اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
دومین کنفرانس پژوهش های کاربردی در مهندسی برق در دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران- شاخه خوزستان، در روزهای ۱۰ و ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار گردید.

دومین کنفرانس پژوهش های کاربردی در مهندسی برق در دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران- شاخه خوزستان، در روزهای ۱۰ و ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار گردید.

مراسم افتتاحیه این کنفرانس با پیام آقای دکتر خواجه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز، آغاز شد.

این پیام توسط آقای دکتر غفوری، مشاور ریاست دانشگاه در امور طرح و برنامه دانشگاه قرائت شد.

ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز، ضمن خوش آمدگویی به همه شرکت کنندگان در دومین کنفرانس پژوهش های کاربردی در مهندسی برق، با توجه به رسالت دانشگاه ها در انجام پژوهش ها و تحقیقات کاربردی برای حل مشکلات جامعه و محیط پیرامونی، بیان کردند که با توجه به گستردگی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی در استان خوزستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، در یک دهه گذشته برنامه های وسیعی برای گسترش ارتباط با صنعت، ایجاد پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی را عملیاتی کرده است و در این راستا، پروژه های بزرگ ملی را به پایان رسانده است.

 دانشگاه شهید چمران اهواز، علاوه بر پژوهش های بنیادین در همه حوزه های علوم، پژوهش های کاربردی را مد نظر قرار داده است. 

در ادامه پیام، با توجه به اهمیت صنعت برق، انرژی، الکترونیک و مخابرات در حوزه مهندسی، برگزاری کنفرانس پژوهش های کاربردی را فرصتی برای تبادل نظر پژوهشگران و اندیشمندان دانستند و از برگزارکنندگان این کنفرانس تشکر کردند.

 در ادامه پیام، با توجه به ضرورت توجه به انرژی پاک، ضرورت توجه پژوهشگران به حوزه انرژی های تجدید پذیر را مورد تاکید قرار دادند. 

در ادامه این مراسم، آقای دکتر محسن صنیعی، دبیر اجرایی کنفرانس، ضمن خوشآمدگویی به شرکت کنندگان در این کنفرانس، با توجه به پیشرفت سریع هوشمندسازی در همه حوزه ها، ضرورت پژوهش های کاربردی در مهندسی برق را مورد تاکید قرار دادند و سپس اهداف و برنامه های مختلف این کنفرانس در نشست های ارائه مقالات، سخنرانی های کلیدی، کارگاه ها، میزگرد و مسابقه محصولات فنآورانه را تشریح کردند.

در ادامه مراسم افتتاحیه، آقای دکتر محمود جورابیان، ضمن خوشآمدگویی به حاضران بیان کردند که مجله پژوهش های کاربردی در مهندسی برق (به آدرس jaree.scu.ac.ir) توسط دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران، به زبان انگلیسی منتشر می شود.

با هدف تقویت این مجله، کنفرانس پژوهش های کاربردی در مهندسی برق از سال گذشته در دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری گروه برق و انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران- شاخه خوزستان برگزار می شود.

 ایشان، به عنوان سردبیر این مجله و ریاست انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران- شاخه خوزستان، از همه پژوهشگران برای ارسال مقاله به این مجله، دعوت به عمل آوردند. 

پس از آن، در انتهای مراسم افتتاحیه، آقای دکتر حیدرعلی طالبی به ارائه سخنرانی کلیدی خود در زمینه «امنیت در سیستم های سایبر-فیزیکی: دیدگاه تئوری کنترل» پرداختند. 

ایشان بیان کردند که با توجه به پیشرفت های اخیر تکنولوژی، سیستم ها و فرآیند متفاوتی با استفاده از لینک های ارتباطی بیسیم به یکدیگر متصل شده اند که موجب پدید آمدن سیستمهای سایبرفیزیکی شده است. این سیستم ها در حوزه های مختلف صنعتی نظیر حمل و نقل هوشمند، سلامت، خانه های هوشمند، شبکه های هوشمند توزیع برق و ... کاربرد دارند. در ادامه بیان کردند که متاسفانه، سیستم های سایبر-فیزیکی به سبب استفاده از لایه های سایبری برای تبادل اطلاعات، در معرض حملات سایبری قرار دارند.

از جمله این حملات می توان به حمله استاکس-نت به تجهیزات هسته ای کشور ایران در سال های اخیر اشاره نمود که به عنوان یک نقطه جهش برای مطالعات در حوزه امنیت سایبری در سیستم های سایبر-فیزیکی در بسیاری از مقالات به شمار می آید.

ایشان، ضمن تعریف سیستمهای سایبر-فیزیکی و لزوم پیاده سازی امنیت سایبری در آنها، انواع حملات موجود در تحقیقات این حوزه را معرفی کردند.

 سپس، برای هر یک از حملات، به چند نمونه از الگوریتم های تشخیص حملات ارایه نمودند. در نهایت، الگوریتم های معروف کنترل تاب آور مبتنی بر گراف و هوش مصنوعی را ارائه کردند.

 پس از مراسم افتتاحیه، برنامه نشست های تخصصی ارائه مقالات در گرایش های مهندسی برق- قدرت، الکترونیک قدرت، الکترونیک، کنترل، مخابرات و مهندسی پزشکی برگزار به صورت مجازی برگزار شد.

تعداد ۸۸ مقاله به این کنفرانس، ارسال شده بود که پس از داوری، ۴۸ مقاله پذیرفته شده بود. در نشست های بعد از ظهر روز چهارشنبه، در ابتدا آقای پروفسور ذبیح قاسملوی استاد دانشگاه نورثمبریای انگلیس به ایراد سخنرانی کلیدی در زمینه تکنولوژی ارتباطات بی سیم 6g پرداختند.

در این سخنرانی یک نمای کلی از تکنولوژی 6G در مقایسه با 5G با تمرکز بر برنامه‌ها، فناوری‌ها و چالش‌ها و همچنین نقش‌های احتمالی ارتباطات بی‌سیم نوری، که از باندهای مرئی و مادون قرمز استفاده می‌کند، ارائه شد. 

در ادامه پروفسور محمد شاهیده پور، شخصیت برجسته و بین المللی در موسسه IEEE و استاد دانشگاه ایلینویز به ایراد سخنرانی در زمینه گسترش وسایل نقلیه الکتریکی در شهرهای هوشمند و برنامه ریزی هماهنگ حمل و نقل و شبکه های برق پرداختند.

 ایشان بیان کردند که  وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست و صرفه جویی در انرژی در صنعت حمل و نقل،  به ویژه با پیشرفت های مداوم در فناوری باتری، توجه بیشتری را به خود جلب کرده اند.

گسترش وسایل نقلیه الکتریکی، همزمان با نفوذ انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌تواند تأثیر مهمی بر اوج بار سیستم قدرت، تنظیم فرکانس، کیفیت ولتاژ و تراکم توان الکتریکی داشته باشد، لذا ضروری است که هماهنگی شبکه هوشمند برق و شبکه های حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد.

در این سخنرانی علمی، به تشریح روش های علمی در این زمینه پرداختند.

  کنفرانس در روز پنج شنبه با برگزاری پنج کارگاه همزمان در زمینه طراحی و ساخت یک دوچرخه ورزشی هوشمند برای توانبخشی به بیماران پارکینسون، جایگاه کلیدی فناوری‌های برق و کامپیوتر در توسعه هواگردهای مدرن، کسب و کارهای نوین- زیرساخت ها و چالش ها، به ­کارگیری قابلیت­ های دولت الکترونیک برای توانمندسازی صنعت انتقال برق و تکنولوژی ساخت سلول خورشیدی فیلم نازک بر پایه ی سیلیکن آمورف برگزار شد.

برنامه های بعد از ظهر کنفرانس با میزگرد «آینده انرژی با نگاه به فنآوری انرژی های تجدیدپذیر» با همکاری انجمن فنآوری انرژی های تجدیدپذیر ایران با حضور دکتر مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت برق ایران، دکتر حبیب الله اعلمی مشاور پژوهشکده مطالعات فناوری و عضو آزمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر دانشگاه شهید بهشتی، دکتر سید فرید قادری و دکتر ایرانمنش رئیس و معاون موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی انرژی دانشگاه تهران و دکتر محسن صنیعی دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار گردید. 

در این میزگرد، شرکت کنندگان در پنل، بر موضوع توجه جهانی به انرژی های تجدیدپذیر، سیاست ها و برنامه های وزارت نیرو و نیز پیشنهادات مختلف برای گسترش انرژی های تجدید پذیر و فنآوری های مربوطه پرداختند و نیز محدودیت ها، مشکلات و موانع موجود در عدم گسترش مناسب انرژی های تجدیدپذیر را تشریح کردند. 

به موازات این میزگرد، محصولات فنآورانه ارسال شده به مسابقه فنآوری کنفرانس، ارائه گردید.

 این مسابقه در چهار سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و شرکت های فنآور، برگزار شده بود.

جلسه اختتامیه کنفرانس ساعت ۱۶ روز پنج شنبه برگزار شد. در این مراسم، پیام ریاست دانشکده مهندسی توسط معاونت پژوهشی دانشکده قرائت شد. در این پیام، از همه برگزارکنندگان این کنفرانس تشکر شد و ضرورت توجه به پژوهش های کاربردی مورد توجه قرار گرفت.

 در ادامه، آقای دکتر یوسف صیفی کاویان دبیر کمیته علمی کنفرانس، گزارشی از کمیته علمی کنفرانس، ارائه دادند و روند داوری و پذیرش مقالات و نیز مسابقه محصولات فنآورانه را بیان کردند.

 ایشان در مقایسه با اولین کنفرانس پژوهش های کاربردی در مهندسی برق، کمیت و کیفیت مقالات دریافتی دومین کنفرانس را بسیار خوب ارزیابی کردند.

در پایان، از همه مسئولین کمیته های کنفرانس و از همه افرادی که در برگزاری کنفرانس، همکاری کرده بودند، تشکر و قدردانی بعمل آمد. 

ضمنا طراح لوگوی کنفرانس معرفی و از ایشان، تقدیر و تشکر شد. بسیاری از برنامه های کنفرانس به صورت همزمان در آپارات نیز پخش می شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار