اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
شوشان - مصطفی حلالی:

فرهنگ و شهر دو پدیده ای هستند که، هرکدام دیگری را تکمیل و بدون یکدیگر نیز معنا و مفهومی ندارد. به عبارت دیگر هردو، همه ی پدیده های انسانی شهر را تکمیل می کنند.

تعریف شهروند مطابق فرهنگ ایرانی به معنای این است که مردم مال آن شهر هستند و شهر به مدیران و مسئولین اجرایی آن شهر تعلق ندارد، که هر گونه برنامه ریزی خاص  با هرگونه نگرش و بینش فرهنگی و سیاسی در جهت منافع خود بکنند.

اما این جا این سوال مطرح می شود که آیا در مدیریت شهرها بینش فرهنگی و سیاسی مردم مطرح است؟

متاسفانه این مسئله در ایران در بیشتر نقاط شهری جامعه با توجه به نگرش های حاکم بر شهر و بدون توجه به نیاز ها و خواسته های شهروندان در جهت تقویت منافع حزبی و شخصی شکل می گیرد.

در واقع فرهنگ شهروندی و هویت شهروندی در درون شهر های ایران ناشی از فضای سیاسی جامعه و بدون توجه به پارامتر های فرهنگی و اجتماعی فرهنگ ریشه دار صورت می گیرد.

سوال بعدی آیا فرهنگی که بدون پارامترهای بومی باشد، شهروندی وظیفه شناس و متعهد را خواهد داشت؟

با توجه تنوع قومیتی که در خوزستان وجود دارد هر فردی ساکن شهری می گردد، ابتدا مدیریت شهری از وی انتظار دارد که فرد وظایف خود را نسبت به نهاد های شهری به نحو احسن پاسخ دهد، اما نهاد های شهری چنین وظیفه ای برای پاسخگویی  به خواسته ها و نیاز های شهروندان در خود احساس نمی کند، و به رعایت حقوق شهروندان بسیار سطحی پایبند است، و به نوعی در فرهنگ شهروندی خواستار برقراری تعامل یکسویه از سوی شهروندان در جهت منافع و بقای خود می باشد، و جوابگویی مشکلات و نیازهای شهروندان نیست، مدیران شهری این نکته را در ذهن خود نهادینه نکرده است که وظیفه آنان "خدمات رسانی و پاسخگویی به نیاز ها و مشکلات شهروندان است.

حالا باید گفت بی دلیل نیست که شهروندان خوزستان با پارامترهای فرهنگی ارتباط یک سویه دارند.

نکته اساسی و گلایه مند مردم  این است که مالکیت برای شهروندان یک جامعه شهری این حق را ایجاد می کند که شهروندان حق دارند که مطابق قراردادی که بین یکدیگر دارند؛ در جهت امور شهری خویش چون دخالت و تصمیم گیری نمایند و مدیران شهری نیز مجریان تصمیمات مردم هستند، نه رؤسا و سرپرستانی که مردم موظف به اجرای اوامر آنان باشند.

 در حال حاضر در ساختار مدیریت شهری کل کشور، مردم در شکل گیری و برنامه ریزی های اجتماعی و فرهنگی برای پویاترکردن شهرهایشان و حل مشکلاتشان هیچ گونه مشارکتی ندارند و حتی نمایندگان آنان در شوراهای شهری و اعضای شورایاری های محلات  بدون نگرش کافی و به صورت مقطعی قوانین و برنامه ریزی هایی را برای برون رفت از مشکلات شهری انجام داده اند و بعد از مدتی آن قوانین و برنامه ها که پیامد ها و مشکلاتی داشته را ابطال کرده و قواعدی جدید برای شهر در نظر می گیرند و شهروندان جامعه را به عنوان موجودی آزمایشگاهی در آزمایشگاه بزرگ شهری مورد بررسی قرار می دهند.

بیشتر این اعضاء و ساختار مدیریتی در شهر ها به جای تأمل بر مسائل و مشکلات شهروندان و اجرای راه حل های مفید و مستمر برای کاهش پیامد های شهری، به دنبال حزب زدگی سیاسی و جانشین کردن روابط به جای ضوابط برای آشنایان و دوستان خود، و در اختیار داشتن پست ها و مقام های اجرایی در مدیریت شهری می باشند.

در پایان، آنچه می توان از این مطلب در جهت برون رفت از شهروند بی خیال، به شهروندان مسئولیت پذیر در استان خوزستان عنوان کرد؛ انتخاب مدیران شهری بدون هیچ گونه جهت گیری سیاسی است تا این گونه مردم احساس تعلق به شهر خود داشته باشند.

پیشنهاد می کنیم تنوع قومیتی در خوزستان به عنوان یک مورد مثبت به آن نگاه شود و در راستای  غنی کردن پارامترهای مهم  برای فرهنگ شهروندی استفاده شود؛ تابدین گونه شهروندان خوزستان با فرهنگ احساس غریبگی نکنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار