را نمایان کرد / اندیکا محروم ترین شهرستان در کشور است / لزوم توزیع سریع امکانات اولیه اعم از پتو، لباس مناسب و وسایل گرمایشی

به گزارش شوشان اندیکا شهرستانی در شمال شرق استان خوزستان است و اهالی آن از نبود امکانات اولیه زندگی مانند برق، گاز، آب شرب، مخابرات و... رنج می‌برند. محرومیت اندیکا آن‌قدر زیاد و چشمگیر است که این شهرستان در سال های گذشته در جلسه هیات دولت به عنوان محروم‌ترین شهرستان خوزستان معرفی شده است.

اندیکا در خوزستان به‌ عنوان محروم‌ترین شهرستان ازنظر زیرساختی، فرهنگی و اشتغال است، عمده مشکلات این شهرستان در بخش عمرانی و زیرساختی است، اندیکا در زمینه جاده، آب، برق، گاز و مخابرات مشکلات جدی دارد و با توجه به قول‌هایی که داده‌ شده، فقط حدود 60 تا 70 درصد شهرستان اندیکا از گاز برخوردار است.

متاسفانه آب شرب بسیاری از روستاهای این شهرستان با تانکر تامین می‌شود، در اندیکا حدود 400‌کیلومتر مسیر خاکی و شنی در بخش روستایی وجود دارد که باید آسفالت شوند.

اندیکا درد دارد / زلزله در اندیکا محرومیت ها را نمایان کرد 

چندی پیش پنج زلزله بزرگ، که بزرگترین آن ۵.۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری حوالی چلگرد رخ داد اندیکا را لرزاند. این زمین لرزه‌ها بیش از پنج هزار میلیارد ریال به اندیکا خسارت وارد کرد. ۱۳۰ روستای شهرستان اندیکا بر اثر این زمین لرزه‌ها دچار خسارت شدند.

زمین لرزه ۵.۷ ریشتری ۱۲ مهر ماه سال جاری باعث تخریب بیش از ۹۵۰ واحد مسکونی و خسارت به یک هزار و ۸۵۰ واحد مسکونی در منطقه چلو شهرستان اندیکا در استان خوزستان شد.

از ۱۳۰ روستا؛ ۳۰ روستا کاملا تخریب و ۱۰۰ روستا تخریب ۳۰ درصد به بالا دارند و حتی پیش از زلزله وضعیت شان مناسب نبود.  تاسیسات آبرسانی منطقه آسیب دیده اند؛ یکی کاملا تخریب شده و دیگر قابل استفاده نیست و باید جایگزین شود.

 ۸۶ مدرسه دچار آسیب ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی شده اند و بنابر اعلام سازمان نوسازی مدارس برخی از آن‌ها غیر قابل استفاده هستند. به دلیل فقر و عدم دسترسی به اینترنت، در طول مدتی که دانش آموزان از آموزش غیرحضوری استفاده می‌کردند، دانش آموزان این‌ مناطق حضوری درس می خوانند و با تخریب این مدارس دانش آموزان سرپناهی ندارند.

 حدود ۱۱ ساختمان بهداشت بین ۳۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند و تلفات دام حدود ۱۵۰ راس و تلفات ماهی حدود ۳۰ تن است، هزار و ۲۰۰ آغل تخریب کامل شده‌اند. همچنین 6 هزار و 92 باب خانه، 149 مدرسه و480 کیلومتر جاده به موجع به این زلزله تخریب و دچار ریزش  و رانش شده است

البته به گفته مسئولین هنوز ارزیابی‌ها به پایان نرسیده اند که به دلیل صعب العبور بودن جاده ها است. تاکنون حدود ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است اما پیش بینی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است اما چون هنوز بررسی ها به پایان نرسیده اند، نمی توان قضاوت نهایی کرد.

مردم این شهرستان اکثرا عشایر هستند و در مناطق صعب العبور زندگی می کنند، بسیاری از خانه هایشان فاقد استحکامات لازم و با سنگ و چوب ساخته شده است، برخی از این خانه ها فاقد برق، آب و جاده دسترسی هستند که همین مساله خدمات رسانی به مردم را با مشکل روبرو کرده است.

با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و کوهستانی بودن این مناطق لازم است مسئولین هر چه زودتر امکانات اولیه اعم از پتو، لباس مناسب و وسایل گرمایشی را به دست مردم محروم این منطقه برسانند.

گفتنی است طی هفته های گذشته بسیاری از مسئولین کشوری و استانی حتی رئیس جمور محترم به این مناطق سفر کردند و دستوراتی را جهت خدمات رسانی به مناطق زلزله زده صادر کردند، توقعی که از مسئولین مربوطه مردم دارند رسیدگی هرچه زودتر به مناطق زلزله زده است زیرا بسیاری از مردم تمام دارایشان را از دست داده اند.

به گفته مردم این مناطق خدمات رسانی به کندی انجام می شود و بسیاری از آنها سرپناهی ندارند و وسایل گرمایشی و ابتدایی را دریافت نکردند.






































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار